A keszthelyi mólón sétálva biztosan láttad a lapátkerekes Hableányt, amire az 1867-2007 évszámok vannak írva.
Mit jelentenek a dátumok? Bognár Beáta, a sétahajó tulajdonosa és üzemeltetője mutatta be nekünk ezt a különleges vízi járművet.
– Ez a hajó Széchenyi Ödön Hableányának replikája, 2007-ben került vízre. Az eredeti Hableány különlegessége, hogy 1867-ben eljutottak vele Budapestről a párizsi világkiállításra. Nagy sikere volt, hogy az európai folyókon felhajózva a Duna-Majna-Rajna-Marne-Szajna útvonalon a 12 lóerős lapátkerekes gőzös eljutott Párizsig.
Az út 43 napig tartott, állítólag a hajó megérkezését Jules Verne világhírű francia író is végignézte, sőt, ő üdvözölte azt elsőként. Széchenyi Ödön vendége volt a hajón III. Napóleon francia császár is, aki feleségével, Eugéniával egy rövid sétahajózáson is részt vett. A császár a Francia Becsületrenddel tüntette ki Ödönt, hajója pedig a világkiállításon gépek kategóriában aranyérmet kapott.
Ezt a különleges utazást a korabeli újságok is megörökítették. A párizsi Szajna parton a mai napig egy tábla őrzi a Hableány emlékét.
A hajót nem hozta vissza Pestre, ahogy Bea nevetve mondja: – Nem úr, aki nem pazal.
A hajó később a francia-porosz háborúban szolgált, a hajón levő ágyuk ennek emlékére lettek elkészítve. A Hableány a poroszok hadizsákmánya lett, személyszállító hajó lett belőle, 1874-ben kazánrobbanás miatt süllyedt el a Rajnán.
De hogy került a Hableány a Balatonra?
Szerelem első látásra
– Korábban egy székesfehérvári bankban dolgoztam, lakossági és kisvállalkozói hitelekkel, itt ismertem meg a volt férjemet, aki akkor építette a Sissy hercegnő vitorláshajót, ami Balatonalmádiban lett vízre téve.
Ebben a munkában én is részt vettem. Másfél évvel később már a Balatonnál éltünk, akkor mondta, hogy látott egy hajótestet Budapesten. Elmentünk megnézni, ez a hajó volt az. Vagyis akkor egy hatalmas, rozsdás vas volt, mi újítottuk fel, én már az első pillanatban láttam benne ezt a csodát, ami itt van előttünk. Az eredeti tervek szerint a hajótestet a budapesti Gróf Széchenyi Ödön Alapítvány kezdte el építeni. Két egyszerű vonalrajz maradt fenn a korabeli hajóról.
Édesapám, aki lakatos, sem hitte volna, hogy ez lesz belőle, de az ő keze munkája is kellett ahhoz, ami a végeredmény lett. A férjemnek, Bereczki Zsoltnak az édesapja gépészmérnökként segített nekünk, az ő tervei alapján készültek a gépház megoldásai. A díszítés, az aranycirádák az én kezem munkái, én festettem. A tapéta, a burkolások, a díszítések mind saját ötletből lettek megvalósítva.
Bár 8 év házasság után elváltunk, a hajó iránti szerelem töretlen maradt, így megvásároltam a Hableányt, és most egyedül üzemeltetem. Megtanultam matrózkodni, ki tudom kötni a hajót, imádom ezeket a feladatokat.
– Mekkora a Hableány?
– A másolat az eredetinél 20 centiméterrel rövidebb és 2,60 méterrel szélesebb. Ez a hajó 19,8 méter hosszú, a legszélesebb pontja a lapátkerekeknél pedig 6 m 20 cm.
Egyetlen jelentős eltérés a két hajó között az, hogy a másolat rendelkezik külön kapitányi állással is. Az új Hableányt 160 lóerős szívó dízel motor hajtja, ami a hajócsavart mozgatja, lapátkerekeit csak a víz hajtja menet közben. A lapátkerék be van csapágyazva, de csak látványelem, ahogy forog. Jól manőverezhető, biztonságos hajó a Hableány.
52 ember tud velünk utazni, sétahajózás közben 8-9 km/h sebességgel haladunk. A hajó merülése 1,30 m, a súlya 43,7 tonna. Egy 160 tonnás daru tudja a vízből kiemelni, erre az idei télen a kötelező szárazföldi felújításon volt szükségünk.
– Biztos nem autószerelőt hívtok, ha valami elromlik…
– De. A kezdetektől van egy autószerelő, aki az apróbb hibák elhárításában segíteni tud. A hajó új, hiszen ez a Balaton második legfiatalabb hajója, nincs vele sok probléma. Néha megáll egy szivattyú vagy egy generátort kell újratekercseltetni, de ezt a helyi szakemberek meg tudják oldani. Ha motorproblémánk lenne, azt speciális szakszervíz tudná megjavítani.
– Sokat vagy a vízen, van időd elmerengeni ilyenkor a táj szépségén?
– Amikor dolgozom, akkor a vendégekkel foglalkozom, így nem csodálhatom menet közben a környéket. Engem is feltölt a Balaton és a hegyek látványa, amit a hétköznapok során sajnos nem mindig értékelünk, mert beleveszünk a napi rutinba.
Mindig megdöbbent, amikor a német turisták vagy a magyar vendégek lelkendeznek, hogy ez milyen szép, hiszen én ezt minden nap látom, ez nekem természetes. Ki is ráz a hideg, most is, jobban kellene a mindennapokat is értékelnünk. Hiszen ez nem csak a munkahelyem, hanem az életem, ez egy különleges életforma, életérzés. Többször kell emlékeztetni magunkat arra, milyen varázslatosan szép helyen élünk.
Imádom kora reggel az illatokat, fényeket, a csöndes Balatont is, de nagyon szeretem, amikor megtelik élettel a part. A kedvencem a vonyarcvashegyi Szent Mihály kápolna, amit messziről látunk is a sétahajózás során.
Nézd meg a hajóról készített képeinket: