Az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató programsorozatában a nyár elején a hosszú távú utazásokra irányítja a figyelmet.
A nyár amúgy is a hosszabb utazások időszaka, hát még most, hogy – úgy tűnik – másfél év korlátozás után ismét szabad és kevésbé kockázatos lesz útra kelni. Mármint a vírus szempontból, hiszen az autós utazás nagyon is sok kockázatot tartogat. Jó hír, hogy ezek a kockázatok egy kis odafigyeléssel és türelemmel valóban a minimálisra csökkenthetők.
Ha messzire indulunk autóval, nagy valószínűséggel autópályán kell majd közlekednünk. Bár az autópálya az összes közútfajta közül statisztikailag a legbiztonságosabb, a figyelmes vezetés itt is elengedhetetlen.
Megvár a Balaton
A legnagyobb forgalmat mindig a péntek délutáni, szombat délelőtti nyaralni- és a vasárnap délutáni hazaindulók generálják az autópályákon. A megnövekedett járműsűrűség miatt a forgalom instabillá válik, könnyen alakulhat ki úgy nevezett pulzálás, vagy dugó anélkül, hogy azt valódi forgalmi akadály okozná.
Készüljünk fel a váratlan megtorpanásokra, és ha jelentős lassulást észlelünk magunk előtt, a vészvillogó használatával jelezzünk a mögöttünk haladónak is!
A leállósávot csak vész esetén használjuk
A sztrádán kialakult torlódásban, állás, vagy araszolás esetén hagyjuk szabadon a mentő-rendőr-tűzoltó egységek útját úgy, hogy a belső sávból a balra, a külsőből jobbra húzódunk. Ez azért fontos, mert a leállósávon akár egy műszaki hibás jármű is állhat, ezért ott nem biztosított a megkülönböztető jelzéseit használó járművek akadálytalan haladása.
Ha már a leállósávot említettük, érdemes feleleveníteni, hogy azt kizárólag a tovább haladásra képtelen járművel való megállásra vehetjük igénybe, más esetben nem.
A rendőrség a leállósávok használatát már tavaly is kiemelten ellenőrizte ebben az időszakban, és erre idén is számítani kell.
Nem baj, ha nem a maximális sebességgel haladunk
Mindenki tapasztalta már, hogy egy autópályán a forgalom nagyságával arányosan csökken a haladási sebesség. Ez természetes forgalom lefolyási jellemző, de még mindig jobb 80-100-as tempót autózni folyamatosan, mint baleset miatt megállni. Ilyen esetben ne cikázzunk a forgalmi sávok között, hanem fokozott figyelemmel vezessünk tovább a forgalom ritmusában.
A követési távolság autópályán a nagy sebességek miatt kiemelten fontos.
Ne próbáljunk a lassabban haladókra nyomást gyakorolni azzal, hogy a hátsó lökhárítójukra tapadunk, mert ez fokozottan balesetveszélyes.
Ökölszabályként elmondható, hogy a sebességünk felét érdemes követési távolságként tartani, 120 km/h-val haladva tehát kb 60 méternél ne menjünk közelebb az előttünk haladóhoz!
Jobbra tarts!
Hosszú évek óta számít vitaalapnak, hogy mi, magyarok nem vesszük kellően figyelembe a jobbra tartási kötelezettségünket. Különösen fontossá válik ez a szabály a három, vagy többsávos autópályákon, ahol sokszor tapasztaljuk, hogy sokan tartósan a nagyobb biztonságérzetet nyújtó középső sávban autóznak, miközben a szélső sáv is szabad.
Szenteljünk nagyobb figyelmet ennek a szabálynak, erre sztrádáinkon jelzőtáblák és út feletti elektronikus jelzések is rendre figyelmeztetnek!
Fontos a türelem!
Nem csak a gyorsforgalmi útszakaszokon, hanem minden közlekedési helyzetben főszerep jut a türelemnek, a megértésnek.
Nyáron sok olyan autóvezető is útra kel, akik talán évente csak néhány alkalommal vezetnek autópályán.
Nézzük el nekik esetleges lassabb reakciójukat vagy alacsonyabb haladási sebességüket!
Forrás: origo.hu