Az idei rendezvény bizonyította, hogy a hajózás rendkívül népszerű
A Balaton Boat Show azt tükrözte: sosem akartak még ennyien hajót venni, mint most. Érezhetően többen voltak az idei, immár 25. Balaton Boat Show-n, mint a tavalyin. A hivatalos adatok szerint majdnem kétszer annyian, több mint ötezren látogattak ki péntektől vasárnapig a Kenese Marina Portban rendezett vízi seregszemlére – ami nem kis dolog, különösen annak fényében, hogy a többi európai kiállítást meg sem rendezték az idén.
– Keményen dolgoztunk azért, hogy sikeres legyen az idei Boat Show, és nem állítom, hogy nem volt bennünk egy kis aggodalom, de végül nagyon szép eredményekkel zártuk a hétvégét – mondta el érdeklődésünkre Rápolthy Edit, a kiállítás szervezője. A hatalmas látogatószám-növekedésben komoly szerepet játszott a jó idő is, de a szakember szerint nem lehet kizárólag ennek tulajdonítani az eredményeket. Sokan jöttek olyanok is, akik korábban az idén elmaradó európai kiállításokra jártak ismerkedni a kínálattal, és a fontos tényező az is, hogy a koronavírus-járvány miatt sokkal nagyobb szerepet kapott idén a Balaton a családi pihenés, nyaralás és sportolás terén. Alighanem ezeknél a tényezőknél is többet számított az, hogy a szervezők minden korábbinál nagyobb szabású marketingkampánnyal és online jegyértékesítéssel is megtámogatták a rendezvényt.
Az érdeklődők szép száma és a gyönyörű nyári idő szinte mindenkivel elfeledtette, hogy egy világjárvány árnyékában élünk: a hangulat optimista volt, olyannyira, hogy sokan a szervezők kéréseinek és jelzéseinek ellenére sem viseltek maszkot még a szűk mólókon és a hajók belterében sem, de ez láthatólag nem sok embert zavart. Jóformán senki sem ejtette ki a „vírus”, a „járvány” vagy netán a „karantén” szavakat, annál többet beszéltek viszont méretekről, kedvezményekről és árakról.
Sorszámot kellett tépni az elektromos hajók megtekintéséhez, annyira sokan szerették volna megnézni ezeket a járműveket
A forgalmazók rendkívül élénk érdeklődésről számoltak be munkatársainknak a helyszínen. Mezricky Róbert, az Invictus hazai forgalmazója például vasárnap délutánra már meg sem tudta számolni, összesen hányszor futott ki a vízre az érdeklődőkkel az előző lapszámunkban bemutatott pofás kis CX240-essel, de a végén már csukott szemmel, fél kézzel is visszaállt mér a kikötőhelyére. Folyamatosan áradtak a látogatók a kiállítás legmagasabb hajójánál, a szintén az előző lapszámunkban bemutatott 40 lábas elektromos Cobra Futuránál is, amelynek flybridge-én üldögélve remek kilátás nyílt a zsúfolt kenesei kikötőre. Nem volt megállás kissé arrébb, Wia standjánál sem, szinte sorszámot kellett tépniük azoknak, akik meg szerették volna nézni a hazai elektromos hajógyártó teljes flottájának egyik tagját.
– Rengeteg érdeklődő járt nálunk az idén is. Őszintén szólva meg sem tudom tippelni, hogy mennyivel lehettek többen, mint tavaly, mivel folyamatosan tárgyaltam valakivel. Szinte körül sem tudtam nézni a saját standunkon – számolt be tapasztalatairól Viszkei András, a balatonfűzfői cég alapítója.
A vitorláshajók is nagyon kelendőek
Nem volt kisebb a roham a vitorláshajók forgalmazóinál sem. A Vitorlázás Magazin standja mellett kiépített Beneteau-soron is folyamatosan jöttek-mentek az érdeklődők.
– A legnagyobb figyelem a 30.1-es és a 46.1-es modellünk iránt volt tapasztalható, ami jól jelzi, hogy egyre inkább a nagyobb és a kisebb hajók számítanak mind népszerűbben a magyar piacon – mondta Láng Róbert, a Beneteau hazai képviseletének vezetője. (A tökéletes balatoni hajónak ígérkező 30.1-essel mi is tettünk egy ismerkedő-kőrt a helyszínen, ennek tapasztalatairól az október 25-én megjelenő, 2020/6-os számban olvashatnak majd részletesen.)
Hasonló tapasztalatokról számolt be Lange Péter, a Bavaria hazai márkaképviseletének vezetője is: náluk is a belépőmodellnek számító 34-es és a méretes C45-ös volt a kiállítás két sztárja – de az új C42-esre jött a legtöbb konkrét érdeklődés.
– A tavaszi megtorpanásnak nyoma sincs, meglehetősen optimistán látjuk a piaci kilátásokat, bár persze nem lehet tudni, hogy a járvány visszatérése mennyire befolyásolja majd a jövőt – fogalmazott Lange Péter, a Bavaria hazai képviseletének vezetője.
Mindent és még annál is többet megtudhatsz a Balatoni hajózásról, ha itt böngészel!
A legnépszerűbb modell a 388-as volt
A legnagyobb hajók iránt tapasztalt kiemelt figyelmet a Hanse tapasztalati mintázzák kissé, náluk ugyanis a paletta közepén elhelyezkedő 388-as volt a legnagyobb érdeklődést kiváltó modell.
– Ha két szóban kellene jellemeznem az idei kiállítást, azt mondanám, hogy nagyon szuper – foglalta össze röviden lényegében valamennyi kollégája véleményét Bereczky László, aki szerint a piaci kilátások is hasonlóan jók a jövőre nézve. Különösen náluk, mivel a német gyártó már tavasszal életbe léptetett egy sor intézkedést annak érdekében, hogy a gyártást a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a járványhelyzet. Ennek köszönhetően várhatóan a szállításokkal sem lesznek gondok.
Az emberek hajlandók áldozni a hajókra
Persze, nemcsak a meglehetősen borsos árcédulával rendelkező, méretes új hajók iránt volt hatalmas az érdeklődés, de egymást váltották az emberek például a gyártó teljes modellpalettájával felvonult Antila standjánál is.
– Nem igazán tudom megmondani, melyik hajó iránt érdeklődtek a legtöbben: minden hajónk egyformán népszerűnek tűnt az új 24.4.-estől a legnagyobbig, a 33-asig – mondta le Jordáki Gábor, a lengyel márka hazai forgalmazójának vezetője. Jordáki szerint is elmúlt a korábbi ijedtség a piacon, nem érződik már az a korábbi trend, hogy a pesszimista világgazdasági kilátások miatt a vevők egy-két mérettel lejjebb skálázzák az igényüket.
Az idei Balaton Boat Show tapasztalatai alapján úgy tűnik: soha nem érdeklődtek még ennyien a hajózás iránt Magyarországon, mint most, és soha sem akartak még ennyien hajót venni. A jövő nagy kérdése ezért hamarosan az lehet, hogy vajon hová fog elférni ez a sok új hajó most, hogy lényegében elfogytak a balatoni kikötőhelyek – számolt be a vitorlazasmagazin.hu a hétvégi eseményről.
Nyitókép: Balaton Boat Show 2020 / Fotó: vitorlazasmagazin.hu