Kényes téma. Hiszen a szabadságérzés egyik megtestesítője maga a vitorlázás, amikor a friss levegőn, kikapcsolódva előkerül a fedélzeten egy-egy üveg bor, sör vagy pezsgő. Szinte természetes, hogy ilyenkor senki sem fogja vissza magát. De mi a helyzet, ha épp a hajó vezetője kapatos?
Nagy vihart kavart arról a részeg hajóvezetőről szóló hír, aki 2020 júniusában Balatonlelle partjainál homokpadra futtatta vitorlását. A Fonyódi Járási Ügyészség szerint a hajó vezetésére képesítéssel és engedéllyel amúgy rendelkező férfi közvetlenül az indulás előtt is alkoholt ivott. És hajózás közben is. Végül a vízirendészet munkatársai szabadították ki a vitorlást és a baráti társaságot a homokpadról, amin fennakadtak. Most úgy tűnik, hogy a vezetőt pénzbüntetéssel illetik, és eltiltják a vízi járművezetéstől is.
A napvilágra került történet megosztotta az olvasókat. Volt, aki a pártját fogta, mások helyeseltek: ne vezessen hajót részegen!
Tóth Balázs, a BL YachtClub vezetője úgy fogalmaz: nincs meglepődve. Kikötővezetőként és tapasztalt hajósként is bizony gyakran találkozik hasonló esettel.
– Van, aki ezt komolyan veszi, és egy korty alkoholt sem iszik, mások azért egy pohár bort, vagy sört elfogyasztanak. De valójában zéró tolerancia van érvényben, akárcsak az utakon – mondja Tóth Balázs.
– Milyen veszélyekkel jár, ha valaki homlokpadra futtatja a vitorlást, amin ráadásul utasok is vannak?
– Homokpadra futásnál a hajó tőkesúlya megakad. Úgy képzeljük el, mint amikor a busz nekimegy az előtte lévőnek, vagy hirtelen fékez egyet. Ha az ember olyan helyen áll, könnyen a vízbe eshet. Lehetett volna rosszabb kimenetelű is ez az eset. Például ősszel, hideg vízben, nagy szélben, sötétben fennakadni a homokpadon. Mentőmellény nélkül, alkoholittasan beleesni a 10 fokos Balatonba, bizony nagyon veszélyes. Még ha kicsi is a víz.
Sok hajóvezető még józanul sincs tisztában azzal, hogy a déli parton hol van a marás, hol van homokpad.
– Hallott már olyanról, hogy a rendőrök valakit megszondáztattak a vízen?
– Megmondom őszintén, hogy nem hallottam, hogy a kikötőbérlőink közül bárkit is megszondáztattak volna. De a tágabb környezetemben előfordult ilyen történet. Én úgy tudom, hogy abban az esetben szoktak szondáztatni a rendőrök, ha a kapitányon látszik az alkoholos befolyásoltság.
Nyugat-Európában egyébként elfogadott egy pohár bor, vagy sör fogyasztása.
Ott a magyar szabályokkal ellentétben nincs zéró tolerancia. Magánemberként a zéró toleranciát még a közutakon sem tartom feltétlenül jó ötletnek. Egészen más a helyzet, ha nyáron, szélcsendben lehorgonyoz egy hajó. Az ott lévők fürdenek, és megisznak egy-egy pohár alkoholos italt. A hajóvezetőből is kimenne az alkohol hatása egy-két órán belül. És akkor már teljesen józanul mehetne vissza, a kikötőbe. De hangsúlyozom, nálunk zéró tolerancia van a vízen is. A hajózás egy veszélyes üzem. Ősszel, amikor kifújt szelek vannak, hideg a víz, teljesen másként viselkedik a hajó kötélzete. És a fedélzet is csúszik. Bármikor történhet havária.
– Mit tegyen az ember, ha meghívják egy baráti hajózásra, de látja, hogy a hajó vezetője többet ivott a kelleténél?
– Ha például egy buszon alkoholszagot érez az ember a sofőr felől, akkor kétszer is meggondolja, hogy felszálljon-e. A hajózás ugyanilyen dolog.
Egy laikus is mondhatja a saját érdekében, hogy figyelj, ne te vezesd a hajót, mert nem vagy abban az állapotban! Vagy végső esetben ne szálljon fel arra a vitorlásra!
– Ki a felelős azért, ha a hajón lévőkön nincs mentőmellény, vagy épp az utasok részegek. Netán valaki a vízbe esik, és menteni kell?
– A hajó vezetője a mindenkori felelős. Velem is előfordult, hogy egy csapatot hajóztattam Badacsonyba. Átmentünk, kiraktam őket, és a nyolc résztvevőből hét normális állapotban jött vissza. A nyolcadik utassal viszont gond volt, így azt mondtam: ne haragudj, de téged nem viszlek vissza Balatonlellére, mert nem vagy abban az állapotban, hogy hajózni tudj. A hajó vezetőjének a felelőssége, hogy felszólítsa az utasokat, hogy megfelelően öltözködjenek, megfelelő cipőben lépjenek a hajóra. Ha ő úgy ítéli meg az időjárási helyzetet, akkor fel kell venni a mentőmellényt.
A hajón lévők élete a hajóvezetőn múlik.
Nem csak saját magáért felel, hanem mindenki másért. Mint ahogy az autó sofőrje is.