Krausz Andrea | 2019.07.13. 20:27
Különleges utazás a pilon belsejében a Red Bull Air Race-en
Szombaton bent jártunk az akadálypálya részét képező egyik pilon belsejében. Álltunk az esőben, üldögéltünk a napsütésben, lángosevés közben néztük a hihetetlen képességű pilóták száguldását. A balatoni Red Bull Air Race-nél szebbet nem sokat látni.

Megmutatta minden arcát a változékony időjárás, amely végül megkegyelmezett az első balatoni Red Bull Air Race műrepülő versenynek. A világ legjobb pilótái túl vannak a selejtezőkön, vasárnap pedig a Master Class legjobbjainak 14-es, kieséses döntőjét izgulhatjuk végig Zamárdiban.

Bár a szombat délelőtt reménytelennek tűnt, délutánra tele lett a szabadstrand. A parti szakaszt a biztonság érdekében gondosan lezárták a szervezők, a lezárt területen kívül viszont rengeteg autó volt városban, minden árokpart, parkoló és kis utca tele volt gépjárművel.

A külföldiek és a magyarok ellepték a partot, ahol a fizetős részeken, lelátón kívül, mintegy 3-4 kilométer hosszan lehetett figyelemmel kísérni a versenyt. A rutinosabb Red Bull Air Race (RBAR) rajongók kempingszéket vagy horgászfotelt hoztak magukkal, mások plédeken ücsörögtek.

A Red Bull Air Race szombati napja Zamrádiban (Fotó: Krausz Andrea)

A verseny szervezésében mintegy 1400-1500 ember dolgozik, fele-fele arányban vannak a helyiek és a nemzetközi csapat.

A profin megvalósított, és kiépített rendezvényhez 150 kamionnal szállították a helyszínre a dolgokat, így alakították ki a háromszintes irányítótornyot is a zamárdi mólónál, ami tulajdonképpen a szíve az egész repülőversenynek.

– A legfelső szinten található a légi irányítás, az ott ülők szabályozzák és vezérlik a repülést a szenkirályszabadjai felszállástól a versenypályára való repülésig és vissza – mondta el a likeBalatonnak Doromby Zoltán a Red Bull Air Race versenyigazgatója. – Az alatta lévő szinten a kollégák a vízi biztonságért felelnek a helyi hatóságokkal és a nemzetközi csapatagokkal együtt, tehát innen történnek a mentési munkálatok és a zárási feladatok. A legalsó részen pedig olyan szakemberek ülnek, akik a területen lévő hangrendszerért és kivetítőfalakért felelnek, és itt kapnak helyet a helyi műsorközlők is.

Doromby Zoltán, azt is hozzátette, hogy 2002-ben éppen itt, Zamárdi strandján álltak Besenyei Péter műrepülő világbajnokkal, a Red Bull Air Race történetének úttörőjével, akivel akkor egy műrepülő világkupát szerettek volna idehozni. Most, 17 év után ugyanitt állnak egy RBAR világbajnokságon, ami annak is köszönhető, hogy logisztikailag nagyon jó helyen van a város.

Ha kíváncsi vagy, hogy mit mesélt még Doromby Zoltán, akkor nézd meg ezt a videót:

Az északi part közelében fekvő Szentkirályszabadján van a bázis repülőtér, az egyes számú kitérő repülőtér pedig Siófok-Kilitin. A repülőtér berendezése egy az egyben megegyezik a korábbi tököli vagy budaörsi berendezéssel: a Red Bullnak van egy hangársora, ahol az összes repülőgépet tárolják, és itt készítik fel a repüléshez. Nagyon szigorú előírás szerint, másodperc pontosan történik a repülőgépmotorok indítása, a felszállás és a leszállás is.

Egy elképesztő dolognak lehettünk szemtanúi egyébként 14 óra körül: épp az utánpótlás-versenyzőket felvonultató Challenger Class versenyzője, az olasz Dario Costa fejezte be a 8 kapuból álló, két körös programját, amikor értesültek a szpíkerek, hogy hatalmas vihar tört ki éppen Zamárdival szemben, Szentkirályszabadján. Szujó Zoltán, a helyszíni közvetítés szakkomentátora elárulta a közönségnek, hogy Costa-t elkapta a vihar, és szinte semmit sem látott az Veszprém megyei leszállópályából, de végül sikerült a manőver, sőt Dario Costa aztán meg is nyerte csoportjának szombati kupáját.

A verseny egyik legfontosabb eleme a versenyzők biztonsága, akik 425 km/h (!) végsebességgel is tudnának repülni gépeiken, de a szabályok nem engedik őket lendületből megérkezni a pályára.

Belépéskor létezik egy sebességlimit, amit ha túllépnek, nagyon szigorú büntetést kaphatnak. A maximális terhelés pedig 11G lehet, amit a gépen lévő műszereken és a toronyban is látnak, ennek megsértése kizárást von maga után.

Pilonszakítás verseny közben Zamárdiban (Fotó: RBAR engedélyével)

Ezekről itt olvashatsz kulisszatitkokat.

A pilóták a versenyszabályoknak köszönhetően be vannak szorítva a 20-25 méter közötti repülési magasságba, ami biztonságosnak mondható. Az akadályok, vagyis a felfújható pilonok is úgy vannak kitalálva, hogy semmi sérülés ne érje a gépeket akkor sem, ha véletlenül nekimennek, vagy ledöntik őket (ez persze pontlevonással jár).

Egy exkluzív bejárásnak köszönhetően bemehettünk egy ilyen pilon (pylon) belesejébe, ami nem semmi volt. A 25 méter magas kúp 9 szegmensből áll, amit az ütőképes, összeszokott osztrák speciális csapatok hihetetlen gyorsasággal, pár perc alatt állítanak vissza a verseny során, amint megkapják az engedélyt hozzá a toronyból.

– A pilon nagyon könnyen szakadó ugyanakkor elég masszív anyagból készül, mindig a megfelelő nyomás van benne, pontosan azért, hogy ne legyen veszélyes – tudtuk meg Apáti-Nagy Marcelltől, a pilonbemutatók vezetőjétől.

Bemenni nem volt egyszerű, elég az hozzá, hogy gyorsan kellett feljutni alulról egy csapóajtón keresztül, ami csak rövid ideig lehetett nyitva, de bent már jó volt a hangulat.

A pilon belsejében (Fotó: Krausz Andrea)

A kétnapos, ingyenesen látogatható rendezvény nem csak a repülés rajongói számára tartogat kikapcsolódási lehetőség, hiszen szárazföldi programokból sincs hiány a hétvégén. Vasárnap is bemutatót tart a Red Bull Fun Zone-ban a Gravity Academy Trial biciklis csapat, Horgas Péter parkouros, a Freestyle Foci, valamint B-girl és B-boy breakesek. A gyerekek ugrálóvárazhatnak vagy kipróbálhatják a szimulátorokat, különböző konzolokat, csodálhatják a KTM motorokat.

Rengeteg program várja a fiatalokat Zamárdiban (Fotó: Krausz Andrea)

 

A balatoni versenypálya gyönyörű környezetben fekszik, káprázatos látványt nyújt a Tihanyi-félsziget és tiszta víz. A helyszín nem csak a nézők, hanem a versenyzők elismerését is kivívta. Vasárnap még további programok és a döntő várja az érdeklődőket.

A szombati időmérő edzés így alakult: 1. Martin Sonka (cseh, Edge 540 V3) 57.820, 2. Velarde (spanyol, Edge 540 V2) 58.203, 3. Muroja (japán, Edge 540 V3) 58.846

A versenyen kívül ezeket a bemutatókat tervezik a szervezők vasárnapra:

12:50 – 13:00 Flag Jump

14:00 – 14:20 Flying Bulls (B25, T28, P38, Corsair)

14:25 – 14:35 Wakeboard

14:50 – 15:00 Besenyei Péter műrepülő bemutató

16:00 – 16:10 Flying Bulls műrepülő csapata

16:20 – 16:30 Acrobatic Helicopter BO105

 

További izgalmas infók a Red Bull Air Race futamokról itt.

Kép, szöveg, videó: Krausz Andrea

Borítókép: Krausz Andrea

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva