magyarnemzet.hu/Jámbor Gyula | 2021.03.17. 17:00
Ez a nyár már nagyon más lesz, ha vonatozni akarsz a Balatonnál
A nyáron már FLIRT motorvonatok viszik a nyaralókat Balatonfüredre, ám az északi parti vasút korszerűsítése folytatódik Tapolcáig és Keszthelyig. Ha elkészülnek a fejlesztésekkel a kivitelezők, villanyvonattal körüljárhatóvá lesz a magyar tenger.

Közzétette az uniós értesítőben a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely, és ehhez kapcsolódva a Tapolca–Ukk vasútvonal fejlesztésére kiírt tervezői közbeszerzés eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A kivitelezők feladata a szűk keresztmetszet kiváltásának, a villamosításnak, az állomásépületek átépítésének, valamint a központi forgalomirányítás kialakításának előkészítése. A jelen fejlesztés a Szabadbattyán és Keszthely közötti villamosítás második üteme.

Az első ütemet a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeren az idei nyári szezonra befejezik.

Mostanáig dízel Desiro motorvonatok vitték a nyaralókat a Balaton északi partján
Fotó: MTI/Jászai Csaba

 

A tervezett vonal hossza 105 kilométer, amely a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely és az Ukk–Tapolca szakaszokból tevődik össze. Az előbbi a Balaton partjával párhuzamosan halad, azonban az Ukk felé tartó vonal észak felé haladva Bobánál eléri a Budapest–Szombathely–Sopron vasútvonalat. A fejlesztés része 25 megálló, állomás tervezése, az állomások vágányhálózatának az átalakítása és a biztosítóberendezések átalakításának megtervezése – írja a magyarnemzet.hu.

Az érintett vonalszakasz felújítása nemcsak az érintett településen lakóinak jelent majd javulást a vasúti szolgáltatásban, de az egész Dunántúl vasúti hálózatának a működtetése szempontjából fontos. Mint a fejlesztés előkészítésében részt vevő szakértő kérdésünkre elmondta,

ha elkészülnek az érintett szakaszok, akkor – egyetlen rövid rész kivételével – villanyvonattal körbejárható lesz a Balaton. De még ennél is érdekesebb, hogy ez a körvasút úgy működhet, mint amilyennek a budapesti körvasutat tervezi a kormány: egyfajta óriási vasúti gyűrűként, amely a négy égtáj felől összegyűjti és elosztja a járatokat.

Ez lehetővé teszi, hogy például a Dunántúl északnyugati feléből, Sopronból, Szombathelyről érkező vonatok Füredre, vagy Keszthely érintésével akár Pécs, akár Gyékényes határátkelő felé haladjanak tovább.

A Balaton északi partján jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak a kivitelezők, a munka a nyári szezon kezdetéig befejeződik.

Ilyen villamos motorvonatok járnak majd nyaranta a felújítás után a Balaton északi partján
Fotó: MÁV-Start

A fejlesztés sokat javít majd a nyaralók komfortérzetén, nem egyszerű feladat ugyanis a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása.

A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok kielégítők az év tizenkét hónapjából tízben. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés: dugóban állnak az autók, és a vonatokon egy tűt sem lehet leejteni.

A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez megvannak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait.

Illusztráció – shutterstock

 

Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a FLIRT-ökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt eddig nem voltak bevethetők az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.

Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra. A felújítás során a felsővezetéki oszlopok állításán kívül mélyítik a csittényhegyi alagutat is Balatonakarattyán. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul, nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.

Korábban a dízel vontatás miatt a Budapestről Balatonfüred felé utazók vonatát Székesfehérváron megállították, és a mozdonyt V43-ról gázolajosra cserélték.

Ha befejeződik a rekonstrukció, akkor a Balatonfüredig utazóknak a villamos vontatás gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. Fontos az is, hogy a nyári hőségben a légkondicionált motorvonatok vonzóbbak a hagyományos, gravitációs szellőzésű vasúti kocsiknál.

Ha a nyárra átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a székesfehérvári mozdonycsere elmarad, illetve Füreden történik majd meg, esetleg az utasoknak át kell szállniuk. De már nem sokáig. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy

ha a beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős–akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-tól, Füredtől behúzott áramszedőkkel.

A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabb, kényelmesebb, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partján utazóknak.

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva