veol.hu/Kovács Erika | 2021.03.05. 17:00
Kezdődik a motorosszezon - erre figyelj, mielőtt nyeregbe pattansz!
Ne ülj azonnal nagymotorra a jogosítvány megszerzése után, fokozatosan építsd a tudásodat, szerezz minél több tapasztalatot! Tavasszal eleinte óvatosan gurulj az utakon, és mindig viselj védőfelszerelést – tanácsolta a veszprémi Tárnai Balázs motorosoktató és egy vérbeli motoros, az alsóörsi Titscher Lajos.

– Sajnos sok halálos motorosbaleset történt az elmúlt időszakban, ezért szükség volt a drasztikus változásokra az oktatásban – mondta Tárnai Balázs. A nevét viselő veszprémi autós- és motorosoktató iskola tulajdonosa, oktatója kiemelte, tavaly nála rekordot döntöttek a jelentkezők, 150-en mentek motorosjogosítványért az iskolába a korábbi ötvennel szemben, felkereste még sok 30-40 éves nő és 50-60 éves férfi is. Az újabb motorosoktatás az online tanulás, vizsgázás után, március elején kezdődik. Az előírás szerint nagymotorral tízórás az alapoktatás a rutinpályán, majd ötórás gyakorlás jön országúton. Ezután 11 órát kell motorozni városban, végül egyórás a forgalomban történő vizsga. A rutin-, illetve tanpálya nagyon megváltozott, jóval nehezebbek lettek a feladatok.

Titscher Lajos
Fotó: Pesthy Márton/Napló

A cél a magabiztosabb közlekedés, hogy jobban merjék dönteni a motorokat a tanulók, és megtanulják kis helyen venni a kanyarokat. Tárnai Balázs üdvözölte a megújult pályát, mert a nehezebb feladatokkal sokat lehet tenni a balesetek elkerüléséért.

– A jóval nehezebb pályán, tartva az eséstől, talán rájönnek a 26 éves, vékony lányok is arra, hogy érdemes 125 köbcentis gépen kezdeni, majd ötszázason folytatni a motorozást a hatszázas helyett, mert többen már elsőre ilyet választanak. A biztonságos motorozásért érdemes fokozatosan felépíteni a tudást. Sokan letették a jogosítványt, majd átgondolatlanul vették a nagymotorokat, amelyekkel száguldoztak, és „elfeküdtek” velük. A szabályok szerint 24 éves kortól már rá lehet ülni nagymotorra, és ezt a lehetőséget sokan a megfelelő tudás, tapasztalat nélkül kihasználják. Nagy előnyt jelenthet, ha valaki terepen krosszmotorozott, amit versenypályán jogosítvány nélkül is megtehetett.

Tárnai Balázs
Fotó: Pesthy Márton/Napló

Tárnai Balázs szerint mindenki mérje fel a tudását a motor kiválasztásakor, tapasztalja meg a motorozást kisebb géppel városban, országúton.

– Amikor tavasszal előveszi az ember a vasat, kis forgalmú helyen tegyen pár kört lassan, „csorogva”, utána közlekedjen egyre többet a városban, és csak azután motorozzon az országúton. Nagyon fontos a védőfelszerelés, a bukósisak, a protektoros ruhák, a kesztyű, a csizma. Strandpapucsban, pólóban, rövidnadrágban motorozni nyáron félelmetes látvány, nagy felelőtlenség – szögezte le Tárnai Balázs.

Titscher Lajos
Fotó: Pesthy Márton/Napló

Öt éves korában ült először motorra az alsóörsi Titscher Lajos, aki édesapja Rigája nyergébe pattant a szülők tudta nélkül. A vas iránti szenvedélye kamaszkorában folytatódott, amikor több Simsont elszaggatott.

A kilencvenes években kétszáz köbcentis motorra ült, és kilenc évvel ezelőtt kezdte el a nagymotorozást egy 1100 köbcentis géppel. A túramotorozást kedveli inkább, hét éve az amerikai legenda mellé tette le a voksát. Akkor veszi elő márciusban a gépet, amikor a nap már átmelegíti a levegőt, és érződik a virágillat. Ilyenkor elkezd pezsegni a motoros ember vére. Első útja a szakszervizbe vezet, ahol átnézik a motort. Tavasszal az aszfalt hideg, nem úgy tapadnak az abroncsok, mint nyáron. Ezért óvatosan kell közlekedni, a bemotorozás nagyon fontos! A nagymotorozás előtt elment tesztvezetésekre, ahol elméleti, gyakorlati oktatás történt, ami érintette a biztonságos vezetést, esést is. Ezt a tudást napirenden tartja, így motorozik.

Titscher Lajos
Fotó: Pesthy Márton/Napló

Titscher Lajos a vasak megszállottja, minden lehetőséget megragad arra, hogy nyeregbe pattanjon, az első Harley-be négy év alatt 30 ezer kilométert tett. Két barátjával jár hosszabb külföldi túrákra is. Szerinte

a sok baleset abból is adódik, hogy kiemelkedő a motorok teljesítménye, így lényeges, hogy az ember fegyelmezetten közlekedjen, és ne essen kísértésbe.

Másfelől rengeteg a jármű, és a nagy forgalmat nem mindenhol követi az utak minősége. A motorosok és autósok kapcsolatát vegyesnek látja. Akinek van motoros a családjában, vagy motorozik, előzékeny az autóban is. Sok autós nem tesz különbséget a motorosok között, és néha kimutatja a fizikai fölényét. Arra is van példa, hogy agresszíven közlekedik a motoros, de az átlag nem ilyen.

Titscher Lajos
Fotó: Pesthy Márton/Napló

Forrás: Veol.hu
Nyitókép:shutterstock

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva