„Jó használni a Fáma sebességmérők legkésőbbi változatait: pontosan mérnek, szélsőséges körülmények között is megbízhatóak, messzire látnak, és gyorsan dolgozzák fel az adatokat. Mégis egyre kevesebb maradt belőlük, hiszen az elmúlt közel 20 év és az intenzív használat meghozta az eredményét, a meghibásodások miatt egyre több esett ki a szolgálatból. A javíttatásuk ellehetetlenülését az okozta, hogy a gyártó cég megszűnt, így egyre több készülék került „elfekvőbe”, a raktárak mélyére.” – írta az ORFK-OBB információs felületé, a kreszvaltozas.hu-n.
Azonban az ORFK-OBB szakmai berkeiben felvetődött a kérdés, hogy miért is kell ilyen alapvetően jó minőségű és jó képességű (és nem utolsósorban drágán pótolható) eszközöknek a kuka felé venni az irányt, általában bagatellnek mondható hibák miatt –
leginkább kábeltörések, kontaktproblémák tették harcképtelenné a készülékeket.
Így elindult a kutatás, és a rendőrök olyan megbízható céget kerestek, akik képesek az eszközök javítására, sőt korszerűsítésére.
Hitelesítésen esnek át
2022. decemberében elkészült a mintapéldány, amely hitelesítésen is bizonyította a képességeit. Ez alapján elindult a már kiesett készülékek felújítása – a sebességmérőket két évente hitelesíteni szükséges, ez egy amolyan „műszaki vizsga” a „traffipaxoknak”, tehát amely ezen nem megy át, vagy a hibái miatt el se jut oda, és bármely okból nem javítható, akkor selejtezésre kerül.
Azonban eddig már 11 készülék úszta meg ezt a szomorú sorsot, ezek a szerencsések
a január folyamán estek át a hitelesítésen, és a procedúra után azonnal kikerültek a kapitányságokhoz szolgálni.
– tudósított a kreszvaltozas.hu.
Majdnem 2 kilométerre ellátnak
A Fáma III lézeres-sebességmérők legfrissebb példányai kerültek elsőként felújításra, amelyeket 2005 és 2008 között szereztek be (33 példányt). A készülékek mérni tudják a szemből érkező és az elhaladó járművek sebességét is, álló, és a GPS moduljuknak köszönhetően mozgó állapotban is.
Nagyon messzire ellátnak, akár 1800 méterre, az állóképek mellett mozgóképet is képesek rögzíteni memóriakártyára.
Így a sebességmérésen túl egyéb szabálytalanságok dokumentálására is képesek – tilos jelzésen való áthaladás, záróvonalátlépés. Működhetnek kézi-, vagy automata üzemmódban is.
Nagy LCD kijelzőt kaptak
Az eszközöket a felújítás során szétszerelték, kitisztították, hibakeresést végeztek. A külső védőburkolataik és a tartóváz felületkezelését megújították. Kicserélték a csatlakozókat, új kábelezéssel látták el a készülékeket. Fejlesztésként új markolatokat készítettek, ezeknek új, könnyebben kezelhető a rögzítése, valamint felszereltek egy tartót, amelyre egy új, nagy méretű LCD kijelző rögzíthető – az eredeti kijelző méretének körülbelül a négyszerese az új. Ez nagyban javította a készülékek használati komfortját, és
növeli a használati hatékonyságot, hiszen a nagy kijelző jobban látható, könnyeb a célbefogás, a készülék beállítása.
A készülékek háromlábú állványa annyira robosztus és jó minőségű, hogy azokat nem kellett felújítani. Viszont minden javított sebességmérő akkumulátorcsomagját szintén felújították, a rossz cellákat lecserélték. Ugyanis sok eszközt az akkuk zárlata, alacsony kapacitása miatt már csak autóból való mérésre alkalmaztak, mert a tápot az eszköz kaphatja szabványos „szivargyújtó” aljzaton keresztül is.
A rend kedvéért minden felújításon átesett Fáma új szállítódobozt is kapott.
Minden Fáma tökéletesen vizsgázott
„A hitelesítésre nem egyszerre vitték a kollégák a felújított darabokat, ugyanis egy készülék hitelesítése átlag 40 percet vesz igénybe – ez függ a környezeti körülményektől is. A hitelesítést nagyforgalmú út mellett végzik egy referenciaműszer segítségével.
Egy készülékkel 300 mérést végeznek, rossz mért érték esetén az eszköz „megbukik” a vizsgán. Eddig minden felújított Fáma megugrotta a feladatot.”
–írták a szakemberek.
A Fáma története
A lézerelvű Fáma sebességmérő első generációja, a Fáma I. 1995-ben érkezett a rendőrséghez, de csak egy darab, úgymond „csapatpróbára”. Nagyobb számban 1996-ban a Fáma II. újgenerációs eszközök kerültek a rendszerbe, összesen 24 darab. A korábbi radarelven működő sebességmérőkhöz képest a Fáma lézerek sokkal pontosabban, messzebbről mértek, ráadásul úgy, hogy a kortárs radardetektorok nem voltak képesek figyelmeztetni a használójukat a mérésről.
2001-től álltak a rendszerbe a Fáma III. lézeres sebességmérők. Ezek komoly képességnövelést jelentettek azzal, hogy GPS moduljuk segítségével már mozgó járműből is képesek sebességmérésre. A Fáma III. készüléket folyamatosan frissítették, 2001-ben 19 darab, 2003 és 2005 között 21 darab módosított verzió került a rendőrséghez. Majd újabb 5 ismét fejlesztett eszköz érkezett, amit 10 miniDV kazettát alkalmazó Fáma követett. A Fáma III. legfrissebb, már memóriakártyát használó változata 2006 és 2008 között került a rendőrséghez 33 példányban.
Nem szeretik a gyorshajtók
Amiért a kezelői szeretik, mert messzebbre látnak, könnyű a kezelésük és gyors az adatfeldolgozásuk. Amiért a „hivatásos” gyorshajtók nem szeretik, hogy a nagy mérési távolság miatt nehéz kiszúrni őket, mozgó járműbe szerelve még nehezebb. Továbbá
a fejlett, elméletileg lézerelvű eszközök észlelésére is képes radardetektorok nem, vagy esetlegesen képesek felismerni.
Ugyanis igen fókuszált a kibocsátott mérési lézernyaláb, alacsony a szóródási arány – beszámolók szerint a magányosan érkező gyorshajtó esetén, ha észleli is az eszközt a jelző, mire fékezne a gyorshajtó már megtörténik a mérés. Nagyobb az esély az észlelésre konvojba haladáskor, vagy ellenirányú forgalom esetén, ilyen körülmények között előfordul szóródás, és időben történhet az előrejelzés, de ez is igen alacsony arányban. A Fáma III. zavarvédettsége is jó, a blokkolókon is kifog. Ha mégsem, akkor a blokkolók esetleges működése a sebességmérő reakciói alapján feltételezhetők, és így kiszűrhető az ilyen eszközt illegálisan használó sofőr.
Mindezek alapján
az átlag 15 éves Fáma III. lézerelvű sebességmérők ma is hatékonyak, egyes jellemzőikben a későbbi típusokat is felülmúlják.
A fejlesztéssel a kezelésbeli hátrányaikat is javították. Minthogy felépítésük kellően robosztus, újabb hosszú szolgálati időt várnak a felújított készülékektől. Főképp így, hogy a javításuk megoldottá vált, a hitelesítésük pedig rutinból történik. Az ORFK-OBB a pozitív tapasztalatok alapján további készülékfelújításokkal számol.
Nyitókép: Illusztráció/Füzesi Ferenc/MTI