A tavaszba forduló idővel azonban egyre többe veszik elő megint bringájukat, és már nemcsak a hét végi kikapcsolódásra, hanem mindennapi használatra is. Időszerű áttekinteni, hogy mire érdemes figyelni.
A legegyszerűbb teendők otthon is elláthatók
- Megfelelőre kell fújni a gumiabroncsokat, ennek nagysága a gumi oldalán megtalálható
- Ha már repedezett, láthatóan öreg az abroncs anyag, ne halogassuk a cserét
- A láncokat tisztító folyadékkal kezeljük, majd öblítsük le, törüljük át, és következhet a kenés
- Csak érzéssel, a felesleget töröljük le, mert különben mágnesként vonzza a koszt, ami csiszolópaszta szerűen öli meg a láncot
- Az első pár méteren, sík terepen, kis tempónál próbáljuk ki a féket
- A betétek mellett a bowdenek okozhatnak kellemetlen meglepetést.
- Ha valakinek kedve, ideje, lehetősége van, a gördülőelemek, csapágyak átvizsgálásra is szánhat időt
- A teljes szétszedés, takarítás, újrakenés, beállítás minden olyan művelet, amit a gép meghálál. Ebbe azonban csak hozzáértők kezdjenek bele
A legtöbb bicikli már több sebességet tud
- A láncátdobós az elterjedtebb, ennek ellenőrzése egyszerű feladat
- Ki kell próbálni a fokozatokat, hogy szépen léptet-e a szerkezet
- Ha nem, akkor a beállítás-, takarítás ráfér a mechanikára
- Az esetleges kisebb pontatlanságot sem nehéz korrigálni, de gyakorlat, hozzáértés nélkül sokat lehet rontani a helyzeten
- Az agyváltós pedig inkább bízzuk szakemberre
- A szabadonfutó racsnik élettartam is véges, ha a takarítás, újrabeállítás nem segít, mert már kopott a szerkezet, akkor a csere a megoldás
Tudj meg mindent a (balatoni) bringázásról ide kattintva.
A meghajtás precíz működése nem csak kényelmi szempont
A megugró, vagy leeső lánc nemcsak azért balesetveszélyes, mert eltereli a biciklis figyelmét, lecsúszhat a lába, ami egyensúlyvesztést is okozhat. Persze teljesen jól működő bringával is előfordulhat, hogy a láb leugrik a pedálról, ez veszélyes lehet. A hétköznapi közlekedésben, utcai cipővel ez könnyen előfordulhat. Megoldás lehet klipsz, az a műanyag papucsszerű keret, ami a pedálon tartja a cipőt, de könnyű kivenni belőle, tehát nem olyan a rögzítése, mint amit a versenyzők használnak, hogy patenttal a cipőjüket a pedálhoz csatolják. Ez a műanyag keret könnyen megszokható, nem rögzíti a lábfejet, de a pedálrántás miatti lecsúszás ellen véd, segít a tekerésben is segít, mert nagyobb íven tudunk erőt kifejteni a pedálra, és azt húzni lehet alsó holtponton túlhaladva is, ily módon az erő sokkal jobban kihasználható vele a bringa hajtására.
Ha műszakilag és felszereltségben minden rendben, akkor mehet a tekerés
Érdemes feltűnő színű ruházatot viselni, legyenek meg a kerékpárlámpák és kötelező kellékek is. Javasolt a sisak használatát, mivel a kerékpáros baleseteknél jellemző a fejsérülés. A kerékpáros kesztyű pedig nemcsak talajfogáskor véd, de biztosabb bennük a kormány fogása. Más védőeszközöket legfeljebb a kezdőknek vagy gyerekeknek javasolt, az extrémsportolókról most ne essen szó.
Forrás: zaol.hu
Nyitókép: Pexels