– Nagyon gáz – foglalta össze két szóban milyen egy hajó-felújítási projekt Török Balázs, aki egy 1974-es, korának megfelelő állapotú (értsd: még éppen-csak úszóképes) Flying Tramp 24-es vitorlást igyekezett saját álomhajójává varázsolni. A szó nem túlzás, a hajó fantasztikus átalakuláson ment át.
– A vételáron felül úgy további másfélmillió forintért – és legalább ennyi idegsejtem elpusztulása árán – tette hozzá lakonikusan a bátor vállalkozó.
Plasztika helyett nemváltoztató beavatkozás
Az átváltoztatás orvosi szaknyelven nem egy plasztikai műtét volt, hanem inkább nemváltoztató beavatkozás, hiszen a felújítás eredménye egy olyan egyedi „überhájtech-jetfigher” lett, amilyen még nem volt a Balatonon. De az eredményig vezető út rögös volt, telis-tele tanulságokkal, rosszul dolgozó és link vállalkozókkal és sok szenvedéssel. Másrészt viszont sok olyan újszerű és érdekes anyag is került a hajóba, amelyekről korábban még csak nem is hallottunk – így tehát ötletek széles tárházának is tekinthető riportunk.
A Flying Tramp az egykori német Südplast cég kifejezetten tengerre tervezett 24 lábas vitorlása volt, még a műanyag-korszak elejéről. Remekül állta az Északi tenger hullámait, de a Balatonon már-már zavaróan magasnak számít a kokpit fala, amelyet ráadásul hátulról még egy külön kabin is körülölel. Az egyetlen vonallal (tehát felépítmény nélkül) tervezett fedélzet igencsak megelőzte a korát, a nyolcvanas évek motorcsónakjai kaptak később hasonló dizájnt.
– Éppen ez a futurisztikus, egyben retrós formavilág fogott meg ebben a hajóban, amikor megvettem. Ráadásul az acheterkajütös megoldás remek, hiszen így egy baráti társaság két-két tagja teljesen külön légtérben alhat a hajón – ami abszolút egyedi ilyen kis vitorlások esetében – magyarázta a büszke tulajdonos szerzeménye előnyeit.
UFÓT látott, és azt akarta, hogy mások is
Persze, a hajó közel sem volt jó állapotban. Beépített Vire motorja egy felújítást követően beszerelésre várt, a kötelek nagy része cserére szorult. Pár éve ugyan régi tulajdonosai újrafestették és belseje sem volt lelakva, de Balázs sokkal többet szeretett volna kihozni belőle, mint amit egy átlagos felújítás fogalomköre takar.
– Kezdettől láttam benne az ufót, és azt akartam, hogy mások is lássák – fogalmazott az önjelölt tervező, aki első hajójának megvásárlása után végezte el a kishajóvezetői tanfolyamot. – Bizonyos szempontból kifejezetten jó, hogy nem vagyok tapasztalt hajós, mert nem szakmai szemmel néztem a bárkát, hanem egy dizájner szemszögéből. Nem ismertem az elterjedt anyagokat és megoldásokat, így könnyű volt kigondolkodnom a dobozból. Hiszen még egy pillanatot sem töltöttem korábban benne.
Az elképzelés napról napra változott. Mindig jött valami új ötlet, vagy Balázs felfedezett egy új anyagot.
– Véletlenül egy barátomon keresztül kerültem kapcsolatba a Magicfloor International nevű céggel, amely egészen újszerű, nagyon igényes, a hajók belterének burkolására alkalmas Vinyl-alapú termékeket kínál. Ahogy megláttam, milyen sokféle anyagot választhatok, rögtön megindult a fantáziám. Így a régi szőnyegpadló repült a falakról és a fa berendezés is egykettőre kirepült. A falakra, de még a mennyezetre is különböző mintázatú dekorburkolatok kerültek.
– Komoly szerepe volt a döntésemben annak is, hogy úgy gondoltam, ezeket én is fel tudom ragasztgatni. Ezek az anyagok szinte bármilyen formát képesek követni, így íveket, hajlatokat is könnyű letakarni velük – magyarázta döntése hátterét Balázs.
Világháborús álcafestés vagy kamurendőr-dizájn
A hajótestre fólia került. Méghozzá nem is egy, hanem három – különböző színekben.
