Eredetileg minden más lett volna. De a Giro történelmébe is beleszólt a COVID 19. A tervek szerint májusban a budapesti időfutam után Budapest-Győr és Székesfehérvár-Nagykanizsa szakaszokkal rajtolt volna a 2020-as hátromhetes Giro d’Italia.
Aztán persze minden megváltozott.
Illetve, minden azért nem, mert Valter Attila a Giro d’Italia egyedüli magyar versenyzője, a 22 éves WorldTour újonc büszkén viseli nemzetünk zászlaját, mi pedig büszkén szurkoltunk neki.
Míg a Giro-nak le kellett mondania a verseny tervezett budapesti indulóját, a CCC Team nagy tehetsége első nagy turnéján összesítésben a 24. helyet foglalja el, biztosítva, hogy Magyarország három héten keresztül az élmezőnyben maradjon.
A kerékpározás iránti érdeklődés egyik vezérfényeként a fiatal, magas bringás abban reménykedik, hogy új, tehetséges generációt inspirálhat hazájában.
– Évről évre egyre nagyobb az érdeklődés a kerékpározás iránt otthon, főleg most, hogy a Giro elég nagy nyilvánosságot kap – mondta a Velo News újságíróinak a verseny 17. szakasza előtt. – Természetesen nem olyan, mint mondjuk az olaszoknál a foci vagy a kerékpározás, de elég sokan figyelik és követik a versenyt. Talán néhány év múlva olyan lehet, mint Szlovákiában, ahol Peter Sagan mindent megváltoztatott.
Remélem, hogy én és más versenyzők valami hasonlót tudunk elérni Magyarországon. Nem könnyű, de talán inspirálok másokat.
Valter Attila csak egy WorldTour szakaszversenyen vett részt, az augusztusi lengyel fordulón, majd a Giróval fejest ugrott a mélyvízbe. A CCC fejlesztőcsapatának 2019-ben diplomázott versenyzője kemény utat jár be az első nagy megmérettetésen, de érdekes módon pont a legnehezebb szakaszokra vannak a legnagyobb reményei.
– Felkészültem rá, hogy nagyon nehéz napok lesznek, de még nehezebbek, mint vártam – mondta. – Ha csak a második hetet nézem, az nehezebb, mint amilyen a lengyel turnus volt, és ez még csak a Giro közepe, hihetetlen. Az utolsó hét még nehezebb lesz, de valahogy a nehezebb szakaszok jobban mennek nekem. A kisebb kapaszkodók, fordulatok, folyamatos lassítás-gyorsulás nagyon fárasztó nekem. De amikor 20 km-en keresztül kapaszkodunk felfelé, és egyenletes tempóban kell haladni, az sokkal jobb lehet számomra.
A kerékpáros keményen küzdött az első magas hegyi szakaszon, és a 38. helyen végzett a Madonna di Campiglio tetején.
– Remélem, hogy túlélem ezt a hetet, mert igazán brutális lesz – mondta még szerdán. – De ha befejezem, és nagyon remélem, hogy sikerül, akkor a kemény és fáradt szavak egészen mást jelentenek majd, mint korábban.
A brit Tao Geoghegan Hart nyerte a 103. Giro d’Italia Giro d’Italia országúti kerékpáros körversenyt, amelyen Valter Attila 27. lett összetettben pályafutása első háromhetesén.
A vasárnapi milánói záró időfutam a szám világbajnokának, a negyedik etapgyőzelmét arató olasz Filippo Ganna sikerét hozta, Valter a 41. időt tekerte. A 24 éves Hindley és a 25 esztendős Geoghegan Hart közül papíron utóbbi számított erősebbnek az időfutamban, és a gyors, néhány technikás kanyarral megspékelt pályán 39 másodperccel jobbnak is bizonyult. Geoghegan Hart ezzel az első olyan Giro-győztes lett, aki csak a végső eredményhirdetésen ölthette magára a rózsaszín trikót, amely mellett a legjobb fiatal versenyzőnek járó fehér trikót is kiérdemelte. Az összetett második helyén Hindley, a harmadikon Kelderman végzett. Valter 49,797 kilométeres óránkénti átlagsebességgel a 41. időt tekerte, összetettben pedig a 27. helyen zárt. Korábban egy magyar kerékpáros indult háromhetes körversenyen, a hétszeres Grand Tour-résztvevő Bodrogi László legjobb összetett eredménye a 2002-es Tour de France-on elért 62. pozíció volt. – De úgy érzem, ez is benne van a pakliban. Mindig optimista voltam, most is bizakodó vagyok, és úgy érzem, nem a lehetetlen kategória – fejtette ki Valter. – – Nagyon nehéz, nem fogadnék rá nagyobb összegben, hogy én majd biztos, hogy egyszer dobogón végzek vagy tudok nyerni egy ilyen versenyt, de látom azt, hogy lehetséges. De ellene sem fogadnék, és ez egy nagyon megnyugtató érzés. Elárulta, a szombati szakaszon elért kilencedik helye után csapatán belül méltatták a versenyzését és a lélekjelenlétét, hogy volt ereje kikerülni például a négyszeres Grand Tour-győztes Vincenzo Nibalit. Mint mondta, jól esett számára a csapat elismerése. Az Ineos Grenadiers 24 éves időfutam-világbajnoka, Ganna 54,556 km/órás átlagsebességgel bizonyult a legjobbnak az etapon, így a két korábbi egyenkénti időfutam megnyerése és egy szökésből aratott siker után negyedik szakaszsikerét ünnepelhette ezen a Girón. A brit csapat pedig az összetett mellett hét szakaszgyőzelemmel zárta az idei olasz körversenyt úgy, hogy korán elvesztette eredeti kapitányát, Geraint Thomast. A harmadik helyet az etapon „Top Ganna” csapattársa, az utolsó két hegyi szakaszon óriásit dolgozó ausztrál Rohan Dennis szerezte meg, közéjük ékelődött be másodikként az egyórás világcsúcstartó, a belga Victor Campenaerts. A hegyi pontversenyt és így a kék trikót a portugál Ruben Guerreiro (EF) nyerte, míg a sprinterek pontversenyében – a Tour de France-on a kategóriában ugyancsak második szlovák Peter Sagant megelőzve – a négy szakaszt nyerő francia Arnaud Démare (Groupama-FDJ) érdemelte ki a ciklámen trikót. Eredmények, Giro d’Italia:
Az összetett végeredménye: Az olasz körverseny hagyományosan az első az esztendő háromhetesei közül, idén viszont a koronavírus-járvány miatt – és annak árnyékában – tartották októberben, részben átfedésben a kedden elrajtolt Vuelta a Espanával. Az eredeti tervek szerint májusban Budapest adott volna otthont az úgynevezett nagy rajtnak, a Grande Partenzának, és az első három szakaszt Magyarországon rendezték volna. |