Gyorsabb és komfortosabb lesz a vasúti közlekedés a Balaton északi partján, ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) elkészül a vasútvonal villamosításával – írja a Magyar Nemzet.
– Jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak, a kivitelezés 2021 tavaszán fejeződik be. A beruházás folytatásaként idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonalszakasz tervezése is, ezzel megvalósulhat a teljes északi part villamosítása – nyilatkozta Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója.
Hétvégi zsúfoltság
Nem egyszerű feladat a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása, hiszen ez alapvetően infrastrukturális kérdés. A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok nagyjából kielégítők az év tizenkét hónapjából tíz esetében. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés. A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait.
Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a Flirtökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt ma még nem vethetők be az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.
Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra.
A nyári forgalom miatt a kivitelezési munkák zöme a tavaszi és őszi időszakban zajlik, nyáron a vonatok korlátozás nélkül közlekedhetnek. Az április végéig tartó vágányzárban a felsővezetéki oszlopok állításán kívül sor került Balatonfűzfő állomás átépítésére, valamint a Csittényhegyi alagút mélyítésére. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.
A dízel vontatás miatt a Budapestről Balatonfüred felé utazók vonatát Székesfehérváron megállítják, és a mozdonyt V43-ról gázolajosra cserélik. Ha elkészül a rekonstrukció, akkor a Balatonfüredig utazóknak a villamos vontatás gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. Fontos az is, hogy a nyári hőségben a légkondicionált motorvonatok vonzóbbak a hagyományos, gravitációs szellőzésű vasúti kocsiknál.
Mozdony helyett motorvonat
Ha jövő nyáron átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a székesfehérvári mozodonycsere Füreden történik majd meg, esetleg az utasoknak át kell szállniuk. De már nem sokáig. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy ha a minap bejelentett beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős-akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-ban, Füredtől behúzott áramszedőkkel.
A Szabadbattyán–Balatonfüred közötti hatvan kilométer hosszú szakasz villamosítása és részleges felújítása nettó 23 milliárd forintba kerül. A következő nagyobb építési ütem a nyári főszezoni időszakot követően, várhatóan szeptember végén kezdődik. A több mint száztíz éves vonalszakaszon ötven éve hajtottak végre utoljára jelentősebb korszerűsítést. A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabb, kényelmesebb, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partjára utazóknak.
Nyitókép: Krausz Andrea