A Szent Jupát 1985. szeptember 26-án futott ki Fa Nándorral és Gál Józseffel a horvátországi Opatijából, hogy világ körüli utat tegyen.
A két vitorlázó több mint hatvanezer kilométert utazott, 12 országban kötöttek ki, 295 napot töltöttek vízen, és két év után, 1987. szeptember 12-én futottak be Opatija kikötőjébe.
Fa Nándor székesfehérvári hajótervező és -építő, óceáni szólóvitorlázó 1980 és 1985 között, a gépészmérnök Gál Józseffel egy Balaton-31 típusú hajóból építette meg a 15 négyzetméter felülettel rendelkező, 31 láb hosszú Szent Jupát (a nevét a kenusok védőszentjéről kapta) túrahajót, amellyel délről megkerülve a Jóreménység fokát és a Horn-fokot vitorlázták körbe a Földet.
Minden érdeklődő számára újra látogatható legyen a Szent Jupát
Ez a történelmi hajó nem csak a vitorlázás, hanem a kitartás és az úttörő szellem szimbóluma is – tájékoztatott Facebook-oldalán az MCC. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a Mathias Corvinus Collegiummal együttműködve helyezte újra a Balaton vizére a hajót.
Ez a nagyszabású esemény egyben az első mérföldköve annak a 40 éves jubileumi programnak, amelynek során a Szent Jupátot Fa Nándor szakmai útmutatása alapján restaurálják,
hogy az újjáépített hajót ismét eredeti pompájában csodálhassák meg.
Egyedülálló hajózási kísérlet Fonyódnál: hidroplán és személyhajó összekapcsolódása
Nyitókép: Facebook/Mathias Corvinus Collegium – MCC