A legfőbb szabály: ne hagyjuk hosszabb ideig a tankban az üzemanyagot, és persze ne spóroljunk a karbantartásnál a megfelelő alkatrészekkel. A Vitorlázz Itthon Csepregi György Európa Bajnok, Világkupa győztes motorcsónak versenyzőt, a Csepregi Vízisport Kft. alapítóját kérdezte.
– A mostani változás újabb problémákat nem okoz, ugyanis az már jelen van bő öt éve, amióta kötelező etanoltartalma van a benzinnek – mondta Csepregi György. – Az utóbbi öt évben látható, hogy ha nem használják a hajó motorját két hónapig, szó szerint „belerohad” az üzemanyag a karburátorba, injektorokba, benzinpumpába. Előre nem lehet megmondani, hogy a mostani változtatás, vagyis a még magasabb etanoltartalom mennyiben teszi gyakoribbá a már meglévő problémát. A meghibásodást leginkább úgy lehet elkerülni, hogy minden esetben ki kell járatni üres tankig a hajómotort, vagyis nem maradhat a karburátorban és az üzemanyagrendszerben benzin hosszabb állóhelyzet előtt – fejtette ki véleményét Csepregi György.
– A hajómotoroknál a gyárilag beszerelt üzemanyagcsövek benzin- és olajállóak. Ugyanakkor a régebbi motorok esetében a javítások során lecserélik a gyári vezetéket sokszor a háztartásban is használatos általános átlátszó csövekre. Ezeket a nyers üzemanyag elkezdi megbontani, emiatt egyfajta zselés anyag rakódik le a rendszerben, ami további meghibásodásokhoz, dugulásokhoz vezet. Sajnálatos módon a vitorlázók jelentős hányada nem figyel oda eléggé a hajón található külmotor karbantartására. Ugyan van olyan réteg, aki tudja, hogy minden évben le kell szervizelnie a motort és rendszeresen foglalkozik vele – folytatta.
– Sokan ugyanakkor nem használják gyakran a külmotort, szezon kezdetén tele tankolják és úgy akarják használni hónapokig. Az ő esetükben jelenhetnek meg a fentebb leírt problémák. Az Európa Bajnok, Világkupa győztes motorcsónak versenyző arra is kitért, hogy egyre modernebbek a motorok, ugyanis a régi kétüteműek folyamatosan tűnnek el. Ennek oka, hogy sokszor nem éri meg anyagilag a javíttatásuk. A most forgalomban lévő, újabb technológiájú kis négyütemű motorok megfelelnek szinte minden igénynek, beleértve a környezetvédelmi előírásokat is. Emellett trend, hogy többen a régi kétütemű motort elektromos meghajtásúra cserélik – összegezte a szakértő.
Nyitókép: Krausz Andrea