A Vaszary Galéria mindig is ügyelt arra, hogy a képzőművészetet minden korszakában kiváló alkotók segítségével mutassa be. 2022-ben a galéria egészen az év végéig modern művészeti múzeummá alakul át.
A Fővárosi Képtár gyűjteményéből több mint egy évszázadon átívelő válogatás láthatunk
A sarokpontokat két, a nemzetközi porondon is elismert művész jelöli. Rippl-Rónai József és Maurer Dóra. Rippl-Rónai aktív korszakában is modern művésznek számított, a korának legújabb művészeti törekvéseit képviselő francia Nabis csoporthoz csatlakozott. Művei már életében is szerepeltek és azóta is jelen vannak a hazai és nemzetközi kiállításokon, közgyűjtemények becses darabjaivá váltak. Maurer Dóra a nemzetközi képzőművészeti színtér megbecsült alakja, akinek nemrégiben a londoni Tate Modern szentelt önálló tárlatot.
A Fővárosi Képtár gyűjteményéből válogatott főművekkel elmondható a magyar modernizmus története
XX. századi kis magyar modern művészettörténet, s ebben rejlik igazi pedagógiai potenciálja is. A tárgyak, recepciójuk, múzeumba kerülésük érzékenyen jelzi a modern és kortárs művészet kánonjának változásait az 1960-as évektől napjainkig. Így a kiállítás egyszerre ad lehetőséget a látogatóknak arra, hogy a korszak jelentős és ritkán látható alkotásaiban gyönyörködhessenek.
– Fontos volt számunkra, hogy a kortárs művészet alkotóiról átfogó képet kaphassanak a kiállítás látogatói. Cél volt, hogy korszak jelentős alkotói és művei mindenképpen legyenek jelen a termeinkben.
A látogatóink láthatják majd Rippl-Rónai József, Vajda Lajos, Vaszary János, Keserű Ilona, Birkás Ákos, Hincz Gyula, Ferenczy Károly, Szőnyi István és Bernáth Aurél képeit is
– mondta Schmidtné Kositzky Anett, a Balatonfüred Kulturális Központ igazgatója.
A tárlat női alkotók műveit is láttatja – egészen napjainkig
A tárlat izgalmas, egyedi vonalat is kapott: női szemszöget, amely végigkövethető a kiállítás termeiben. A művészet hosszú évszázadokon keresztül volt a férfiak privilégiuma. Miközben az aktképek kilencven százalékán nők szerepeltek, a festővásznak mögött általában férfiak álltak.
Minden teremben szerepel egy kortárs, női művészeti alkotás
– Behoztunk egy kortárs művészeti szálat. Minden teremben szerepel egy kortárs, női művészeti alkotás. De ha volt a korábbi korokból nőművészeti alkotónk, akkor az ő művét is beválogattuk. Gyönyörűen látszik a történetből a lassú folyamat. Először csak Rippl-Rónai felesége jelenik meg az egyik szövegünkben. Baudrion Lazarine-ről annyit tud a nagyközönség, hogy Rippl-Rónai felesége és modellje, pedig ő is művész volt. Ferenczi felesége Fialka Olga is jó nevű művésznek számított, de felhagyott az alkotással és művészt nevelt a gyerekeiből. A következő teremben aztán ott van Ferenczi Noémi gobelinje – mondta Molnárné Aczél Eszter, művészettörténész, a kiállítás kurátora.
– Van egy icipici nyakkendőtűnk, amely egy nagyon fontos női alkotó, Gyenes Gitta műve. Ő festő volt, de ahhoz, hogy megéljen, porcelántárgyakat készített. Ez egy schmuck, amely egyszer csak képzőművészeti tárggyá vált, és komoly jelentéstartalommal bír. Ezt a nyakkendőtűt beraktuk egy picike szobába. Reméljük mindenki számára dekódolható lesz a tárgy jelentéstartalma – tette hozzá Nagy Anikó, művészettörténész, aki szintén a kiállítás kurátora.
A Fővárosi Képtár és a Vaszary Galéria közös kiállítása megtekinthető a balatonfüredi Vaszary Galériaban 2022. március 12. – 2023. január 8. között. |
Nyitókép: Rippl-Rónai József: Fivéreim (Lajos és Ödön), 1918
Fotó: Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár