1 óra 36 perc alatt teljesítette Bors Máté, a Balatonalmádiban élő szörfös, a Keszthely-Balatonkenese távon kiírt, mintegy 80 kilométer hosszú gyorsasági versenyt nemrég. Ezzel új rekordot állított fel a komoly vitorlázómúlttal rendelkező Tihanyi Hajós Egylet szörföse, aki készül a 2024-es párizsi olimpiára. Az embertpróbáló balatoni távnak, a hűvös őszben egyedül indult neki.
Már többször bevitorlázta a Balatont Bors Máté
– Már többször bevitorláztam a Balatont, és már régen megfogalmazódott bennem, hogy jó lenne balatoni srácként megdönteni szörffel a Keszthely és Balatonkenese közötti rekordot. Korábban sokat edzettem Badacsony és Zánka között, így megismertem a partszakaszt, ahol már otthon éreztem magamat. A verseny előtti napon északnyugati szélben, 33 perc alatt értem Tihanyból a kenesei mólóhoz, és ez már bíztató volt, hogy sikerülhet a rekordkísérlet is – mondta a sonline.hu-nak Bors Máté.
A 24 éves fiatalember az útról felidézte, a szél Tihanynál annyira fújt, hogy ki kellett menekülnie az északi part alá, aztán Alsóörs magasságában már becélozta Kenesét. Ezzel egy nagy ív lett az egyenes vonalból. Átlagosan 40 kilométeres sebességgel haladt. Amikor a keszthelyi medencéből rohant ki, arra gondolt, nehogy elüssön egy halat, mert attól nagyot lehet esni.
– Eszembe jutott az is, ha elesek, édesanyám szívbajt kap – nevetett nagyot. Aztán az út részleteiről még elmondta, a szigligeti öbölnél kicsit ráfújt a szél Tihanyig. Az optimális útvonalterv szerint nagyon közel ment Badacsonyhoz és Révfülöphöz, szinte végig a part mellett haladt. Aztán Révfülöpnél elszakadt a parttól és megcélozta a tihanyi csövet, ahol már otthon érezte magát, mert jó pöffös volt a szél, de nem volt túl erős.
Révfülöp és Tihany között durva volt a helyzet
Kicsit tartott a Révfülöp-Tihany közötti szakasztól, mert ott ki kell menni vízközépre, és nagyon nagyok a hullámok is, de szerencsére más irányból jöttek, mint a szél, így elkezdett kilaposodni a víz, és nagyon jó tempót lehetett menni ott. Tihany alatt elfogyott a szél, ezért próbált a déli part felé tartani a csőben, mert a félsziget nagyon árnyékol. Ott kétszer is megállt, mert kevés volt a szél a repüléshez, de aztán jött egy pöff, és ki tudott hajózni Tihany alól. Aztán Csopaknál irgalmatlanul ráfújt a szél, ezért bemenekült a part alá, mert ott kisebbek a hullámok. Almádi alatt pedig akkora szél jött, hogy a túlélést célozta meg, ugyanis ilyen körülmények között nem tudta optimálisan beállítani a felszerelést, mert erre az erős szél miatt nem volt idő. Ezért kicsit kiengedte a vitorlát. Az volt a lényeg, hogy repüljön a deszka, és valahogy célba érjen a hatalmas szélben. Máté útközben ötször-hatszor esett, főként halak miatt. Nagyon kellett figyelnie arra, milyen magasan repül, máskor meg hatalmas pöff jött, amit nem tudott kezelni, így leborult a vitorla a vízre.
Az utolsó 10 kilométeren már vitte az adrenalin, tudta, hogy meglesz a rekord, csak be kell érni! Noha egyedül indult el, egy pillanatra sem érzett elveszettséget, mindvégig otthonosan mozgott a vízen.Máté a rekordot 190 literes, 220 x 95 centiméteres, téglalap alakú, 9, 5 kilós karbon deszkával döntötte meg. Ez a deszka a versenyzéshez kiváló, mert minél szélesebb, annál élesebben lehet vele menni, és ezzel a felszereléssel le lehet fogni az egész széltartományt. Mindehhez volt még egy 95 centis karbon foil, illetve szárny amivel maximum 80 centire lehet repülni a felszíntől. Az első szárny fesztávja 95 centi, a hátsóé 25, a kettőt pedig 110 centis rúd köti össze. Kilenc négyzetméteres vitorlával ment, és 530-as árboccal, neoprén ruhában, bukósisakban, mentőmellényben. Utóbbi zsebében belefért a vízhatlan tokban a telefont, így követte útját a család, a barátok
A kérdésre, hogy mit ad neki a sebesség, a száguldás, Máté azt mondta: mindent
– Amikor kimész a vízre szörffel, és érzed, hogy a vitorlázás után megdöbbentő erejű a sebesség, repülsz, siklasz a hullámokon, ez zseniális, olyan szabadságot, adrenalint ad, annyira közel vagy a természethez, ami leírhatatlan! – fogalmazott. Hozzátette aztán, ott lehet megérezni igazán a természet erejét, hogy ezt kihasználva, milyen gyorsan tud menni az ember, és ezt nem egy gép erejével teszi. – Fantasztikus, amikor tudod, meg lehet csinálni, le tudod gyűrni a természet erejét, amit ugyanakkor tisztelni kell nagyon, de közben feszegeted saját határaidat. És közben biztonságban vagy, nem úgy, mint például egy motoron. A mezsgyét, az egyensúlyt viszont mindig ismerni, látni kell, ami ott rejtőzik a fizika, az ember képessége, a természet, és az iránta való alázat határán.
Úgy vélte, a sikerhez, az embernek tisztában kell lennie saját tudásával, képességeivel, hogy adott esetben józan döntéseket tudjon hozni! És ez nemcsak a sportra érvényes. Alapvető a magabiztosság, hogy félúton soha ne adja fel, és mindig higgyen magában!
A vízen fontos a kitartás, a jó koordinációs készség és az egyensúlyérzék
Látni kell a szél irányát, a hullámzást, és tudni, milyen szögben lehet menni. Nagyon fontos a tudás és a felszerelés, de tisztában kell lenni azzal is, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények között nem szabad kimenni a vízre!
– A rekorddal úgy éreztem, valamit letettem az asztalra – összegzett Máté.
Máté több sportágban is magyar bajnok
A fiatalember már nagyon sok sportágat kipróbált, kereste, miben juthatna ki az olimpiára. Több sportágban magyar bajnok, így kézilabdában, atlétikában, snowboardban és windsurfben, vitorlázásban korosztályos világbajnok. Álma, hogy szörffel kijusson az olimpiára. Máté beleszületett a sportos életbe, általános iskolában focizott, édesapja, Bors Sándor vitorlázó, magyar bajnokságok többszörös dobogósa, bátyja, Bálint háromszoros magyar bajnok. A családdal mindig sokat síelt, boardozott is, utóbbit alpin deszkával, amivel gyors íveket lehet venni a hegyen, mert nagyon kedveli a lefekvős kanyarokat. A fiatalember a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karán gazdasági informatika szakon végzett nemrég, és beiratkozott a Testnevelési Egyetem szörf és vitorlásedző képzésére. Nagy álma az, hogy az olimpia után gyerektábort hozzon létre, az oktatásban már van gyakorlata itthon és külföldön, nyáron Amerikában az egyik legjobb vitorlás táborban oktatott vitorlázást.
A tenger és a Balaton apropóján kifejtette, mindegyiknek megvan az előnye, ha nem lenne annyi hal és hínár, akkor csak a Balatonon sportolna, ami szerinte a világ egyik legszebb helye, édes a víz, a tó nagyon biztonságos. Bármi történik, az ember felül a deszkára, és néhány óra alatt kisodorja a víz, míg tengeren ezt nem lehet megtenni. A Balatonon is nagyon kell figyelni az előrejelzést, és nem szabad kimenni frontban, túl erős szélben. A tengeren viszont könnyebb siklani, mivel nagyobb a felhajtóerő, és nyújtottabb, laposabb hullámok vannak, és kifújtabb a szél.
– Ha valaki a Balatonon jól megtanulja kezelni a pöfföket és a váratlan szélfordulókat, akkor mindez a tengeren nagy előnyt jelenthet egy versenyen – állította Bors Máté.
Nyitókép: Szűcs Ábel/Windsurfers