Az amerikai San Francisco-i székhelyű közlekedési vállalkozás járművei az elmúlt napokban egyre több helyen tűntek fel a Balatonnál. A Lime rollerek egy mobiltelefonos alkalmazás használatával vehetők igénybe. A Balaton környékén 23 településre helyezték ki a járgányokat, de ezek nem városokhoz és falvakhoz kötöttek, hiszen a helységek között is lehet velük közlekedni. Egy -egy településen 50 és 100 közötti darab van az utcákon. De mit is tegyünk, ha meglátunk egy ilyen zöld kétkerekűt?
Használat előtt tanulás
—Aki letölti az applikációt, hogy igénybe tudja venni a rollert, annak először egy oktatóanyagon kell végigmennie, hogy biztonságosan használni tudja a rollert- emelte Varga Denise , a Lime hazai vezetője az első lépést. Emellett szórólapokat is kihelyeztek a rollerekre, amelyen egy kuponkódon túl rövid tájékoztatás is szerepel. — Szeretnénk elterjeszteni Magyarországon, ezen belül most a Balaton környékén a környezetkímélő közlekedési módot. Egyrészt szeretnénk elérni, hogy kevesebb autót használjanak az emberek, hiszen a környezetszennyezés világszerte egyre nagyobb. Az a célunk, hogy zöld közlekedési alternatívát kínáljunk nem csak a turistáknak, de a helyi lakosoknak is. Ha ezt a régiót nézzük, akkor mindenki tudja, hogy a Balaton-partra lejutni nehéz, hiszen tele szoktak lenni a parkolók. Gyalogosan pedig strandfelszerelésekkel, táskákkal a nyaralóból a strandig vezető két-három kilométeres úton harminc fokban nem biztos, hogy a legnagyobb vidámság. Emiatt találtuk ki, hogy megjelenünk a Balatonnál.
Be kell tartani a szabályokat
A Lime magyarországi képviselete ezért még jóval a szezon előtt felvette a kapcsolatot közel negyven önkormányzattal – többségük partner volt a rollerek elhelyezésében, voltak azonban olyan települések, ahol nem látják szívesen.
Van, aki szerint túl csendesek, így ijedtséget okozhat, ha egy rollerrel közlekedő hirtelen elhalad valaki mellett, másokat az bosszant, hogy sok bérlő útja végeztével a járda, vagy kerékpárút közepén hagyja a járműveket, többször nem is állítva, hanem földre döntve.
A badacsonytomaji Városüzemeltető Szervezet közösségi oldalán így írt:
„Tájékoztatjuk a lakosságot, és a településre látogató vendégeket, hogy a legtöbb Balaton északi partján található településhez hasonlóan Badacsonytomaj sem támogatja a LIME elektromos rollerek használatát, egyéb a közlekedésbiztonságot veszélyeztető okok miatt. Az üzemeltető felé jelezte ezt az Önkormányzat, így azokat el kell szállítania, záros határidőn belül. Kérjük aki ilyet lát a településen az jelezze felénk, hogy gondoskodhassunk a begyűjtésükről. Segítségüket és megértésüket köszönjük.”
Azokon a településeken, ahol az önkormányzat nemtetszését fejezte ki, már visszavették a rollereket, de Varga Denise a likeBalatonnak elmondta azt is, hogy számtalan olyan mód létezik a Lime-rendszerben, mellyel az önkormányzatok kéréseinek is eleget lehet tenni. A járművekbe ugyanis be lehet táplálni egyedi szabályokat. S, természetesen a használóknak be kell tartaniuk a KRESZ-t.
— Balatonalmádiban, Balatonakarattyán és Balatonkenesén tavaly már elindítottunk egy próbafázist, és nagyon jó visszajelzések jöttek. Ezek után jelentünk meg idén más településeken is. Azt tapasztaltuk, hogy ahol az önkormányzat szorosabban együttműködik velünk, ott szabályszerűbben használják az emberek a rollereket, hiszen a települési médiában is közzétesznek tájékoztatókat a használattal kapcsolatosan. A rendőrség is szabályozni tudja a felhasználókat, adott esetben büntetni is, ha szabálytalanul közlekednek.
Ezt a járművet csak egyedül lehet használni, tehát egy ember – egy roller. Ittas állapotban ugyanúgy büntetendő közlekedni vele, mint bármely más járművel. 18 év alattiak csak szülői felügyelettel kelhetnek útra vele. Kiskorú egyébként be sem regisztrálhat a rendszerünkbe, tehát a szülő felelőssége, ha gyermek vagy kamasz közlekedik a rollerrel.
Azt is tudjuk kontrollálni, hogy hol hagyhatóak a rollerek. Például Balatonakarattyán az önkormányzat megkérte, hogy a sétányon ne lehessen otthagyni a rollereket. Ezért kialakítottunk egy olyan zónát, ahol tilos a parkolás. A látszik a térképen is, hogy oda nem teheti le az utas a rollert, és a rendszerünk sem engedi, hogy ott leállítsa. Ki kell menni a zónából, ahol aztán már leteheti. Vannak olyan területek, ahol az egyes önkormányzatok az óvatosabb közlekedést igénylik – például sétányokon, sétálóutcákban. Ezeken a területeken lelassítjuk a rollert, 4-8 km/óra sebességre limitáljuk. Ez majdnem olyan tempó, mint egy gyalogosé – mutatott be néhány szabályt és tiltó rendelkezést Varga Denise. A rollerek egyébként települések között is használhatók, azaz bárhol felszállhatunk rájuk, és a tiltott területeken kívül bárhol letehetjük.
Mi van, ha lemerül?
A közlekedési szabályok betartása mellett érdekességek is szóba kerültek, hiszen sokakat érdekelnek például a technikai paraméterek.
– A rollereink 250 wattosak. Ha az uniós irányelveket nézzük, inkább közelebb állnak egy elektromos kerékpárhoz, mint egy motorkerékpárhoz, mert a határvonal 300 watt. A rollerek maximális sebessége maximum 25 kilométer óránként. Egy töltéssel körülbelül 24 kilométert lehet megtenni velük.
A lemerült, vagy csökkenő töltöttségű Lime rollereket egyébként a Juicereknek nevezett alvállalkozók gyűjtik, töltik fel és helyezik ki újra a közlekedőknek. Ők is az applikáción látják a járgányokat, és azt is, hogy milyen az aktuális töltöttségük. Legalábbis a nyár végéig, hiszen a Lime-ok a szezon végeztével eltűnnek majd a Balaton mellől.