Az Országos Meteorológiai Szolgálat egyik legfontosabb feladata az állampolgárok élet- és vagyonvédelmét szolgáló veszélyjelző rendszerek fenntartása, üzemeltetése. Ezek egyike a Balatont, a Velencei-tavat és a Tisza-tavat magában foglaló tavi viharjelzés, a viharjelzést és a riasztást a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) fényjelző rendszere biztosítja.
A Balaton körül 31, a Velencei-tónál 4, míg a Tisza-tónál 5 viharjelző-állomás működik, ezek mellett a Balatonnál több mobil fényjelző egységet üzemeltetnek.
A mai nappal véget érő 2020. évi viharjelzési szezont átlagosan szeles időjárás jellemezte.
Hat alkalommal érte el erős vihar a Balatont, májusban, júniusban, augusztusban és októberben egy, júliusban két napon regisztráltak műszereink 90 km/h-t elérő vagy meghaladó szélsebességet.
A szezon legerősebb vihara 2020. június 29-én érte el a tavat, amikor egy zivataros hidegfront átvonulásakor Balatonmáriánál 97,9 km/h-s szélsebességet mértek.
A nyár kissé hűvösebben alakult, mint az elmúlt három évben. A nyár legmelegebb napja július tizedike volt, amikor Balatonbogláron 35,0 °C-ot elérő hőmérsékletet regisztráltunk, Siófokon 34,9 °C-ig, Fonyódon pedig 34,6 °C-ig emelkedett a hőmérséklet.
A nyári félév csapadékösszege a Balaton térségében átlagosan 300 mm körül alakult, ami kicsivel a sokévi átlag alatti érték. Az áprilisi aszályhelyzetet egy gyengén csapadékos május követte, amikor az átlagos mennyiség kb. 50%-a hullott le. A nyár késve, de meghozta a várt csapadékot. Augusztusban például többfelé hullott 90 mm-t elérő vagy meghaladó mennyiségű csapadék. Keszthely térségében a 150 mm-t is meghaladta a havi csapadékösszeg, ami a sokéves átlag több mint kétszerese.
A 2020. évi viharjelzési szezonban a fenntartási idők az elmúlt három évhez képest kissé emelkedtek, mely részben az októberi szelesebb időjárásnak köszönhető. Október 29-re az összesített fenntartási idő a Balatonnál a – 3 medence átlaga alapján – elérte az 1845-1906 órát, ami az előző szezon óraszámainál 40-180 órával magasabb érték. A másodfokú viharjelzések fenntartási ideje a Balatonnál a teljes időszak 12,0-12,8%-át, a Velencei-tónál 6,8%-át tették ki. A Velencei-tó esetében ez mindössze 349 órát jelentett a 7 hónap alatt.
Tavaink időjárásról az OMSZ honlapján, a folyamatosan frissülő www.met.hu/tavaink oldalról kaphattunk részletes információt. Sokan használták a viharjelzés és az időjárási helyzetet folyamatosan követő, ingyenesen letölthető OMSZ METEORA mobil alkalmazást is.
A katasztrófavédelem egy Európai Uniós projekt keretében egymilliárd forintból fejlesztette a balatoni régió biztonságát szolgáló viharjelzőrendszert és a térség mentését szolgáló eszközparkot. A fejlesztés részeként tizennyolc új és két felújított tűzoltójárművel, valamint búvár- és jégről mentési eszközökkel bővült a Balaton környéki tűzoltóságok eszközparkja. A projektnek köszönhetően tizennégy viharjelző állomás újult meg, így már minden Balaton-parti lámpa korszerű és energiatakarékos LED fényjelzéssel működik. Új parti viharjelző állomás létesült Balatonszepezden, Balatonedericsen, Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban, ezeknek köszönhetően jobb a lefedettség, több helyről látható a viharjelzés. Siófokon, Szigligeten és Keszthelyen vízre telepített viharjelző okoslámpa készült, ezek révén még láthatóbbá vált a viharjelzés. Ezt a technológiát eddig csak tengereken alkalmazták, most már a magyar tenger is rendelkezik ezzel a modern megoldással. |
A Balaton parti strandokon, táborokban, kikötőkben összesen kétszáz tájékoztató tábla került ki, amelyek a viharjelzési fokozatokat és a viharjelző végpontokat mutatják be.
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság hat vízirendészeti rendőrőrsén 24 szolgálati kisgéphajóval 55 fő lát el szolgálatot a vízen. A folyamatos vízirendészeti jelenlét a nyár teljes időszakában biztosított volt. Elsősorban nem a fürdőzők, hanem a szörfösök, vitorlázók és egyéb vízi járműveket használók körében volt szükség rendőri intézkedésre, mentésre, mely betudható a hirtelen időjárási változásoknak, mely esetenként közlekedési problémákat okozott.
A Balaton számos fesztiválnak és vízi rendezvénynek ad otthont, ilyenkor a vízirendészet folyamatosan kapta a viharjelzők állapotáról az információt, hogy felkészülhessenek egy esetleges mentési helyzetre, havaria megelőzésére.
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai a viharjelzési szezonban 148 esetben 314 fő fürdőző, vagy hajózó személyt mentettek ki a vízből.
2020. április 1. és október 31. között 10 ember fulladt a Balatonba. Halálos kimenetelű vízi közlekedési baleset nem történt a Balatonon.
Nyitókép: Kovács Ferenc keszthelyi viharvadász hivatalos fotója
Forrás: katasztrófavédelem.hu