Közzétette az uniós értesítőben a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely, és ehhez kapcsolódva a Tapolca–Ukk vasútvonal fejlesztésére kiírt tervezői közbeszerzés eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
A kivitelezők feladata a szűk keresztmetszet kiváltásának, a villamosításnak, az állomásépületek átépítésének, valamint a központi forgalomirányítás kialakításának előkészítése. A jelen fejlesztés a Szabadbattyán és Keszthely közötti villamosítás második üteme.
Az első ütemet a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeren az idei nyári szezonra befejezik.
Az érintett vonalszakasz felújítása nemcsak az érintett településen lakóinak jelent majd javulást a vasúti szolgáltatásban, de az egész Dunántúl vasúti hálózatának a működtetése szempontjából fontos. Mint a fejlesztés előkészítésében részt vevő szakértő kérdésünkre elmondta,
ha elkészülnek az érintett szakaszok, akkor – egyetlen rövid rész kivételével – villanyvonattal körbejárható lesz a Balaton. De még ennél is érdekesebb, hogy ez a körvasút úgy működhet, mint amilyennek a budapesti körvasutat tervezi a kormány: egyfajta óriási vasúti gyűrűként, amely a négy égtáj felől összegyűjti és elosztja a járatokat.
Ez lehetővé teszi, hogy például a Dunántúl északnyugati feléből, Sopronból, Szombathelyről érkező vonatok Füredre, vagy Keszthely érintésével akár Pécs, akár Gyékényes határátkelő felé haladjanak tovább.
A Balaton északi partján jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak a kivitelezők, a munka a nyári szezon kezdetéig befejeződik.
A fejlesztés sokat javít majd a nyaralók komfortérzetén, nem egyszerű feladat ugyanis a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása.
A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok kielégítők az év tizenkét hónapjából tízben. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés: dugóban állnak az autók, és a vonatokon egy tűt sem lehet leejteni.
A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez megvannak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait.
Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a FLIRT-ökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt eddig nem voltak bevethetők az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.
Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra. A felújítás során a felsővezetéki oszlopok állításán kívül mélyítik a csittényhegyi alagutat is Balatonakarattyán. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul, nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.
Korábban a dízel vontatás miatt a Budapestről Balatonfüred felé utazók vonatát Székesfehérváron megállították, és a mozdonyt V43-ról gázolajosra cserélték.
Ha befejeződik a rekonstrukció, akkor a Balatonfüredig utazóknak a villamos vontatás gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. Fontos az is, hogy a nyári hőségben a légkondicionált motorvonatok vonzóbbak a hagyományos, gravitációs szellőzésű vasúti kocsiknál.
Ha a nyárra átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a székesfehérvári mozdonycsere elmarad, illetve Füreden történik majd meg, esetleg az utasoknak át kell szállniuk. De már nem sokáig. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy
ha a beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős–akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-tól, Füredtől behúzott áramszedőkkel.
A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabb, kényelmesebb, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partján utazóknak.