A vitorlazasmagazin.hu a Quantum Sails szakembereinek közreműködésével adott egy kis segítséget a megfelelő vitorlakészlet összeállításához.
Amikor veszünk egy hajót, mindegy, hogy használt vagy új, érdemes megvizsgálni a vitorlázatot, átgondolni mire is lehet szükség, használatra kész, megfelelő-e a vitorlakészlet? Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy ráfér a készletre egy kis frissítés, el kell döntenünk, a célunkhoz igazodva (túrázás, versenyzés, mindkettő), milyen vitorlákra lesz szükségünk.
Orrvitorla
Az orrvitorlák kiválasztásakor a hajón rendelkezésre álló felszereléseket kell figyelembe venni (betekerő, behúzó pontok, inhauler). A kényelem és a könnyű kezelhetőség érdekében használjunk egy közepesen nagy génuát. Ha versenyezni is szeretnénk, a vitorla kiválasztásánál figyelembe venni a csapatunk tudását, fizikális képességeit is. Ha bizonytalanok vagyunk, a kezelhetőség és minél jobb felhasználhatóság érdekében a legkisebb szükséges orrvitorlát szerezzük be elsőre.
Itthon, a nyáron jellemző gyenge szélben hasznos megoldás lehet egy Reacher is, ami nem más, mint egy top génua. Kis szélben (8-12 csomóig hajótípustól függően) igen jól használható élesen szél felé irányban, de akkor is nagyon jó hasznát vehetjük, amikor ejtett menetben kell menni, de a gennaker még nem használható. Sokan keverik össze ezt a Code Zero-val, ami azonban egy nagyon lapos aszimmetrikus gennaker amit az előnyszámításos versenyzés miatt találtak ki, ugyanis ez nagy felületű, de nem orrvitorlának számító vitorla, amit nem „büntet” a rendszer. Alapvetően nem éles menetekre és nem kis szélre lett kifejlesztve, illetve olyan hajókon ajánlott, amik kis szélszög tompulás esetén nagy sebesség növekedésre képes.
Nagyvitorla
A nagyvitorlákat alapvetően két csoportba oszthatjuk az alapján, hogy rendelkeznek-e latnival, vagy sem. A latnik olyanok, mint egy sátor vagy sárkányrepülő tartószerkezete – ezek tartják az anyagot simán, és feszesen, míg latnik nélkül a vitorla pozitív hátsó éle kontrolálatlanul lobogna. Ezen kívül a latnik segítenek az alak fenntartásában, és a vitorla tartósságának megőrzésében is, tehát alapvetően rengeteg előnnyel rendelkeznek. Amennyiben latnis vitorla mellet döntünk, választhatunk a hagyományos, árbocba tekerhető, illetve baumba lapolandó latnik között, hajónk felszerelésétől és céljainktól függően. Túrázási célra és lazy jack esetén nagyon hasznosak az átmenő, vagy telilatnik. Ezekkel a vitorla könnyen leengedhető, a latni feszességét egyszer kell beállítani, nem igényel több törődést. A telilatni akkor elkerülhetetlen, ha nagy hátsóél íveltsége van a vitorlának, amennyiben ez nem áll fenn, akkor lehet a „rövidlatnis” megoldás, amit könnyebb trimmelni a vitorla kontrol köteleivel.
Bőszeles vitorla
A bőszeles vitorlák kiválasztásánál szintén figyelembe kell venni, hogy milyen célra használjuk majd a vitorlákat, illetve, hogy várhatóan milyen szögeken szeretnénk majd vitorlázni velük. Egy nagyobb és hasasabb spinnaker jobban dolgozik a tompább széltartományban, míg egy kisebb és laposabb vitorla az élesebb/gyengébb szelekben jó.
Kisokos: Fontos észben tartani, hogy minél nagyobb sebességekre képes a hajó, annál élesebbnek érezzük rajta a látszólagos szelet, ami azt jelenti, hogy a kisebb, laposabb vitorlák fognak beválni. Emellett, ha valakinek nem a versenyzés a fő szempont, akkor érdemes az erősebb, emiatt nehezebb anyagokat választani, aki pedig eredményesen szeretne versenyezni, annak a szélskála minden szegmensére érdemes előbb utóbb egy vitorlát beszerezni a legjobb eredmény érdekében. |
Fontos befektetés
Összefoglalónkat egy rövid áttekintésnek szántuk a gondolkodás elkezdésére, ha segítségre van szükség a kiválasztásnál, javasoljuk forduljanak bátran a Quantum Sails szakembereihez. A vitorlavásárlás is egy fontos befektetés, így érdemes szakember segítségével végiggondolni, milyen célra, milyen vitorlákra lehet szükségünk, milyen anyagból és milyen kiegészítőkkel rendeljük meg azokat, hogy a jó minőségű vásznaink végül a lehető leghosszabb élettartammal szolgálják hobbi és sport céljainkat. Kiválasztásnál érdemes azt is végiggondolni, milyen szolgáltatásokat, szervizhátteret ad a gyártó a vitorlák mellé, érdemes úgy választani, hogy a folyamat ne a vitorlacsomagban történő átadásával érjen véget, hasznos, ha a szakemberek fel is szerelik nekünk, és segítenek a legjobb beállítások megtalálásában egy próbamenet során, különösen, ha versenyvitorlákról beszélünk. Összegezve tehát, nem csak az anyag, a forma és a minőség számít, de a szervizháttér is.