– Eredetileg kék alapon egy nagy grafika lett volna a hajón, de aztán rájöttünk, hogy nem tudjuk az állványon úgy megemelni a hajót, hogy egyetlen összefüggő fólia kerüljön rá – mesélte Török Balázs. Így jött (kényszerűségből) a tört vonalakból álló, több kisebb színezett felület ötlete. Az eredmény nagyon hasonlít az első világháborús álcafestésekre – miközben kissé rendőrségi járműre is hajaz.
A deck fehér festése nem volt kopott – csak már nem illett az átalakulóban lévő hajóhoz. Balázs ehhez is különleges anyagot talált: a fedélzetet is fóliázta, méghozzá különleges, szórható anyaggal. Ezt úgy lehet fújni, mint a festéket, de ha megköt, akkor egyben lehet lehúzni, mint a fóliát.
A legtöbb munkát – Balázs szerint – viszonylag könnyű volt elvégezni, ha nem számítjuk, hogy többnyire ötvenfokos hőségben kellett a hajó gyomrában dolgoznia.
A legnagyobb szenvedést a régi, ovális kajütablakok lecserélése okozta.
– Megrendeltem több mint százezer forintért egy-egy összefüggő plexit mindkét oldalra a régiek helyére. A vállalkozó azt ígérte: be is szereli ennyiért. De nem tette. Így kénytelen voltam magam nekiállni. Háromszor ragasztottam fel, háromszor engedett el. Kétszer be is ázott. A víz tönkretette a már elkészült belső burkolást. Ráadásul a tervezett fekete sötétítő fólia se tapadt meg a plexin – panaszolta a tulajdonos. A hab a tortán, hogy a harmadik ragasztás után talált az interneten egy másik vállalkozást, amely harmadannyiért méretre vágva szállította volna a gyárilag már sötétített plexit.
TANULSÁG: Mindig nézzünk utána mindennek legalább még egyszer, mielőtt fejest ugranánk egy beszerzésbe!
Árbócdöntés daru nélkül
A három hónapos felújítási munka során sokszor élt meg nehéz pillanatokat a tulajdonos. A záróakkord a hajó előkészítése volt a szállításra. Ehhez (természetesen) le kellett dönteni a hajó árbócát – csakhogy a kikötői daru kezelője nem ért rá akkor, amikor jött a tréler a „bárkáért”. Így kézi erővel kellett megoldani a feladatot. Egy-egy ember oldalról biztosította, hogy a fémrúd egyenesben maradjon a művelet közben, míg Balázs bátran alá állt, hárman pedig a forstagra erősített kötél segítségével igyekeztek megakadályozni, hogy a hátrazuhanó árbóc kettétörje Balázs álmainak hajóját – és Balázst.
TANULSÁG: Ha kénytelenek vagyunk kézi erővel árbócot dönteni, használjunk egy csigasort a forstag áttételezésére. Bármit is gondolunk, az árbóc biztos, hogy nehezebb mint hinnénk!
Felújított motor, mi?
A hajó korábbi tulajdonosa hónapokig keresgélt hozzáértő szerelőt az egyébként nagyon egyszerű és elterjedt Vire belmotorhoz. Mivel azonban a balatoni motorszerelők jó része már régen külföldön keresi kenyerét, az itthon tevékenykedők pedig úgy le vannak terhelve, hogy nem csak válogathatnak, hanem ténylegesen válogatnak is a munkákban, végül egy ismerős ismerősét sikerült csak megbízni a motorgenerállal. A munka négy hónapig tartott. A ki- és beszerelést a tulajdonosnak magának kellett megoldania. Balázs meg is oldotta a dolgot – de a motor nem akart működni. Két szerelővel és egy újabb motorkiszereléssel később az új tulajdonos már-már rezignált állapotban tapasztalta a szerkezet szétszerelése után, hogy azon bizony legalább 20 éve nem végzett senki semmilyen generált. Csak az árát kérték el.
TANULSÁG: Soha ne vegyük át a motort azzal, hogy az kész, már csak be kell szerelni. Aki javította, az tegye is be és helyezze üzembe – különben garantált a csalódás!
A felhasznált anyagok értékelése
Belső burkolat a teljes beltérben: Magicfloor-international vinyl burkoló elemek különböző kivitelben. Rendkívül elégedett vagyok vele, kiválóan formázható, vízálló, örök élet garanciával a kopásra. Magicfloor-international weblapján elérhető az igazán exkluzív termékpaletta. Hajóra a tökéletes választás. Magunk is szerelhetjük ebben az esetben viszont a türelem és kitartás elengedhetetlen.
Anyag/Termék: vinyl burkoló dekor (Magicfloor-international) Ár: 5000-10000 HUF/nm Értékelés: 5
Autórádió, hangrendszer: A mai elvárásoknak megfelelően törekedtem rá, hogy bluetooth, wifi, sd, usb …. kapcsolatokkal rendelkező eszközöket találjak így került egy Blaupunkt hangszóró szett mellé egy nem kifejezetten prémium minőségű ám annál inkább felhasználó barát SAL autósrádió, szintén árukereső segítségével, hangszórók szépen szólnak a fejegység lehetne jobb is.
Anyag/Termék: SAL audio rendszer Ár: 35 000 Ft Értékelés: 3 csillag
TV (12 voltos): Nehéz olyan típust találni, amely rendelkezik saját szivargyújtós áramfelvételei lehetőséggel, így miután több ismert márkával is próbálkoztam, végül egy ismeretlen brandtől származó terméket szereztem be. A képminőség lehetne jobb, de működik.
Anyag/Termék: SmartTech 12 voltos TV Ár: 39 000 Ft Értékelés: 3 csillag
Hűtőszekrények Aemdiano – olcsó aldis termék, de remekül bevált eddig.
Anyag/Termék: Aemadiano 12V-os hűtő Ár: 29 000 Ft/db Értékelés: 5 csillag
Ventilátor, „klíma”: szintén az Aldiból elemes ventilátor beépített lámpával távirányítóval 5000 forintért – kiváló ár/érték aránnyal. TV shopos vízhűtéses „hordozható klíma” 15 000 forintért USB-ről is működik jó dizájn, hangulatfény viszont a kabinba gyengécske a nyár közepén, a kettő együtt tud elviselhető temperálást
Anyag/Termék: ventilátor, klíma Ár: 5000-15 000 Ft. Értékelés: 4 illetve 3 csillag
Akkumulátorok: egy 110 A zselés munkaakkumulátor és egy 160 A teherautóakksi került a hajóba, így többnapos túrához is elég az energia, illetve szükség esetén akár az elektromos motort is elviszik.
Anyag/Termék: Zselés akkumulátor Ár: 60000 Ft/db Értékelés: 5 csillag
Vegyi WC: kempingáruházban (pl: a profigrill oldaláról) a töredékéért megvehető ugyanaz a WC, amit hajós boltban kínálnak. A legegyszerűbb ezt is árukereső segítségével online rendelés útján beszerezni.
Anyag/Termék: DELUX Mobil WC Ár: 22 000 Ft Értékelés: 4 csillag
A beltér szivacsainak huzatai vízhatlan steppelt műbőrből készültek. Az anyagot online szövetfutár áruházából jött, egy tapolcai varrónő rendkívül kedvező árért (30 e HUF) készítette el. (A kárpitos 120 ezer forintos ajánlatot tett)
Anyag/Termék: steppelt bézs műbőr Ár: 40 000 Ft/16 nm Értékelés: 4 csillag
A hajótesten használt külső fóliát a COLOR nyomda készítette. Légcsatornás 12 év garanciával, az egész hajót be lehetett volna „csomagolni” akkor extra védelmet és még egy vízhatlan alga biztos réteget képezne. Rendkívül látványos, ár/érték arányban felveszi a versenyt a festéssel.
Anyag/Termék: Légcsatornás fólia 16nm Ár: 10 000 Ft/nm Értékelés: 5 csillag
A deckre fújható fólia került, amit festékszóró pisztollyal, vagy akár egy spray segítségével fel lehet tenni. Jól javítható, kiváló fedő tulajdonságú, bármikor könnyen eltávolítható, cserélhető variálható.
Anyag/Termék: Plasti-DIP „folyékony” fólia Ár: 4 500 Ft/spray (1nm) Értékelés: 5 csillag
Az ablakok: 5 mm-es polikarbonátból vágtam ki őket. Nem a rendelt (sötétített) anyagot kaptam, ráadásul két hét késéssel, be sem szerelték, és ki sem vágták a formát. Később találtam egy győri céget, amely harmad áron (39 ezer) méretre vágva szállította az ablakok plexijét.
Anyag/Termék: polikarbonát Ár: 40-140 000 Ft Értékelés: 1 illetve 5 csillag
Forrás: Vitorlázás Magazin