Nyolcan jelentkeztek 14 évvel ezelőtt a hídmesteri állásra, s Hanák Tímea volt köztük az egyetlen nő. Megkapta az állást, és azóta is lelkesen végzi a munkáját.
– A hídmester/hídmérnök már egy produktumot kap kézhez, magát a hidat, s azt a feladatot, hogy a forgalombiztonság szempontjából biztonságosan üzemeltesse az építményt. Vagyis mindig a legmegfelelőbb állapotban kell tartani a hidat. Ehhez építőmérnöki alapképzés tartozik a Műszaki Egyetemen. Ezt én is elvégeztem, de anno nem volt autópálya-üzemeltetés/gyorsforgalmi útpálya-üzemeltetés szakirány. Az üzemeltetés egészen más feladat, amit itt, a gyakorlat során tanultam meg. Lehet, hogy épp azért választottam ezt a szakmát, mert nagyon reális gondolkodás szükséges hozzá. A 32,5 az 32,5. Ennyi. Hagyták, hogy saját tempóm és saját tudásom szerint végezzem a munkámat, ami mára a hivatásommá vált – kezdi Hanák Tímea.
Az egész híd üreges és bejárható belülről
Amikor ránézünk a hídra, valljuk be, hogy sokan gondoljuk, hogy egy nagy betontömbről van szó. A hídmester elmondta, hogy mind a pillérek, mind a parabolaíves felszerkezet bejárható.
Megdöbbentő, de a híd szinte folyamatos mozgásban van, és észre sem vesszük
Fonyódnál található a híd egyik vége, amelybe betekintést engedett a szakember és a Magyar Közút Zrt. Itt található egy nagyon speciális elem, az úgynevezett dilatációs szerkezet, amely segíti a híd mozgását hőmérséklet-változás esetén. Azok az elemek, melyeket ez a szerkezet „vezényel”, télen összemennek, nyáron kitágulnak, vagyis a mozgásukban az időjárás függvényében akár több, mint tíz centiméter különbség is lehet.
A biztonság érdekében naponta vannak szakértői vizsgálatok
Szemrevételezés alapján történnek a hídszemlék és hídvizsgálatok. Heti rendszerességel is vannak ellenőrzések, de esősebb időjárás után a híd vízelvezető-rendszerét is ellenőrzik. Negyedévente a saruk mérőléceit vizsgálják és olvassák azok állását, ezen kívül vannak félévente és évente elvégzendő kötelező ellenőrzések is, melyek biztosítják a híd zavartalan működését.
Egy sarun mozog az egész hídszerkezet
– A híd felszerkezeti mozgását a következőképpen kell elképzelni: be van fogva a közepe az úgynevezett fix sarukkal. A mozgó saruk, amelyek a hatostól a nullásig, valamint a tizenegyestől a tizenhetesig vannak beépítve, engedi az egyirányú mozgást – részletezte a hídmester.
Nézd meg a Magyar Közút Zrt. videójában, hogyan mozog a híd!
Nyitókép: Krausz Andrea