A közlekedési szakértők szerint a magyar motorosok nagy része nem rendelkezik megfelelő rutinnal a hegyi utakon történő közlekedéshez. A legtöbb baleset a motoros turistákat éri a szerpentineken, a száguldás szerelmesei nem ismerik a kanyargós, erdő melletti utak veszélyeit.
A motoros rendőrök jelenléte visszatartja szabálytalankodókat
A napsütéses, száraz időben ellepték a hegyvidéki utakat a motorosok. Több település polgármestere is panaszkodott, hogy a motoros szezonban száguldó, szabálytalanul közlekedők tömege lepi el a kis falvak útjait. A balesetveszélyes helyzetre az önkormányzatoknak nincs lehetőségük a motorosok kitiltásával reagálni, a közútkezelő álláspontja szerint pedig sebességcsökkentő táblákkal vagy útburkolati, lassító bukkanók telepítésével nem lehet megoldani a helyzetet. Az utóbbi újabb baleseti forrás: ha egy, az útszakaszt nem ismerő, száguldó motoros lassítás nélkül hajt rá egy fekvőrendőrre, abból hatalmas bukás lehet.
Az egyetlen megoldás a folyamatos, egész nyáron, egész motoros szezonban tartó állandó rendőri ellenőrzés, mely az Országos Rendőr-főkapitányság szerint biztosítható.
A hegyi utakon ezért minden hétvégén ott lesznek a rendőrök, ahol lehet, motoros járőrök, mert a tapasztalatok szerint a motoros társadalom az ő tanácsaikat fogadja el leginkább, ráadásul a motoros rendőrök képesek arra, hogy a szabálytalan, a rendőri intézkedés alól magát kivonó, menekülő járművezetőt utolérjék és felelősségre vonhassák.
A motoros rendőrök megjelenése már önmagában is egy visszatartó erő, a sebességmámorra vágyó motorosok visszavesznek a tempóból, ha tudják, bukósisakos rendőrök ellenőrzik az utakat.
Kovács Péter törzszászlós, szolgálatirányító parancsnok szerint amint beköszöntött a jó idő, folyamatosan, megerősített létszámban jelen vannak a Mátrában a motoros rendőrök. Hétköznapokon is sűrűbbre szervezték a szolgálatokat, hétvégenként viszont kiemelten fontos, hogy a motoros rendőrök akár több helyen is megmutassák magukat a mátrai szerpentineken.
A rendőrök szerint az egyenruhás motoros jelenlétének gyorsan híre megy. Ez nem baj, a rendőrség nem büntetni akarja a gyorshajtókat, hanem abban bíznak, hogy a személyes jelenlétet tapasztalva a motorosok a gázkaron is lazítanak, ezzel csökkentik a sebességet és a gépeik, a lakosság nyugalmát szintén nagyon zavaró motorhangjának erejét is.
Emiatt speciális műszerekkel is megmérik az ellenőrzés alá vont motorosok járműveinek kipufogójából kijövő decibel értékét. A hangerő erejének vizsgálatával ki lehet szűrni az engedély nélküli átalakításokat, valamint azt is, ha valaki egy kisebb kategóriájú motorkerékpár iratait használva közlekedik egy hasonló márkájú, erősebb géppel.
Ne csak a motor, a motoros is legyen felkészült
Lengyel János közlekedésbiztonsági szakértő, vezetéstechnikai instruktor elmondta, a motorosok sok esetben rosszul mérik fel, túlértékelik vezetési képességeiket, nincsenek tudatában az általuk vezetett motorkerékpár teljesítményének. A rendőrséggel együtt azt ajánlja a motorosoknak, hogy mielőtt kimennek az utakra, vezetési tréningeken frissítsék, tartsák karban ismereteiket.
Nagyon fontos a technikai felkészültség, a motorkerékpárok gumiabroncsainak és fékrendszerének vizsgálata is, a kanyargós, csúszós hegyi utakon kis sebességnél is veszélyhelyzetet okozhat a futófelület és a vészmegállító rendszer hibája.
A hegyvidéki motorozás önmagában is másfajta vezetési stílust kíván. A statisztikák szerint a legtöbb baleset áldozata nem a helyi, hanem a motoros turista. Másképpen kell kezelni egy szerpentinen a motorkerékpárt, más üléspozíciót kell felvenni, másképpen kell manőverezni hideg aszfalton és kánikulában, amikor felmelegedett a hegyi út burkolata.
A legtöbb bajt a szerpentineken az útfelületre kerülő csapadék, a hegyekből lezúduló vízmosás vagy vizes avar okozza. Ezek jelentősen befolyásolják a fékutat és a tapadást, sosem szabad megfeledkeznie annak, aki motorra pattan a hegyekben, bármelyik kanyar után változhat az út felülete, minősége, tapadása.
A tavaszi időjárásnak köszönhetően megnőtt a közúti közlekedésben részt vevő motorkerékpárosok száma. Aki nem akar motoros rendőrrel találkozni, nagyot csalódik: minden hegyi úton folyamatos lesz a rendőri jelenlét a motoros szezonban.
Ez érvényes a Mátra, Pécs, Komárom, Zalaegerszeg, Miskolc, Tatabánya, Veszprém, Dobogókő és Balaton környéki hegyi utakra is.
Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság szakemberei azt remélik, egy idő után a motorosok nagy része már a rendőrségi motorosok látványa nélkül is betartja a szabályokat.
A törvényeket megszegő száguldozók komoly pénzbüntetésre, jogosítványuk bevonására is számíthatnak, ráadásul a folyamatos jogsértések következményeként a hatóság, mint az elkövetett törvénysértés eszközét, a motorkerékpárt is lefoglalhatja.
Forrás: magyarnemzet.hu