Ha beléptünk az apró helyiségbe, azonnal nyálcsordító illatok támadtak ránk. A pult rakva volt mindenféle finomsággal, és a legkőkeményebb diétás elhatározás is semmivé foszlott másodpercek alatt.
Nem véletlenül beszélek múlt időben. A Pörc akkora forgalmat bonyolított már az első évben, hogy szinte soha nem volt üres a bolt, még télen sem, nyaranta pedig az utcán várakoztak az emberek. Idén nagy lépésre határozta el magát a tulajdonos, Kocsis Jenő, és pár száz méterrel arrébb költöztette a Pörcöt, egy önálló épületbe, ahol a bolt kétszer akkora területet kapott, és mellette egy étterem, hátul pedig egy gyönyörűre sikerült kerthelyiség várja az éhes és/vagy kíváncsi embereket.
A bolt áprilisban, a Bisztró júniusban nyitott. Persze, még van tennivaló bőven, de sikerült Kocsis Jenőt leültetnem három percre magam mellé az asztalhoz.
– Kedves Jenő! Te igazi rocksztár vagy itt, Kenesén. Van olyan kérdés, vagy olyan információ, amit még nem mondtál el egy újságírónak sem?
– Van, persze… – nevet. – De tény, hogy mindenki a családról, a kézművességről, a vidéki ízekről kérdez.
– Értem. Akkor kérlek, mesélj valami újdonságot!
– Itt van például a fiam, legifjabb Kocsis Jenő. Tavaly már dolgozott velünk – legalulról kezdte, zöldséget pucolt és padlót mosott. De most letette a barista-vizsgát és a legjobb kávékat ő készíti. Igényességben felülmúl akárkit. A zsebpénzéből vett különleges tejkiöntőket. Ez új például. Az, hogy büszke vagyok rá, persze nem új – meséli Kocsis Jenő.
– Szintén újdonság a Bisztró a jelenlegi formájában. Nagyon sok munkával, energiával és persze pénzzel összeraktunk egy minden igényt kielégítő konyhát, amit egy kiemelkedő chef (Handl Roland) és sous chef (Szíjártó Márk) vezet. Remek csapatot verbuváltunk köréjük, ebben kivételesen szerencsésnek érzem magunkat.
A legszebb újdonságunk pedig a kert és a terasz. Magam locsolom, nyírom, ültetem, rendezgetem. Nagyon szeretem, és elmondhatatlanul büszke vagyok rá. – Azzal hátravezet, hogy megnézhessem a kertet. Le a kalappal, tényleg gyönyörű.
– Közel 150 embert tudunk itt leültetni – folytatja Jenő, – de itt még van egy kis munka. Viszont van egy szuper smokerünk, ebben csodálatosan finom húsokat lehet sütni.
– Összefoglalnád a szokványos, mindenki által kérdezett tényeket? Ha esetleg valaki mégsem hallott volna rólatok…
– A családunk 150 éve foglalkozik hússal, vendéglátással. Az ötödik generációként viszem ezt a boltot, ami lassan hatéves lesz. A sikersztorink nem jött könnyen, sok kisebb kudarc és kanyar tarkítja a pályánkat, de igazából sosem volt komolyan a pakliban, hogy feladjuk. Mondhatnám azt is, hogy nem arra nevelt az apám. De nem csak azért, hanem, mert nagyon szeretem amit csinálunk.
Az áruink legnagyobb részét a családi húsüzemben készítjük, hagyományos eljárással, a legtöbb recept több mint százéves. A többi beszállítónk pedig személyes jóbarátom vagy ismerősöm. Nagyon hiszek a személyes kapcsolatban, a beszélgetésben, az empátiában és a jó emberekben. A borászokban, sajtkészítőkben, pálinkaházakban, sörfőzdékben…
Jó látni, hogy az élet minket igazol, hiszen az emberek órákat állnak sorban a meleg pörcért. Vagy Budapestről csak úgy leugrik valaki reggelizni hozzánk. Gyakran mondjuk, hogy nem is vásárlóink vannak, hanem rajongóink. Ami nagyon jó érzés, mert a vásárlóval szemben a rajongó szeret is minket. Gondol ránk, ír nekünk, elmeséli a barátainak, miért jó a Pörc.
Apropó, ír nekünk… A háttérben munkálkodik egy ember, akit szoros szálak fűznek a Pörchöz. Károlyi László grafikus, a Brandműhely vezetője. Ő találta ki az üzlet arculatát, és ő viszi a delikát Facebook-oldalát is, amely komoly rajongói forgalmat bonyolít. Szerencsére pont benn van a boltban, így el tudom csípni.
– Gyakran jársz ide? Mennyire vagy naprakész?
– Inkább percrekész vagyok, azt hiszem – neveti el magát. – Szinte biztos, hogy kétnaponta benézek az üzletbe vagy a bisztróba. Figyelem az embereket, néha kérdezek is, vagy ha ők kérdeznek, igyekszem válaszolni. A konyhával állandóan online vagyunk, hiszen így tudom kommunikálni a napi ajánlatot, a hétvégi akciókat, vagy bármit, amire épp szükség van. Mindig így dolgozom, én a jelenlétben hiszek. Eleinte ezt furcsállják a megbízóim, talán bosszantom is őket, de aztán meglátják, hogy így tudom hitelesen képviselni őket.
– Miért vállaltad el a Pörc marketingjét?
– Amikor Jenő megkeresett az ötlettel, nagyon megtetszett benne az, hogy hajlandó a saját személyes történetét, emlékeit is beletenni. Szerintem ma azok a márkák tudnak sikeresek lenni, ahol a termék mögé emberi történeteket tudunk tenni. Ezzel lehet megszólítani az embereket. Amint megtudtam, hogy ez a család már másfél évszázada hússal foglalkozik itt, Balatonkenesén, már láttam is magam előtt a rengeteg, falra feltett családi fotót és már meg is volt az irány, már csak követni kellett…
A boltban nyitás óta egy elegáns fiatalember porciózza a szalámit, vágja a sajtokat, minden kérdésre mosolyogva válaszol és semmivel sem lehet kihozni a sodrából. Ő Levi, alias Kuti Levente, nélküle már nehezen tudom elképzelni a Pörc pultját. Annak ellenére, hogy több, mint öt éve dolgozik itt, még mindig szívesen eszik mindenből, és – mint kiderült – neki is a meleg pörc a kedvence. Szeret itt lenni, meg sem fordult a fejében, hogy máshova menjen dolgozni.
A továbbiakban felsorolok néhány sikerterméket, tehát aki diétázik, vagy tudja, hogy most egyhamar nem jut ennivalóhoz, azt ajánlom, ne olvassa tovább! Tehát a Pörc Delikát egyértelmű sikerterméke a pörc, de ezen kívül kapós még a csípős kolbász, a borsos szalámi és a marhasonka is. Mind saját készítés, természetesen. A Bisztróból pedig szívből ajánlom a Gourmet burgert vagy a túrógombócot, mindkettő hatalmas durranás. Érdemes figyelni a napi ajánlatot is…
Pörcre fel!