A Kékszalag társrendezvényeivel a legtöbb érdeklődőt vonja a Balaton partjára és turisztikailag is nagyon jelentős az esemény időszakában megnövekvő vendégéjszakák és a vendéglátók forgalmának a növekedése. A hazai vitorlázásnak, vitorlás turizmusnak is a legnagyobb mozgatórugója és gazdaságilag is fontos pillanat lett mára a verseny megrendezése, vagy elmaradása. A hatszázas indulószám közel tízezernél több vitorlázót mozgat meg a vízen és rengeteg hobbi hajós van, aki szintén csak erre a versenyre készül, más eseményen nem is indul el a szezonban. Több versenycsapat és sztár vitorlázó a tókerülőre építi a létét és működését, a médiában pedig a legnagyobb hírverést kapja, élő tv közvetítés kíséri és az összes vitorlázásról szóló hír felét hozza ez az egy esemény.
A Garda-tavon az idén hetvenedik alkalommal rendeznék meg a Centomiglia-t, itt több magyar egység is szokott indulni. Sorozatban a legjobb eredményeket a Raffica csapat hozta több trapézos liberájával – a hajót is az olaszok fejlesztették és építették erre a versenyre. A szervezők kedves levélben kérik a magyar vitorlázókat, hogy legyenek türelemmel, nem tudnak még dönteni a verseny megrendezéséről, de a céljuk a tradíciók folytatása és a 70. forduló megrendezése.
Az 1882 óta megrendezett Kieler Woche, Németország és az Északi-tenger legnagyobb vitorlás fesztiválja. Számos hajóosztálynak ad futamokat, óriási vitorlás találkozó, százezres tömegek látogatnak el az összes eseményére és több napig tartó parton zajló fesztiválokra. A tradícionális esemény idén sem marad el, szeptember 5 – 13. között megtartják, viszont ahogy ők írják visszatérnek a kezdetekhez. Ahogy a szlogen is hirdeti “Back to the roots” ami azt üzeni, hogy kizárólag a versenyekre koncentrálnak és a parton zajló eseményeket nagyon redukált üzemódban bonyolítják le, vagy elhagyják.
A Magyar Vitorlás Szövetség már március 17-én felállított egy versenyrendszert vizsgáló munkacsoportot, aminek sok más versenyzést illető kérdés mellett a Kékszalag megrendezési lehetősége is a feladatai között szerepel. Holczhauser András a szövetség főtitkára szerint az összes lehetséges variánst átgondolták, ebben benne van a verseny halasztása is egyelőre – de nem engedték el a megrendezést. Ahogy a legnagyobb verseny kezét sem engedték el szerencsére a szponzorok, a névadó Raiffeisen számára a Kékszalag minden rendezési variációban a legnagyobb visszhangot tudja majd hozni a médiában és megtarthatja a hírértékét. Ezt a korábbi sajtósikereket is jegyző ügynökségükkel kötött megállapodás szavatolhatja, akik szerint egy megvalósuló sportesemény ma nagyon különleges történetnek számít.
A megrendezéshez és a teljesértékű kivitelezéshez két hónapos átfutás szükséges, Holczhauser a többi sportág vezetőjéhez hasonlóan figyeli a kormányzati lépéseket és a május második hetére időzített változtatásokat. Itt remélhetőleg újabb engedmények lesznek már és egyértelmű iránymutatásokat lehet látni – ezt figyelembe véve fognak dönteni a rendezésről és annak időpontjáról. A 2020-as versenynaptárat egyébként nem bolygatták, ami elmarad az sajnálatos és komoly veszteség a sportnak, de amint lehetőség van rá a helyi események és edzések elindulnak a vitorlázásban a tervezett időpontokban. Ezért is fontos számukra, hogy olyan dátumra tervezzék a tókerülő esetleg eltolt rajtolását, amikor más népszerű versenyt biztosan nem zavar. Ebben várhatóan kellenek majd kompromisszumok is, ha már az MVSZ maximálisan megtesz mindent az előállt helyzet legjobb kezeléséért. A főtitkár reméli, hogy a szorult körülmények között is mindenki akceptálni fogja az esetleg eltolt időpontban rajtoló Kékszalagot is, ami eltréhet a tradícionálisan a júliusi teliholdhoz kötött versenytől. Miközben számos világesemény teljesen elmarad ezt a hazai csúcsversenyt az indulók részéről is pozitív hozzállás kíséri. A kísérő programokról, azok kivitelezéséről és mennyiségéről a várható rendeletek mellett, a szponzori háttér erőssége is dönthet – de a szövetség teljes csapattal készül a maradéktalan kivitelezésre, amely igazodik a megváltozott világunk újfajta működéséhez.
Ha megrendezésre kerül tehát az idei Kékszalag, az biztos, hogy bevési magát a sportág történetébe itthon és nemzetközi szinten is.
A World Sailing április 16-án tartott egy video konferenciát, ahol az derült ki, hogy a világ országaiban nagyon eltérően reagálnak, illetve nagyon különböző helyzetek alakultak ki és emiatt teljesen átalakul, vagy jelentősen sérül a sportok, így a vitorlázás lehetőségei is. Emiatt várhatóan teljesen elmaradnak az olimpiai válogató versenyek és a nagy nemzetközi események, nem tudnák azt mindenk ország számára egyenlő eséllyel megrendezni. Felértékelődnek idén a lokális versenyek és jóval nagyobb eséllyel megrendezhető országon belüli események.
Hogy miként rendezhető meg biztonságosan egy nagy résztvevőszámú tókerülő, arra sok év tapsztalata szavatosság és a vitorlázás egy nagyon jól szeparálható sportág. Az országban nagy általánosságban fegyelmezetten zajlik a korlátozások betartása, sokan valóban nem hagyják el az otthonukat és várhatóan a további biztonsági intézkedéseket és működési formákat is példásan fogják követni a lakosok – ahogy a vitorlázók is.
Fotók: vitorlazasmagazin.hu és archív