likeBalaton.hu | 2020.08.20. 22:45
Bravúr! Teljesen elsüllyedt, 4 méter mélyről húztak ki egy vitorlást Tihanynál (videóval)
Tragédiával is végződhetett volna a vitorlázás hétfőn a Balatonon. A legénység könnyebb sérülésekkel megúszta, de a hajó elsüllyedt. A VMSZ elmagyarázza mi lehetett a baj.

A vitorlás még hétfő délután a nagy viharban süllyedt el – írja Facebook oldalán a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ). A vízimentők beszámolója szerint szerencsére mindenki túlélte, de voltak, akik kisebb sérüléseket szenvedtek. A mentés bravúros és látványos volt, így sokan érdeklődtek a szakszolgálat közösségi oldalán, hogy mi történt? Sokan kérdezték, hogy hogyan tudott ilyen gyorsan elsüllyedni egy ekkora méretű – elvileg feldönthetetlen – tőkesúlyos hajó. Nem gondoljuk, hogy a konkrét ügyben nekünk kellene nyilatkozni, azonban fel tudunk sorolni különböző okokat, hogy általában milyen lehetőségek mellett fordulhat elő, hogy elsüllyedhet egy vitorlás a Balatonban – fogalmaznak.

Erős szélben, amennyiben túl nagy a vitorlafelület és nem eszközölünk megfelelő reffelést (a nagyvitorla felületének csökkentése), akkor a hajónk elfekszik. Ezért fontos, hogy megfelelő méretű és működésű tőkesúly legyen a hajón, mert akkor minden probléma nélkül visszaáll a vitorlás és az esetek többségében haladhatunk tovább.

Speciális eszközökkel sikerült a felszínre hozni a hajót.

Négy órán keresztül dolgozott az egész csapat a mentésen.

Besötétedett, amire a füredi kikötőbe vontatták a vitorlást.

Gyakori hiba, hogy a kormányos nem veszi komolyan a viharjelzést, sőt nem néz fel az égre sem, magyarán nem készíti fel a hajót az erősebb szélre és nem tájékoztatja az utasait sem. A szakemberek azt javasolják, hogy még a kemény idő betörése előtt készüljünk fel! Tájékozódjunk a várható szél erősségéről, irányáról és arról is, hogy lesz-e ezzel együtt járó csapadék. Fontos azt is végiggondolni, hogy tartjuk-e magunkat az eredeti úti célhoz, vagy a biztonság érdekében módosítjuk azt. Készítsük elő a mentőmellényeket és vegyük fel azokat még időben. Akik a hajó belsejében tartózkodnak, azokon viszont ne legyen mentőmellény, mert egy erősebb vízbetörés esetén nem tudnak kimenekülni. Ők a bejáratnál, illetve annak külső helyén vegyék fel a mentőmellényt. A hajó vezetője ossza ki a feladatokat és szükség esetén csökkentse a vitorlafelületet. Az sem szégyen, ha a motort elindítjuk és alapjáraton üzemben tartjuk. Sokan esnek abba a hibába is, hogy a hajótesten lévő ablakokat, nyílásokat nem zárják be kellő időben és egy megfektetés esetén azonnal beömlik a víz. Ez akár végzetes hiba is lehet.

Számos más hiba is előfordulhat, illetve sok mindent meg kell tanulni ahhoz, hogy ne legyenek komolyabb balesetek. A szakszolgálat a tapasztalatokból okulva, hamarosan „biztonságos hajózás” tréninget hirdet. Ha inkább mások hibáiból akarsz tanulni, nagyon gyakorlatias megközelítésben olyanoktól, akik már szinte mindent láttak a Balaton vízén, figyeld a szakszolgálat közösségi oldalát!

Nyitókép és fotók: Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata / Szűcs Ábel

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva