A szervezők az eddig beadott előnevezések száma alapján arra számítanak, hogy részvételi rekordot döntenek idén.
– A Kékszalag a Balaton legnagyobb ünnepe volt mindig is, de az, hogy 1934 óta ez az 50. Kékszalag, külön kiemeli ezt a többi sorából is – mondta dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke, aki szerint az elmúlt időszakban jelentősen nőtt a hajók száma a Balatonon, és a versenyekre is mind többen neveznek be. – Az a döntés, hogy 2010 óta a többtestű hajók is nevezhetnek nagy vitákat váltott ki a klasszikus hajók hívei részéről, de utólag azt kell mondanom, hogy helyes döntés volt, hiszen elképesztő technikai fejlődés indult el.
– Az előnevezések alapján azt látjuk, hogy megdől a rekord, de végleges nevezőszámot csak este 10 óra után, a helyszíni nevezés lezártát követően fogunk tudni mondani – ígérte Holczhauser András, az MVSz főtitkára, aki kiemelte: nemcsak a nevezők száma nő évről évre, hanem a támogatóké is.
A 13-szoros győztes Litkey Farkas elmondta: másfél hónapotkészülnek, heti öt edzéssel a Kékszalagra. A csapat fele kicserélődött, de olyanok jöttek, akik korábban már vitorláztak velük.
– A mezőny egyre szélsőségesebb: nincs olyan hajó, amelyik mindig gyors, gyorsabb a többieknél. A mi hajónk a legkiegyensúlyozottabb, minden viszonyok mellett az első három között szoktunk lenni, így a változó körülmények minket zavarnak a legkevésbé – fogalmazott a PreVitalkatamarán kormányosa.
A szintén a Litkey-csapatot képviselő Oroszlán Gábortól megtudtuk: bár mind a Volvo HighTechRegatán, mind a Fehér Szalagon visszaléptek, nincs szó arról, hogy nagy gondokkal küzdenének.
– Ezekkel a versenyekkel az volt a célunk, hogy felkészüljünk a Kékszalagra, a mezőnyben vitorlázva, a többi ellenféllel szemben. A visszalépéseink ellenére a felkészülési tervünket sikerült végrehajtani, a HighTech Regattán megnyertük a túraversenyt is – mondta Oroszlán Gábor.
Jól jelzi, mennyire komolyan veszik a felkészülést a csapatok, hogy a 2012-es időrekordot tartó Opel Fifty-Fifty csapatot nem a kormányos-csapatvezető Józsa Márton, hanem Gémesi Jóka, a csapat sajtókapcsolatokért felelős tagja képviselte. A többiek éppen az új orrvitorlákat tesztelték a vízen…
– Tavaly a kísérletezés jegyében telt a Kékszalag előtti időszak. Állandó innováció zajlott a hajó körül – de éppen ez a hajónk lényege. A két árbócnak vannak előnyei, hiszen a két vitorlarendszer együtt működve még erősebb hajtóerőt biztosít – viszont kezelni is nehezebbegy ilyen hajót. Próbálkoztunk a C-sverttel, sőt repülő foilerrel kísérleteztünk, de idén visszatértünk egy sokkal konzervatívabb irányba – mondta Gémesi.
Az előrejelzések szerint nem lesz jó szél a versenyen, ami csökkenti az idei versenyre új hajóval, egy „Forma-1-es” technikát képviselő, vitorlák helyett merev szárnyakkal ellátott AC45-össel induló MKB ExtremeSailing Team esélyeit.
– Taktikailag korlátoznak minket a hajó adottságai. Rengeteg lehetőség, fantasztikus sebesség-potenciál van benne, hiszen aHighTech Regattán nyolc kilométeres szakaszon 2 kilométert adtunk mindenkinek. De aztán a Tihanyi-csőben elfogyott a szél, ezzel elszálltak az esélyeink. Kis szélben a hajót egy olyan lányhoz hasonlítanám, aki duzzog, de nem mondja meg, hogy mi a baja. Ezt a műszerek adatai alapján lehet csak megfejteni, ami eléggé időigényes feladat – foglalta össze a kilátásokat a csapat szempontjából Kaiser Kristóf kormányos.
Komoly várakozásokkal néz a verseny elé a Team Black Jack legénysége is. A hajót az immár egyre inkább balatoni profinak is számító Roland Gäbler viszi – egyre jobb eredményekkel. Mindez jól jelzi, mennyire összekovácsolódott a csapat. Ezt emelte ki a német csapatkapitány is, aki így fogalmazott:
– Csapatként nagyon jól működünk együtt, amit bizonyít, hogy már három versenyt nyertünk az idén. Persze, ettől még a Kékszalag óriási kihívás, hiszen nincs még egy olyan verseny a világon, ahol ennyiféle katamarán állna rajthoz.
Gäbler szerint a Balaton az európai hajós innovációk high-tech központja.
– Ha visszatekintek 2010-re, amikor a versenyt először megnyitották a katamaránok előtt, 6-7 ilyen hajó volt még csak csupán. Ma meg csak kapkodja az ember a fejét a rengeteg új hajót látva. És bár a legnagyobb figyelem a katamaránokra irányul, azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a monohull kategóriában is fantasztikus fejlesztések zajlanak, rengeteg sportos hajó jelent meg dönthető tőkesúlyokkal és komoly versenyvitorlákkal.
Persze nem Gäbler lesz az egyetlen külföldi a mezőnyben, az ESS világkupa-sorozatban versenyző Red BullExtremeSailing Team két hajóval, egy Extreme 40-es és egy GC32-es katamaránnal is indul az 50. Kékszalagon. Az egyiket RomanHagara, a másikat Hans-Peter Steinacher fogja kormányozni.
Ez a verseny persze egészen más, mint amihez az osztrák profik hozzászoktak.
– Mi általában 15 perces futamokon veszünk részt, ez pedig egy 160 kilométeres verseny, tehát ez nagyon más világ. Ugyanakkor a Fertő-tavat ismerem, attól nem messze nőttem fel, és 2010-ben már versenyeztem a Kékszalagon. Remélem, tudom majd hasznosítani ezeket a tapasztalataimat. Ha mégsem, akkor majd követem a magyar csapatokat! – mondta viccesen Hagara.
Forrás: vitorlazasmagazin.hu