Fábos Erika | 2020.07.06. 12:28
Ezt minden férfi látni akarja, még a tízévesek is! Magyar traktorok kiállítása Balatonbogláron
Bogláron, a 7-es főút mellett Molnár Balázs Dutra Múzeumában olyan különleges traktorok keltek új életre, amikből már csak egy-egy példány létezik. Van olyan is, amelyikért még a feleségét is felajánlotta valaki…

Fel tudnátok idézni mi volt életetek legjobb Mikulás ajándéka? Vagy azt, hogy mit csináltatok mondjuk 1999. december 6-án? A balatonboglári Molnár Balázs pontosan tudja.

Ekkor gördült be udvarára egy Dutra UE28-as. Még azt is meg tudja mondani, hogy 16 óra 30 perc volt éppen. Így utólag már teljesen érthető, hogy így bevésődött mindez. Abban a pillanatban lett belőle Magyarország egyik legelkötelezettebb traktorgyűjtője. Igaz, abban a pillanatban ezt még ő maga sem tudta.

Mindössze nagyon boldog volt, hogy sikerült megszereznie egy régi, de még működő traktort. Ez a Vörös Csillag Traktorgyárban készült Dutra, ugyanis a magyar mezőgépgyártás valódi világsikere volt a hatvanas, hetvenes években. Az egyik, mert ezekben az évtizedekben több ilyen is volt…

Molnár Balázsnak mindene ez a különleges gyűjtemény (Fotó: Fábos Erika)

Molnár Balázs, a 90-es években is favágással foglalkozott – ahogy ma is – ehhez volt szüksége egy erőgépre. Idős emberek, tapasztalt gépészek ajánlották neki ezt a típust.
– Ma is ez az UE28-as a leggyakrabban használt gépem – mondta Molnár Balázs. – Baranya megyéből származik, nagyon jó műszaki állapotban sikerült hozzájutni. Máig nagyon szeretek vele dolgozni, mert nagyon gazdaságos és üzembiztos traktor. Ez egy 1964-es kiadás. Bármilyen hideg is volt télen, sosem hagyott cserben, mindig beindult. A legerősebb 28-as címet is elnyertem vele egy Dutra találkozón. Téli időszakban máig tűzifa fűrészelésére is használom. Igazából pont azért lett a többi traktorom, mert lenyűgözött, mennyire jó gépek ezek. Meg persze az is, hogy akárhova mentem vele dolgozni, mindenhol mondogatták az öregek, „hú öcsém, ez egy igen jó gép” és már jött is a szomszéd meg a szembeszomszéd, és körbeállták. Gyorsan tudtam, hogy a következőt akkor is megveszem, ha nem használom semmire, csak az udvaron áll majd. Idővel aztán lett több és annyi embernek mutogattam, hogy azt gondoltam, múzeumot is nyithatnék, így kezdődött.

Amelyik versenyen csak részt vesz, onnan elismeréssel tér haza (Fotó: Fábos Erika)

A balatonboglári gyűjtő, ma már ott tart, hogy az övé a legtípustisztább Dutra gyűjtemény az egész országban, két kivétellel minden típusát meg lehet itt nézni a Dutráknak, amit csak gyártottak. Volt az „Év traktorgyűjtője”, alig van olyan gépkiállítás és traktor mustra, ahol ne nyert volna meg mindent és még a somogyi értéktárba is bekerült.

Minden magyar műszaki régiség fontos számára és nemcsak tisztelője ezeknek, de annyira ért is a gépekhez, hogy minden a múzeumban található darabot saját maga újított fel. Volt, amelyiken egy egész évet dolgozott. Itt ugyanis mindegyik traktor üzemképes, sokan kérik is, hogy indítsa be őket, mert hallani akarják a hangját. Az, hogy a bejárat mellett nagy betűk hirdetik, hogy a kiállított darabok nem eladók, nem véletlen. Volt, amelyikért egy lakás árát ajánlották, de olyan is, amelyikért az egyik látogató a feleségét is odaadta volna…

