Gulyás J. Attila/Magyarnemzet.hu | 2021.09.01. 13:00
A Balatonnál a diákmunka mentette meg az idei szezont
Rég volt az idei nyárhoz hasonló vásárlói roham, kiváltképp a hétvégeken a balatoni élelmiszerboltokban, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az árufeltöltők, eladók, pénztárosok helytálltak, így a fogyasztók nem szenvedtek csorbát. Ehhez persze ebben az évben is szükség volt diákmunkások alkalmazására.

Nem volt könnyű nyár elején hazánk legnépszerűbb turisztikai régiójában – a Balatonnál és környékén – elindítani a szezont úgy, hogy a kezdeti problémákból minél kevesebbet érezzen a vendég vagy akár a helyi lakos. Bár az esős, hűvös május után hamar beköszöntött a meleg, már a júniusi időszak munkaerőhiánnyal kezdődött a tóparton. Ahogy sorra érkeztek a nyaralók, mind több vásárló zsörtölődött egy-egy reggeli boltnyitáskor tapasztalt áru­hiány miatt. Előfordult, hogy még a nagy meleg előtti időszakban egy nagy forgalmú élelmiszerüzletben csak a legdrágább tejekből volt választék, üres volt a tv-paprikás meg a paradicsomos rekesz.

Az élelmiszer-szállító kamionok ugyan már kora hajnalban megérkeztek a bolthoz, de nem volt elég árufeltöltő ahhoz, hogy minden friss termék a polcra kerüljön.

Komolyabb vásárlói panasza azonban nem érkezett a tóparti boltok vezetőihez, s csak elvétve került elő egy-egy fogyasztó elégedetlensége miatt a panaszkönyv – derült ki a balatoni elárusítóhelyek dolgozóinak név nélküli beszámolóiból.

Azt azonban már szinte valamennyi, kérdéseinkre válaszoló érintett megerősítette, hogy a főszezon elindulásakor jelentősen gyérültek a vásárlói panaszok, mert munkába álltak a diákok, az élelmiszerlánc-központok pedig megkezdték a dolgozók átcsoportosítását. Mint megtudtuk,

két kaposvári Spar üzletből naponta négy-öt eladó vagy pénztáros utazott Balatonlellére, hogy rövidüljenek a csemegerészlegnél vagy a kasszánál a sorok,

de ugyanezt a megoldást alkalmazták Zala és Veszprém megye tóparti boltjai is a munkaerő­hiány enyhítésére. Az első tapasztalatok és az összesített adatok kiadása között persze még el kell telnie egy kis időnek; úgy tudjuk, hogy a nagy élelmiszerláncok központjai már hozzáfogtak a nyári szezon értékeléséhez.

A siófoki strandokon is szükség volt a segítségre
Fotó: Krausz Andrea

Nem túlzás kijelenteni, hogy az idei nyári szezont főként a diák-munkavállalók mentették meg, pedig mos is akadtak olyan boltvezetők, akik nem kértek a fiatalokból, mondván: nehéz munkaidőt egyeztetni a 16-17 éves korosztállyal. Ez azonban szerencsére nem volt általános. – Ne ítéljük el a fiatalokat, ha önérzetesek és elvárják, hogy a munkaidő beosztásánál is felnőttként kezeljék őket – mondta lapunknak a Melo-Diák Iskolaszövetkezett a siófoki kirendeltség vezetője. – Erős szezont zártak az élelmiszerboltok, és ebben a diákoknak is szerepük volt.

Akár a 2017. évi diákfoglalkoztatási csúcshoz is lehetne hasonlítani az idei nyári helyzetet

– mutatott rá Demkó Tibor. Az iskolaszövetkezeti vezető szerint jelesre vizsgáztak a középiskolások, egyetemisták.

– A fiatalok mentették meg idén is a szezont – válaszolta röviden kérdésünkre az egyik legnagyobb balatoni vendégforgalmat lebonyolító fonyódi Makkos vendéglő tulajdonosa. – Tisztességes fizetést kaptak, amiért tisztességes munkát vártunk el tőlük – hangsúlyozta Makkos Péter, aki a dél-balatoni vendéglős kollégái véleményét is összegezve úgy látja, amíg a vendéglátásban dolgozókból szezonálisan ­hiány mutatkozik, addig nem nélkülözhetik a diákmunkarőt.

Forrás: magyarnemzet.hu

Nyitókép: Krausz Andrea

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva