Kevesen tudják, hogy a villany hajtású autó ötlete nem Teslatól származik. Már a 19. század végén kifejlesztett egy villany hajtású járművet Thomas Parker, és a GM is kihozott egy elektromos autót még a 90-es évek közepén. Ezek azonban hamvába halt próbálkozások voltak és végül a Tesla volt az a gyártó, aki az első igazi áttörést hozta a villany hajtású járművek terén.
Elektromos autókat már a használt járművekkel kereskedő autó árverési oldalakon is találni, és ha már az autó aukciókon is megjelennek, akkor az elektromos autók bizony már a hétköznapi közlekedés részévé váltak.
Elektromos a jövő
Már a Porsche is kijött egy – a korábbinál jobb teljesítményt nyújtó – elektromos autóval, így egyre nyilvánvalóbb, hogy a luxus kategóriás gyártók is az új trendet követik.
A gyártók tették meg az első lépéseket az elektromos járművek bevezetéséhez, és a piac hihetetlen dinamikus fejlődés előtt áll, mert a jogalkotók – felismerve az egyre fenyegetőbb klímaveszélyeket – Európa szerte próbálnak egyre inkább a környezetbarát közlekedés irányába nyitni.
Számos német városban helyi szabályozás született már arra, hogy a dízel autókat minimum a belvárosi autózásból kiszorítsák, de sok helyen már ütemtervek vannak arra nézve is, hogy a teljes város területéről kitiltsák őket. Dánia szintén élen jár az elektromos autók irányába történő elmozdulással, mert nem csak országon belül, de egy szövetség létrehozásával egész Európa területén betiltanák a benzines és dízel autókat 2030-tól.
Készen állunk mi erre?
A gyártók megteszik a maguk dolgát és egyre hatékonyabban működő modelleket dobnak piacra. Ugyanakkor az elektromos autók töltése még mindig problémát jelent. Nem csak a töltőállomások hálózata foghíjas sok országban, így hazánkban is, hanem a töltés időtartama is olyan hosszadalmas, ami a mindennapi rohanásban nehezen megoldható. Ezzel a hosszabb távú elektromos közlekedés komoly kihívásokat jelent.
Probléma emellett az is, hogy várhatóan Nyugat-Európában kezdődik majd meg a nagy elektromos autó éra, és a kiszuperált, környezetszennyező járművek keletre és délre kezdenek vándorolni. Ezzel a probléma nem szűnik meg, hanem egy kisebb régióra koncentrálódik.
Várhatóan még elég hosszú idő kell ahhoz, hogy Európában villanyautókra álljunk át – és akkor még nem szóltunk a köztudottan autó alapú és környezetszennyező közlekedési kultúráról ismert Egyesült Államokról. Egy világ méretű összefogás azonban a gazdasági érdekek miatt igen kétséges.