– A legextrémebb ajánlat mégsem a feleség volt, hanem amikor beállított egy ember, és az egészet akarta egyben – mondta Molnár Balázs. – Soha nem inogtam meg. Mindig azt mondom, hogy egy igazi gyűjtő sosem ad el gépet, csak vesz, ehhez tartom magam. A még hiányzó két típust is hajtom, ha bárhol fellelhető, megteszek mindent, hogy az enyém legyen. Írja is le legyen szíves, egy Gödöllő-116-os nagydömpert és egy D4K árokásót keresek, hátha olvassa valaki, akinek van!

A múzeum egyik igazi büszkesége ez a traktor (Fotó: Fábos Erika)

A gyűjteménybe legmesszebbről 400 kilométerről érkezett traktor. Mivel pedig egy több mint öt tonnás lánctalpasról volt szó, kamion kellett ahhoz, hogy Boglárra szállítsák. Jelenleg két gép áll restaurálás alatt, egy olyan Dutra típus, amelyik csak exportra készült és 1961-ben az év munkagépe volt, valamint egy Dutra 6500-as homlokrakodó, ami ugyancsak egy kuriózum. Ez egy olyan kanalas emelő, amelyből összesen 51 darabot gyártottak, és ma már csak három létezik belőle, a boglári pedig az egyetlen közülük, ami olyan, mint új korában volt.

A 17 különböző típusú traktoron kívül, eredeti Dutra relikviák, régi forgalmik, alkatrészek, rendszámok, makettek, egykori munkaruhák is láthatók a múzeumban.

Aki pedig nemcsak nézegetni szereti ezeket a gépeket, azok számára Balázs Csepel teherautókkal túrákat is szervez a környéken.

Minden Dutra találkozón ez a járgány a sláger… (Fotó: Fábos Erika)

 

Molnár Balázs több olyan magyar traktor típust mentett meg a teljes feledéstől, amiből már csak egy-egy példány fellelhető az egész országban. Ez a Dutra D4K, Magyarország első old timer rendszámos Dutrája. Ebből a típusból, mára 29 maradt meg. Amikor az első elkészült, olyan messzire előremutató műszaki megoldásokat tartalmazott, amelyeket a világban, univerzális mezőgazdasági traktorokon először a Kispesti Traktorgyár alkalmazott. Tervezői, Korbuly János főmérnök és Rhorer Emil főkonstruktőr Kossuth-díjat kapott.

Ez a motor valaha egy malmot hajtott (Fotó: Fábos Erika)

 

Magyar dízelmotor 1911-ből, valaha malmot hajtott, 45 hengeres, hét és fél tonna, és ez az egy darab élte túl a két világháborút az országban. Bogláron pedig olyan állapotba hozták, hogy még a hangját is meg lehet hallgatni.

A híres lánctalpas, kamion szállította Boglárra (Fotó: Fábos Erika)

 

Egy különleges példány, a DUTRA DT413-as lánctalpas traktor. A motorja indítható, szépen jár, mozgásképes gép. 5500 kilót nyom, kamion hozta a múzeumba.

A “körmös” traktor minden terepen meg tudott kapaszkodni (Fotó: Fábos Erika)

 

Az 1943-tól gyártott G-35 traktor acélkerekekkel ellátott szerkezet, a kormányzott első kerekek sima, a hátsó kerekek cserélhető acélkörmökkel voltak szerelve a jobb kapaszkodás céljából, ezért a köznyelv a traktort körmös Hoffernek becézte. A lassú járású egyhengeres motor hangos volt és iszonyatos rezonanciával rázta a gépet és a vezetőjét.

 

Ha pedig kíváncsiak vagytok Molnár Balázs elkötelezettségére, nézzétek meg milyen, amikor ki tud állítani egy új gépet. Pont egy éve egy gőzgéppel gyarapodott a múzeum. Ahogy a többit, ezt a ritkaságot is gyönyörű állapotba hozták, amire a látogatók elé kerülhetett.

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva