Fontos mérföldkőhöz ért a tavaly februárban bevezetett új alapellátási ügyeleti rendszer.
A közelgő februári évfordulón ugyanis Fejér és Pest vármegye is csatlakozik az új szisztémához, előbbi nyolc, utóbbi 18 telephellyel. Erről Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója beszélt egy csütörtöki sajtóeseményen. Ugyanitt Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára azt emelte ki, hogy OMSZ közreműködésével és koordinálásával elindult ügyeleti ellátás jól vizsgázott és a betegbiztonságot előtérbe helyező rendszert sikerült létrehozni.
Fejér és Pest vármegye csatlakozása egyúttal azt is jelenti, hogy Magyarország mind a 19 vármegyéjében immáron az új ügyeleti rendszer fog működni.
Ennek eddig 17 vármegye (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Győr-Moson-Sopron, Borsod-Abaúj-Zemplén, Békés, Komárom-Esztergom, Baranya, Jász-Nagykun-Szolnok, Veszprém, Heves, Tolna, Csongrád-Csanád, Zala, Somogy, Bács-Kiskun, Vas, Nógrád) volt a része.
Rétvári Bence jól tervezettnek és jól kalibráltnak nevezte az új alapellátási ügyeleti rendszert. Kiemelte, hogy minden járásban új, a különböző terepviszonyoknak megfelelő ügyeleti autókat állítottak rendszerbe, valamint az ügyeletet adó háziorvosok a korábbinál magasabb, 9 és 11 ezer forintos óradíjat kapnak a mentőszolgálattól. Az elmúlt években egyébként jelentősen emelkedett a mentőszolgálat költségvetése: míg 2010-ben ez 27 milliárd forint volt, addig az idén már 86 milliárd forintból gazdálkodhat a szolgálat.
Az államtitkár ismertetése szerint
az új ügyeleti szisztéma bevezetése óta 103 ezer hívás érkezett a központi, 1830-as telefonszámra
és 312 ezer beteget láttak el 306 ügyeleti óra alatt. Arról is beszélt, hogy nem igazolódtak be azok a félelmek, amelyek alultervezettséget, zsúfoltságot, hosszú várakozást jósoltak, hiszen átlagosan óránként egy beteg jutott egy ügyeleti órára.
Hogyan működik az új ügyeleti rendszer?
A 1830-as telefonszám a teljes ügyeleti időszakban, hétköznap 16 óra és másnap reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap hívható.
Fontos tehát látni, hogy az 1830-as hívószám a vármegyei ügyeleti hívószám, amit 16 óra után lehet hívni azoknak, akiknek valamilyen egészségügyi problémája támad.
Ugyan ez is a mentőknél csöng ki, de arra tartják fenn, ha valakinek háziorvosi ügyeleti vagy éjszakai ügyeleti egészségügyi problémája van.
Csakhogy akiknek sürgős segítségre van szükségük, azoknak továbbra is az egységes segélyhívót, a 112-t kell hívniuk.
Ez a nap egészében, bármikor tárcsázható. A 112-es rendszernek számos előnye van, amelyeknek köszönhetően hatékonyabban lehet kezelni a beérkező vészhelyzeti, tehát balesetet szenvedett, vérző, nem lélegző, rosszul lévő stb. beteg miatti hívásokat.
Mit mutatnak az új ügyeleti rendszer számai?
Csató Gábor elmondta, hogy 155 telephelyen működtetik az ügyeletet országosan. Az esetek túlnyomó többségében enyhe, könnyen ellátható esetekkel keresték fel az ügyeleteket. Ezzel összefüggésben egy beszédes adatot is közölt: a háziorvosi alapellátásban megjelent 196 ezer beteg közül 325 bizonyult súlyos esetnek. A betegek 90 százaléka telefonon, otthonában vagy az ügyeleti telephelyen ellátható volt, az esetek érintettjeinek mindössze 10 százaléka került kórházba.
Forrás: vg.hu
Nyitókép: Szarka Lajos/MW