2018.09.24. 20:00
Bevásárolni járunk bringával
Először készült a magyarok biciklizési szokásairól szóló nagy mintájú, átfogó kutatás, amelyet a Magyar Kerékpárosklub és a Medián végzett.

Dánia és Hollandia után Magyarországon a harmadik legmagasabb az elsősorban biciklivel közlekedők aránya – derül ki a felmérésből.

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője közölte: a magyarok 17 százaléka közlekedik elsősorban biciklivel, és a leggyakoribb cél a vásárlás. Országosan 70 százalék teker valamilyen gyakorisággal.

Sokat lendítene a bringával járók számán, ha biztonságosan le lehetne zárni az eszközöket a tömegközlekedési megállóhelyeken – emelte ki.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta: azzal szembesültek, hogy nem áll rendelkezésükre elegendő adat a témában. A vidéki kerékpárosok számáról csupán Kisköréről voltak információk, ahol a gátőrök strigulázzák az áthaladókat – jelezte, hozzátéve: ezért rendeltek meg egy nagy mintájú, részletes kutatást, amelyhez hasonlóra még nem volt példa. Számlálókat is elhelyeztek szerte az országban. Közölte, hogy a lakosság jelentős része, nagyjából egyötöde biciklizik naponta. Dánia és Hollandia után Magyarországon a harmadik legmagasabb az elsősorban bringával közlekedők aránya – emelte ki.

A kisebb településeken jellemzőbb a kerékpározás, a nagyvárosokban az emberek fontosabbnak tartják a megfelelő infrastruktúrát.

Révész Máriusz felhívta az önkormányzatok figyelmét: sokan kifogásolják, hogy nincs módjuk biztonságosan tárolni az eszközeiket.

Arról is beszélt, hogy a közbringarendszer átalakításával valószínűleg többen ülnének nyeregbe. Azt javasolta, hogy az éves budapesti tömegközlekedési bérlet mellé kerékpárosbérlet is járjon.

A kormánybiztos abbéli reményét fejezte ki, hogy rendszeresen megismétlik majd a kutatást. A munkába járásra vonatkozó, úgynevezett „hivatásforgalmi” adatok mellett fontos volna a turisztikai dimenziót is felmérni – vélekedett.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt mondta, tíz éve lobbiztak azért, hogy legyen egy ilyen felmérés. Szeretnék, ha rendszeresen megismételnék azt, hogy kirajzolódjanak a trendek – fűzte hozzá.

A fő céljuk, hogy jobban elterjedjen a biciklizés.

Nagy lehetőségnek nevezte a különböző eszközök közötti megfelelő átszállást: Dunakeszin például el lehet gurulni a vasútállomásig, vonattal Budapestre menni, majd ott ismét nyeregbe ülni.

Halász Áron kitért arra, hogy az emberek 67 százaléka rendelkezik saját működőképes bringával, de 61 százalék legfeljebb 5 kilométeres távokat tesz meg.

A fiatalabbak inkább kerékpároznak; a kutatási eredmények tükrében, a nemekre vonatkozó adatok alapján megdőlt az a nézet, amely szerint „férfias” lenne biciklizni. Leginkább a Dél-Alföldön, például Szegeden bringáznak, az ezt követő régió az Észak-Alföld, egyebek mellett Debrecennel.

A községekben élők több mint fele mindennap kerékpárral jár.

Kérdésre válaszolva Kürti Gábor a várható beruházások között említette a Budapest-Balaton bringaút kivitelezését, valamint a Balaton-kör felújítását.

Révész Máriusz ehhez hozzátette a Tisza-tónál tervezett fejlesztést. Megemlítette, hogy gyermekeknek szóló füzetet adnak ki a közlekedésről, valamint kampányt indítottak azért, hogy az autósok 1,5 méteres oldaltávolságot tartsanak a biciklistáktól.

A sajtótájékoztatón Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója is részt vett. Az esemény meghívójában azt írták, hogy a kutatás reprezentatív Magyarország felnőtt lakosságára.

Forrás: sonline.hu
Borítókép: MTI Fotó / Bruzák Noémi

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva