Teljesen véletlenül kerültem közel a vitorlázáshoz: Édesapám munkahelyén adódott lehetőség, hogy elmenjek egy vitorlástáborba. Megtettem. Megtetszett a társaság, a hajózás, az egész légkör. Azóta a
mániám lett a vitorlázás.

A Lisára itt tud regisztrálni

Technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?

Ez egy kicsit összetettebb dolog, de megpróbálom röviden összefoglalni. Alapvetően technikai sportágról van szó. Ez azt is jelenti, hogy egy jó, gyors, megbízható hajó nélkül nem vagy versenyképes. A csapat a második pillére a sikeres vitorlázásnak. Egy modern technika, egy gyors hajó kezeléséhez képzett, összeszokott legénység szükséges. Minél versenyorientáltabb egy hajó, annál inkább igaz ez. Ha az előzőek megvannak, akkor kell egy olyan kapitány, aki össze tudja hangolni a
hajót és a csapatot, tudja vezetni őket. Itt már fontos tényezővé válik a bizalom mindkét irányban. A kapitány és a legénység viszonyát jól mutatja a mondás: a legénység meg tudja nyerni a versenyt, a
kapitány meg el tudja veszíteni!

Milyen eredménnyel lennél elégedett idén a Kékszalagon?

A hagyományos egytestű kategória ismételt megnyerésével lennék elégedett.

Kit tartasz a legnagyobb ellenfelednek az idén?

Trentasette, Sponsor Wanted, RC44.

Mit vársz azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállaltad, hogy egy civilt is elviszel?

Legyen laza, vidám természetű, ugyanakkor talpraesett, kitartó. Nagyon fontos tudnia és elfogadnia, hogy a hajón olyan a rendszer, mint a seregben. Ha jön egy „parancs”, azt kérdés nélkül végre kell
hajtani. Tisztában kell lennie azzal is, hogy nincs kiszállás csak a befutó után „akármi történik”. Amúgy ez egy nagyon jó alkalom, hogy a vitorlázáson keresztül, belülről meg tudjuk mutatni a nagy szerelmünket, a Balatont. Ezen belül keszthelyi hajóként nagyobb fókuszt tudunk adni a Balaton nyugati medencéjére, Keszthelyre. Természetesen nagyon jó megjelenési lehetőség. Lehet, hogy a választást megfordítom. Győzzenek meg maguk a jelentkezők!

A legnagyobb versenyelőnyöm a csapat. Tudom róluk, hogyan „működnek”, mit tudnak. Minden körülmények között a cél számít nekik és ezért mindent meg is tesznek. Stresszhelyzetben ugyanúgy gondolkodunk, „pengévé” válunk.

Mit szeretsz a legjobban a hajódban?

Minden porcikáját! Ha nagyon ki kell emelni valamit, akkor a hajótest formáját. Nagyon jellegzetes, egyedi… Be van égve az agyamba.

 

Lisa, a Balaton királynője – névjegy

A Lisa egy legenda. A kis szélre optimalizált hajó magas árbóccal és 400 négyzetméternyi vitorlafelülettel a Garda-tó partján készült 1997-ben a Patucelli-műhelyben. Hat évvel később került a Balatonra, és gyorsan a Kékszalag királynőjévé vált. 2016-ban “fiatalításon” esett át: csökkentették a súlyát – a 800 kilogrammos tőkesúly helyett csak egy svert került a hajó alá, amely nem tartalmaz plusz súlyt, csak a hajó iránystabilitását szolgálja -, kiszélesítették, valamint új vitorlákat is kapott. A Lisa hét Kékszalagot nyert meg eddig.

  • Hosszúság: 12,7 m
  • Szélesség: 5 m
  • Tömeg: 2200 kg
  • Nagyvitorla: 81 m2
  • Génua: 55 m2
  • Gennaker: 220 m2
  • Férőhely: 3+6 fő
  • Kormányos: Szloszjár Gábor