1984-ben kezdtek el szervezkedni keszthelyi fiatalok egy vízimentőcsapat létrehozása kapcsán. Hivatalos formát 1988-ban öltött a társulás, abban az évben már nemzetközi képzéseken is részt vettek, 1990-ben jegyezték be őket. Bázisuk jelenleg is Vonyarcvashegyen található, amely a kezdetekkor egy uszálykikötő volt. 15-20 méter magas kőhegy magasodott a mai kikötő közepén, hiszen a környező bányákból idehordták a teherautók a dolomitot. Az alapítók kezdték el a mai formát kialakítani és közforgalmi kikötőt csinálni a teherrakodóból.
– Elsősorban mélyvízi mentés volt a fő profilja az egyesületnek, akkor még az önkéntes vízimentők állandó futási engedéllyel rendelkeztek a Balatonon – idézi fel a kezdeteket Molnár Máté, az egyesület elnöke. – Majd később ez kibővült a strandi mentéssel. Fölfelé Balatonedericsig, lefelé pedig Keszthelyig tartott az egyesület hatásköre, ahol strandi vízimentést folytattak.
Az egyesület sokáig aktívan közreműködött a balatoni vízimentésben, majd hosszú időn keresztül Csipkerózsika álmát aludta, s most főnixmadárként éled újra, teljesen önkéntes alapon, mindenféle juttatástól mentesen. Terveik szerint hétvégente tudnak ügyeletet biztosítani: egy hajóvezető és egy mentős pozícióban, hétközben pedig készenléti ügyeleti rendszerben tartanának szolgálatot a nyári szezon alatti. Szezonon kívül állandó behívós ügyleti struktúrát alakítottak ki. Az egyesület a kikötő kiadásból tartja fenn magát, jelenleg 42 taggal rendelkezik, amelyből 15 fő alkalmas mentésre. A tagtoborzásuk folyamatos.
– Az elmúlt két hónapunk arról szólt, hogy megállapodásokat kötöttünk például a Keszthelyi Környezetvédelmi Egyesülettel, a vízipolgárőrséggel, és tárgyalások folynak a helyi önkormányzatokkal – mondja Molnár Máté. – Minél több helyre szeretnénk eljutni, hogy toborozni tudjunk és hogy a vízbiztonságról minél több helyen, minél nyomatékosabban tudjunk beszélni. Hiszen fontosnak tartjuk, hogy itt, a Balaton parton élők legalább alapfokon tisztában legyenek a fürdőzés és a mentés szabályaival. Hogyha valami baj történik a vízen, akkor tudják, hogy mi ennek a menete. Hova telefonálhatnak, mi az, amit biztonsággal megtehetnek, mi az, amit nem. Mit használhatnak mentésre? Mert sokakban fel sem merül, hogy bármilyen eszköz alkalmas lehet egy bajbajutott mentésére. Például, ha a parton vagyok és bajban van a barátom és épp akad egy vasrúd, nos, az pont alkalmas arra, hogy odanyújtsam neki. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy felhevült testtel, ismeretlen vízterületre nem ugrunk be, hanem bemászunk, beereszkedünk! Hiszen, ha felálló karó van a víz alatt, akkor komoly sérülést lehet szerezni. Egy általános fejtágító, oktató anyagot szeretnénk minél szélesebb körben átadni.
– Jelenleg a kikötő korszerűsítése zajlik – veszi át a szót Puskás Ádám, vezetőségi tag. – Egy új szaniter konténer elhelyezése már megtörtént, tervezzük a sólyapálya felújítását (hajó vízbe csúsztatására használatos lejtős pálya), játszótér kialakítása van folyamatban és egy napelemes kivilágítás a stég mellett is tervben van. A kikötő jelenleg tele van, a vízen nincs hely, parti tárolásban még akadnak helyek. Várólista van itt is, akárcsak a Balaton minden kikötőjében. A kikötő zöldítése is fontos célunk, ennek érdekében 30 fűzfa csemetést ültetünk a következő hetekben.
|
Keszthelyre tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Nyitókép: Mészáros Annarózsa/likeBalaton.hu