Az idén elsőként a Siófok-Balatonakarattya között futó engedélyköteles kerékpárútszakaszok kivitelezése kezdődik meg, majd a tó déli partján a nem engedélyköteles részekkel folytatódnak a munkálatok. Áprilisban a budapest–balatoni kerékpárút főváros és Etyek közötti szakaszának fejlesztéseit a KM Építő Kft., míg a Biatorbágy–Etyek közötti szakaszét a Cola Út Zrt. kezdi meg – tudtuk meg a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-től.
– Ehhez kapcsolódik, hogy a Balatonlellétől tovább épülő bringaúthoz még meg kell találni a legoptimálisabb megoldást – jelezte a Magyar Nemzetnek Németh Zsolt. A Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ) alelnöke úgy látja, a tó keleti medencéjében jól halad a bicikliút építése, ám ahhoz, hogy a tó nyugati medencéje, így a Keszthelyi-öböl mentén is felgyorsuljanak az útépítési munkák, a KMSZ-nek és az érintett önkormányzatoknak közösen kell lobbizniuk. – A tervek elkészültek, megvannak a források, de az operatív munka megkezdése még várat magára. Ideje felgyorsítani az egyeztetéseket, azért is, mert a budapest–balatoni kerékpárút csak akkor tekinthető befejezettnek, ha az EuroVelo által előírt E14-es út egészén, azaz 204 kilométeren megvalósul a fejlesztés – mutatott rá a sportvezető.
Németh Zsolt meggyőződése szerint a tavat közrefogó bicikliút beruházási költségeinek hozadéka a turizmus bevételeinek többszörösét ígéri, vagyis a tó körüli bringaútba fektetett uniós és hazai forrásból történő befektetések haszna nem lehet kétséges. A BalatonBike365 elnevezésű programot kézben tartó Magyar Kerékpárosszövetség 1200 kérdőívből, 22 mélyinterjúból álló, nyolc fókuszcsoportban végzett vizsgálata is alátámasztja: a magyar tenger körüli bringás turizmus erősödése egy új tavaszi és egy új őszi kerékpáros szezon fellendülését hozhatja.
A hazánkon áthaladó három európai kerékpárút közül az Európai Kerékpáros-szövetség (EuroVelo) weboldalán még nem találunk részleteket az Észak-Balatont is érintő EV14-ről, mivel ez az útvonal még most készül – írja a BringaLap.hu. A tervek szerint a Bodeni-tótól indulva a romániai Jászvásárig 1710 kilométeren lehet majd rajta kerekezni. A projekt első fázisában 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között, a második ütemben az út 656 kilométeren mindkét irányba bővülhetne. Az EV14-et Magyarországon és Romániában is a kis forgalmú köz- és a kerékpárutakon jelölnék ki, így a magyar szakasz első fázisában az EV14 a Szentgotthárd–Őriszentpéter–Zalalövő–Zalaegerszeg–Batyk–Hévíz–Keszthely–Balatonfüred–Székesfehérvár–a Velencei-tó északi oldala–Budapest–Gödöllő–Hatvan–Gyöngyös–Poroszló–Debrecen vonalon halad majd több mint 800 kilométeren. A hazánk turisztikai szempontból frekventált vizei mellett futó EuroVelo14-en kerékpározók Salzburg és Debrecen között megismerhetnek majd tíz folyót, hat tavat és tíz termálfürdőt.
Megindultak a futók
Idén is a Spuri Balaton szupermaraton elnevezésű szabadidősport-rendezvénnyel kezdődött tegnap a balatoni futószezon, a két- és a négynapos, továbbá a napi egyszakaszos távokra ez alkalommal háromezer próbázót várnak a nagyszabású sportesemény szervezői. A tókerülő futás négynapos távján a futóknak Siófoktól Siófokig együttesen 196,25 kilométert kell megtenniük. A klasszikus maratoni táv szombaton Badacsonytomaj és Balatonfüred között, a 21 kilométeres félmaratoni táv pedig holnap Keszthely és Szigliget között teljesíthető. A siófoki Viharjelző Obszervatórium lapunknak nyilatkozó vezetője, Horváth Ákos szerint a szabadidősportok számára alkalmas időjárásra számíthatnak a futók. A Spuri félBalaton szupermaraton résztvevői ma délelőtt Fonyódról startolnak el.