A szervező Balatoni Yacht Club elnöke, Ugron Gáspár adott bepillantást a rangos nemzetközi verseny kulisszái mögé – áll a klub közleményében.
– Hogy sikerült megszerezni a rendezés jogát?
– Tavaly tavasszal három hazai klubot keresett meg a hazai 420-as osztályszövetség azzal a felvetéssel, hogy pályázzuk meg a rendezést – mondta Ugron Gáspár, a Balatoni Yacht Club elnöke. – A másik két klub egyéb események mellett döntött, de mi pályáztunk – és sikeresen. Ráadásul szerencsénk is van, mert a portugáliai Európa-bajnokság után a világbajnokság is az öreg kontinensen lesz, így népes mezőnnyel kalkulálhatunk. Lesznek nevezőink Ausztráliából, Új-Zélandról, az Egyesült Államokból, Japánból, és persze az európai országokból. Öt földrész, több mint harminc országából érkeznek vitorlázók a versenyre.
– Mi a 420-as osztály legfőbb erénye?
– A kétszemélyes ifjúsági utánpótlás-osztályok jelentősége abban rejlik, hogy a jelenlegi trendek szerint az olimpiai vitorlázás a kétszemélyes osztályok felé mozdult el, s háttérbe szorulnak lassan az egyszemélyes osztályok. Mondhatjuk, hogy sajnos, hiszen Berecz Zsombor éppen egyszemélyes osztályban érte el a magyar vitorlázás legszebb eredményét, de például a Finn osztály Párizsban már nem szerepel az olimpia programján. A jobb közvetíthetőség, a nemek közötti arányok kiegyenlítése miatt a kétszemélyes osztályok felé billen a mérleg nyelve.
– És ezekhez lehet jó ugródeszka a 420-as osztály?
– Igen, ez az egyik legjobb tanuló osztály az olimpiára vágyók számára – mondhatjuk, hogy a 470-es olimpiai osztály előszobája.
– Alsóörs pedig ideális helyszínnek tűnik.
– Igen, itt másfél hektáros terület áll a rendelkezésünkre, mindenki kényelmesen elfér, még úgy is, hogy kétszáz, kétszázhúsz hajót várunk. A legnagyobb kihívás az lesz, hogy a strandszezon kellős közepén szervezzük meg az eseményt, de készen állunk, az alapításának 750. évfordulóját idén ünneplő Alsóörs önkormányzata pedig maximálisan elkötelezett. A mellettünk lévő kikötőkkel is sikerült megegyezni, így bár lesz egy kis gyerekzsivaj, próbáljuk a lehető legkevésbé zavarni a nagyhajós bérlőket. Nagy kihívást jelent a nagy számú edzőmotoros kiszolgálása a verseny alatt, de a partnereinkkel együttműködve ezt is meg tudjuk oldani, és biztosított a szükséges infrastruktúra is.
– A Balatoni Yacht Club évekkel ezelőtt a zászlajára tűzte az utánpótlás-nevelést. Nemes cél, ugyanakkor nagy feladatokkal jár.
– A klubot 1912-ben alapították, és mindig is versenyklub volt, fantasztikus olimpikonok kerültek ki innen. A rendszerváltás után sikerült újra életre hívni, és például Berecz Zsombor a mi klubunk színeiben harcolta ki az olimpiai részvételt, igaz, az ötkarikás játékokon már a saját csapata színeiben szerezte meg az ezüstérmet. Hiszünk benne, hogy gyerekek nélkül nincs jövő, az utánpótlás-nevelés tehát létkérdés a hazai vitorlázásban, s mi reményeink szerint az egyik meghatározó klub vagyunk ebben.
– Látják már esetleg Berecz Zsombor utódát?
– Nehéz erre a kérdésre válaszolni, mert dolgoztam Zsombival nyolc évet, és pontosan láttam, mennyi lemondással jár az olimpiai felkészülés: százötven-kétszáz napot külföldön kell tölteni hozzá, ennek meg kell teremteni az anyagi bázisát, és persze megvan a maga monotonitása. Arról nem beszélve, hogy tengeri nagyhatalmak versenyzőit kell legyőzni, ahol a testnevelésórák része a vitorlázás. Berecz Zsomborból csak egy van, de bízom benne, hogy előbb-utóbb lesznek fiatalok, akik a nyomdokaiba lépnek, ezért is dolgozunk azon, hogy évről-évre egyre több gyerek próbálja ki a sportágat, s döntsön a versenyzés mellett. Ez látható eredményeket hoz a nemzetközi versenyeken is, bízunk benne, hogy hazai 420-as világbajnokságon is megmutatkozik majd, s talán majd az olimpiai szereplésben is.
Forrás: nemzetisport.hu
Nyitókép: Cserta Gábor