Gulyás J. Attila / magyarnemzet.hu | 2020.10.20. 17:00
Körvasút és villamos a Balatonnál?
A balatoni üdülőkörzet közlekedésfejlesztési stratégiájában elsődleges cél a tó vasúti körbejárhatóságának megvalósítása – hangzott el a Balaton Fejlesztési Tanács legutóbbi online konferenciáján.

Éppen száz éve, hogy egy, a tó jövőjét tervezgető társaság felvetette a balatoni körvasút gondolatát, ám 2016-ig kellett várni ahhoz, hogy a legnagyobb hazai üdülőkörzet rövid távú turisztikai fejlesztési tervébe belekerüljön a Balaton körbe vonatozásának megvalósítása. A régió közlekedésfejlesztési stratégiájában is prioritásként szerepel a tavat körülölelő vasút megépítése, amelynek üteme az elmúlt két évben lényegesen felgyorsult – derült ki a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) online konferenciáján elhangzott beszámolókból.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Komfortosabb lesz az utazás

– Hamarosan befejeződik a tizenhárom dél-balatoni vasútállomás rekonstrukciójának előkészítése – ebből hat állomás felújítására még nincs forrás -, és zajlanak a tó északi partján is az állomás-korszerűsítési munkák. Tíz északi oldali helyszínen az állomás akadálymentesítésének tervezése is megtörtént – jelezte a BFT online konferenciáján Nyúl Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.

Mint mondta, gyorsabb és komfortosabb lesz a vasúti közlekedés a veszprémi oldalon azért is, mert 2021-re befejeződik a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakasz villamosítása, és már az idén hozzákezdenek a Füred–Tapolca–Keszthely vonal korszerűsítéséhez.

Összehangol a Volán és a Máv

– Jó ütemben halad a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolása, az év végéig a déli parton válik ráhordó jellegűvé a buszos tömegközlekedés, vagyis az jobban igazodik majd a vasúti menetrendekhez – közölte Borbélyné Szabó Ágnes, az innovációs és technológiai tárca főosztályvezetője.

Kormányos László a MÁV-Start Zrt. vezérigazgató-helyettese pedig arra emlékeztetett, hogy az elmúlt időszak fejlesztéseinek köszönhetően az ország több pontjáról is sikerült jobban megközelíthetővé tenni a Balatont, és vonzóbbá tenni a közösségi közlekedést.
– A koronavírus-járvány miatt a Balatonhoz irányuló utasforgalom a múlt évihez viszonyítva csökkent, ugyanakkor a balatoni vonatok harminc százalékkal több kerékpárt szállítottak.

Fotó: Sonline

 

Nem várható villamos

Hamvába holt ötlet a „balatoni villamos” – állítják határozottan a térség közlekedési és turisztikai szakemberei. Korábban többször is felmerült: legyen kötött pályás közlekedés Keszthely és Hévíz között, hogy mérséklődjék a két üdülőhelyet összekötő kilenc kilométeres út terhelése. Az egyébként nem eléggé átgondolt tervek szerint a villamosok a keszthelyi és a hévízi autóbusz-pályaudvarok között közlekedtek volna.
Egy három éve készült, hevenyészett költségvetés szerint négymilliárd forintra lett volna szükség a villamospálya kialakításához és a járművek beszerzéséhez, ám azzal kapcsolatban, hogy ki és miből fedezné az üzemeltetést, csak ötletelés történt. Habár Veszprém és Balatonfüred között nincs közvetlen vonatközlekedés, a két település közötti húsz kilométert összekötő, ugyancsak többször felmerült villamos-közlekedésnek (egyelőre) ott sincs realitása.

Nyitókép: shutterstock

Forrás: magyarnemzet.hu

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva