Krausz Andrea | 2022.08.19. 08:00
Az alacsony vízállás miatt körültekintőbbek a BAHART hajóvezetői
Az alacsony vízállás feladja a leckét a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) hajóparancsnokainak. Körültekintőbben kell megválasztaniuk az útvonalakat és a kikötői manőverek módját.

Az alacsony vízállás egyelőre még nem olyan extrém, hogy akadályozza a BAHART menetrendi, vagy sétahajóinak közlekedését.

Nem feneklenek meg

Bár a Dunán a Pozsonyból Dévény felé tartó egyik kirándulóhajó vasárnap délután megrekedt, a balatoni hajózási cég szakemberei egyelőre nem tartanak hasonló problémáktól, emelte ki Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója.

– A BAHART személyszállító hajóinak és kompjainak közlekedését egyelőre a jelenlegi 74 centiméteres vízállás még nem korlátozza, azonban a hajóparancsnokoknak jól kell megválasztania az útvonalakat. Ebben a a hivatásos hajósokat a kötelező vonalismeretük segíti.

Fontos, hogy körültekintően hajózzanak be a kikötőkbe az ilyenkor fokozottabb hullámkeltés miatt

– mondta az likeBalaton.hu-nak Veigl Gábor.

Az alacsony vízállás idején a fokozott hullámkeltés miatt is figyelni kell
Fotó: Krausz Andrea – likeBalaton.hu

A Balaton alacsony vízállása miatt lehetnek még nehézségek

– Jelenleg még nem jelent gondot az alacsony víz, de további vízszintcsökkenés esetén általánosan

a déli part kikötő-bejárataiban, az északi parti nyíltvízi kikötőkben, valamint a Keszthelyi-öbölben okozhat közlekedési nehézséget az alacsony vízállás

– hívta fel a figyelmet a cég vezetője. Mint mondta, a vitorláskikötőkben elsősorban a nem kifejezetten a Balatonra épült, nagymerülésű, kedvtelési célú hajók szembesülhetnek közlekedési gondokkal.

2003-ban meghosszabbították a rámpát

Bármilyen kicsi most a víz, a tó életében korábban többször is előfordultak szélsőségesen alacsony vízállások. 2002 és 2004 között például tartósan extrém alacsony volt a vízszint, 2003-ban pedig megdőlt a negatív rekord.

– A 2003. évi rekord alacsony vízállás idején (23 cm volt az átlagos vízállás) sajnálatos módon előfordult egyes nagymerülésű vitorláshajónál, hogy a kikötőhelyét sem tudta elhagyni. Társaságunk személyhajói és kompjai akkor is közlekedtek – mondta Veigl Gábor, aki megemlített néhány akkori intézkedést. A „kisvizes időszak” problémáinak megoldásában sokat segített például néhány

útvonalmódosítás, járat- és hajócsere, valamint a Szántód és Tihany között közlekedő komp autófelhajtójának a meghosszabbítása.

Nem mindegy, hogy milyen távol áll meg a komp a parttól
Fotó: Krausz Andrea – likeBalaton.hu

 

Arra kérdésre, hogy megfeneklett-e hajójuk, azt mondta:

– Ritkán fordult elő, és elsősorban nem csak az alacsony vízállás volt az oka, hanem egy esetleges extrém viharos időjárás, vagy egy rosszul megválasztott útvonal a kikötőbe való behajózás során. Leginkább a kedvtelési célú hajókkal fordult ez elő olyan vízterületeken, amelyek a hivatásos vagy gyakorlott hajós számára egyébként is ilyen szempontból „veszélyes helyként” ismertek.

Nyitókép: Krausz Andrea



 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva