
A nemzetközi mezőnyben is a legjobbak közé tartozó Érdi Mári felkészülésének, versenyzésének kulisszái mögött rejlő nagyobb és apróbb részletekbe avatta be a hallgatóságot kedden a “Mitől lesz valaki jó vitorlázó” című előadása során.
- A sikeresség, a “jónak levés”, az eredményes versenyzés nem jön magától, sok részképességből tevődik össze. A tehetség csak egy összetevő a sok közül, és senki sem olyan különleges, hogy ezeket mind birtokolja.
- A siker alapfeltétele, hogy a versenyzőnek nagyon jól kell ismernie önmagát és azt, hogy mire van szüksége. Világszínvonalon azzal teheti a legnagyobb lépéseket a mezőnyben, ha a mindennapjaiban jobban csinálja a dolgokat, mint a többiek. Az első lépés felismerni, hogy valaki miben jó, avagy éppen gyengébb, de tudni kell azt is, hogy ezeknek mi az oka. Nyerő helyzetbe is kerülhet egy versenyző azzal, ha tudja, hogy a gyengéit hogyan tudja kijavítani.
- A sikeresség összetevői között vannak, amiket a versenyző képes kontrollálni, és van, amiket nem képes. Melyek ezek? Az előbbiek között lehet felsorolni például az erőnlétet, a hozzáállást, a hajó előkészítését, a sebességét vagy a táplálkozást. Nem kontrollálhatóak azonban például a fizikai adottságok, a többi versenyző, az időjárás (Mári saját bevallása szerint soha nem nézi meg az előrejelzést), a szerencse/balszerencse vagy éppen a zsűri döntései. Azokon gondolkodni, azokkal foglalkozni, amiket nem lehet kontrollálni, az energiák és koncentrációképesség puszta tékozlása, teljesen felesleges.
Mári ezután részletesen beszélt a fizikai képességekről, azok szükségességéről és fejlesztéséről, bemutatta egy edzőtábori hét fizikai edzésprogramját, majd egy vízi és szárazföldi edzést egyaránt tartalmazó nap étkezésének felépítését.
A LikeBalaton exkluzív interjúját Érdi Márival itt olvashatod.

Érdi Mári első világkupa érme
Az előadás gerincét a versenyfutam részletei tették ki, Mári aprólékosan foglalkozott a sebesség fontosságával, a gyors haladás adta lehetőségekkel, a megfelelő sebesség fenntartásával. “Gyenge szélben nagyon óvatosnak és türelmesnek kell lenni és folyamatosan figyelni a hajó apró visszajelzéseire. Én ilyenkor szeretek arra gondolni, hogy a hajó magától megy a vízen és nekem annyi a feladatom, hogy minél kevésbé hátráltassam a vízen sikló hajót.”
Részletesen taglalta továbbá a közvetlenül a rajt előtti tennivalókat, a rajtot, a krajc-, és a hátszélszakaszokat. Kitért a prioritásokra: mi lesz kulcsfontosságú a rajt pillanatában (magasságra vagy sebességre menni?, figyelni, hogy takarva van-e?), illetve, hogy mik a veszélyei annak a pozíciónak, ahol rajtolni fog? Beszélt a körülmények kezeléséről, a hullámzás, áramlás kihasználásáról.
A balatoni vitorlázással kapcsolatban itt találsz még rengeteg információt.
Fontos pont volt a fókuszálás és döntéshozatal, a döntéseket befolyásoló lényeges és kevésbé lényeges tényezők, az adott versenynap vagy futam fókusza, és az esetleges rossz döntés következményeinek kezelése.

Fotó: www.sonline.hu
Összegzésként pedig Mári kiemelte, fontos, hogy “használj ki minden lehetőséget, amit kapsz, tekints a nehézségekre is lehetőségekként. Legyenek a te rossz napjaid jobbak, mint a többiek rossz napjai, dolgozz keményen, de ne felejtsd el élvezni is, mit csinálsz”.
A teljes előadás felvételét itt lehet megnézni.
Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Cserta Gábor / Magyar Vitorlás Szövetség