Bár az időjárás nem volt igazán kegyes a pünkösdi hétvégén a Balaton partjára utazókhoz, ez nem zavarta különösebben az érintetteket. Már pénteken délután megindult az autóáradat, az Útinform jelentése szerint a szokásos szakaszon, Martonvásár térségében többször beállt a kocsisor. Szombaton Érd után baleset miatt kellett lezárni egy sávot a Balaton irányába vezető oldalon.
Székesfehérvári torlódás
A martonvásárihoz hasonlóan kritikus a helyzet Székesfehérvár környékén. A megyeszékhelynek a nyaralók nélkül is megvan a maga jelentős agglomerációs vonzása, de a legveszélyesebb helyzetet éppen egy rosszul méretezett közútfejlesztés eredményezi.
A Székesfehérvár-dél nevű csomópontból indul ugyanis a 8-as főút kétszer két sávos szakasza Veszprém felé, ami egyébként remek egérutat kínál a Balaton északi partjára utazóknak. Csakhogy az autópálya kihajtója néhány száz méter után egy olyan körforgalomba vezeti a járműoszlopot, ahol az a helyi bevásárlóközpont forgalmával találkozik.
Az eredmény mind a város, mind az autópálya felé jelentős torlódás, különösen hétvégén. Ami a székesfehérváriaknak bosszúság, az M7-esen autózóknak komoly veszély, ugyanis a sor vége akár a sztráda külső sávjáig is érhet.
Veszprémi korlátozások
Ezt a helyszínt jól ismerik az rendszeresen erre autózók, a 8-as út veszprémi részén azonban olyan korlátozás van életben, amilyen tavaly még nem volt. A városi elkerülő utat újítják fel és bővítik négysávosra a veszprémi megyeszékhelynél, ami jövő nyáron megkönnyíti majd a Balatonfüredre tartók életét, idén azonban emiatt sokan elkerülik a 8-ast.
Ezért arra kell számítani, hogy a nyári hétvégéken Székesfehérvár és a tó keleti sarka között még többen autóznak majd az M7-esen.
Érdemes lehet tehát megfontolni, hogy autó helyett vonattal ruccanjanak le Balatonfüredre, ugyanis a főszezon kezdetére üzembe helyezik a felsővezetéket az északi parti vasútvonalon. Ennek köszönhetően korszerű, légkondicionált villamos motorvonatokkal lehet eljutni Füredig. Odáig és nem tovább, ugyanis a Tapolca és Balatonfüred közötti szakasz villamosítását még csak most készítik elő.
Dugók és a tesztoszteron
A nyári szezon zsúfoltsága, dugói miatt sok autós régóta követeli az M7-es bővítését, pedig a sztráda áteresztőképességének a növelése rajtunk, autósokon is múlik.
Egy-egy baleset tíz kilométeres dugókat okoz, ezt pedig leginkább vagy az autók műszaki, vagy a vezetők mentális állapota okozza.
Ami a magyar járműpark állapotát illeti, tudjuk, tapasztaljuk, évről évre romlik. Az autók átlagéletkora immár megközelíti a 15 évet, és minél idősebb egy jármű, annál többe kerül fenntartani biztonságos állapotban.
Az a koros családi autó, ami év közben még csak-csak elevickél a városi forgalomban, az autópályán megmutatja a sérülékenységét. Különösen a kisebb, olcsóbb kocsikra jellemző, hogy sztrádatempónál kevésbé stabil a futóművük. Márpedig ott nagyon figyelni kell az egyenesfutásra, a fékek és általában a pedálok finom kezelésére.
Jelen sorok írója látott már légi útra kelni öreg járgányt pusztán azért, mert váratlanul nagyot kellett fékeznie. Emiatt sokkal messzebb kell figyelni az autópályán előre és hátra, hiszen minél előbb veszi észre az ember a vészhelyzetet, annál több ideje és helye van fékezni.
Egyáltalán, 130-as tempónál egy pillanatra sem szabad levennünk a szemünket az útról. Ez akár felesleges jó tanácsnak tűnhet, hiszen ugyan mi mást csinálna a járművezető, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy akadnak, akik mással töltik az idejüket.
A Magyar Közút által közzétett videók tanúsága szerint sokan teljes gázzal hajtanak bele az útlezárásokat biztosító teherautókba. Jobb esetben a közutasok által kihelyezett gyűrődőzónákba, rosszabb esetben a terelőkorlátokat elsodorva betörnek az elzárt munkaterületekre, és veszélyeztetik az ott dolgozók testi épségét, néha az életüket is.
Pedig igazán nem könnyű úgy végighajtani a több száz méteres szakaszon, hogy ne vegye észre az ember a sebességkorlátozásokat, villogó nyilakat, rikító felfestéseket. Ezek az eltévedt féltéglák mindebből mit sem látnak, aminek egy magyarázata lehet: nem az utat nézik, hanem – több mint valószínű – a telefonjukat. Nem magyar sajátosság ez, a brit autópálya-fenntartó közlése szerint havonta négyszáz alkalommal hajtanak bele a terelésbe a járművek.
Az autósztrádán azonban nem a figyelmetlenség az egyetlen veszélyforrás.
Egyesek a felesleges energiájukat kívánják levezetni azzal, hogy Forma–1-es futamnak tekintik a balatoni utazást. Nemcsak a rossz műszaki állapotú autókkal lehet bajt okozni, de a túlságosan jó erőben lévő masinákkal is, főleg ha a sportos menetteljesítmények sok tesztoszteronnal párosulnak.
Aki a nagyvárosi bevezető szakaszokon megszokta, hogy a sávok között cikázik, az megteszi az autópályán is.
Aki azzal szeretné bizonyítani a férfiasságát, hogy előbb éri el az Aranypart megjelölt kerthelyiségét, netán még az italát is kikéri, amire a többiek befutnak, az mindenkit lesöpör maga elől a belső sávból. És ha feltartják, felháborodik és büntetőfékezéssel vesz elégtételt. Félő, hogy ebben a szezonban több ilyen esetet tapasztalunk majd, mint a korábbi években.
Forrás: magyarnemzet.hu