Június 30-án lezárták az M7-es autópályát Szabadbattyánnál, mert kigyulladt egy autó.
– Áll a forgalom az M7-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Szabadbattyán térségében, mert kigyulladt és teljes terjedelmében ég egy személyautó a leállósávban. A gépkocsi az autópálya 67-68-as kilométerének közelében gyulladt ki. A székesfehérvári hivatásos tűzoltók megkezdték az oltását. A mentők is a helyszínre érkeztek – közölte a katasztrófavédelem.
Két nappal korábban szintén az M7-esen történt ugyanez. Ilyenkor általában a pályát – és a lehajtót, ha annak közelében történik a baleset – teljes terjedelmében lezárják. Így tehát sok esetben áll a teljes forgalom.
– Az M7-es autópálya 88. kilométerszelvényében, az autópályát és a 710-es számú főutat összekötő lehajtónál egy személyautó kigyulladt 2020. június 28-án 12 óra 58 perckor. Az oltás és a műszaki mentés befejezéséig a lehajtót teljes szélességében lezárták a rendőrök – írta a police.hu.
Korábbi esetek kigyulladt autók kapcsán az M7-esen
Korábban is történtek már hasonló esetek az M7-es autópályán, mind a főváros, mind pedig a Balaton felé vezető oldalon. Volt olyan hétvége, hogy mindkét nap kigyulladt autó vagy épp kamion miatt állt a teljes forgalom a pályán, amelyet teljes terjedelmében lezártak az oltás idejére.
Velence térségében is történt már ilyen az M7-esen, szintén a Balaton felé vezető oldalon. Ebben a balesetben nem csak az autó gyulladt ki, de még az aljnövényzet és a zajvédő fal is lángra kapott.
Pár hete Pákozd térségében:
– Kigyulladt egy személyautó az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalán, Pákozd térségében. Teljes terjedelmében égett a belső szalagkorlát mellett álló jármű. Ketten utaztak benne, ők még az előtt kiszálltak, hogy a székesfehérvári hivatásos tűzoltók a helyszínre érkeztek. Az egység eloltotta a lángokat – írta a feol.hu.
Áprilisban szintén az M7-esen, Tárnok térségében, a Balaton felé vezető oldalon égett ki egy kisbusz, melynek lángjai az aljnövényzetre is átterjedtek – írta akkor az origo.hu.
Mit tehetünk, ha a pályán gyullad ki az autónk?
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Kommunikációs Szolgálatának szóvivő-helyettese válaszolt a kérdéseinkre.
– Mitől gyulladhat ki egy autó a pályán?
– Számos oka lehet. A gyújtóforrás, az oxigén és az éghető anyag együttes jelenléte kell hozzá. A gépjárműtüzek 49 százaléka motortérben keletkezik. Kidörzsölt kábel, folyó olaj vagy valamilyen megsérült vezeték hatására. A motortérben nagyon sok gyúlékony anyag van. Az utastérben kicsit több, mint 30 százalékban keletkezik tűz, a maradék valamilyen egyéb forrásból származik. Amikor például elektromos zárlat keletkezik, így a műszerfal alatti kábelkötegek esetében.
Karbantartás, előzetes felkészítés – mit tehetünk?
– Az autó karbantartásának elmulasztása is eredményezhet menet közben történő tűzesetet. Hozzájárulhat a tűzhöz az autó életkora, a karbantartás elmulasztása és az éghető anyagok tárolása is. Kiemelten fontos a kipufogó karbantartása, hiszen amikor az kilyukad, az onnan felszabaduló felhevült gőzök-gázok bejuthatnak a csomagtérbe, ahol meggyújthatják az autó kárpitját – mondta Dóka Imre.
Ehhez Farkas Zoltán autószerelő azt is hozzátette, hogy tapasztalatai szerint 99 százalékban elektromos eredetűek a gépjárműtüzek és hogy nagyon nehéz kiszűrni őket előzetesen, hiszen ezeket a például törött, károsodott kábeleket gégecső vagy egyéb borítás takarja, egyszerűen nem látjuk, nem vesszük észre.
Megdöbbentő a parkolás és a tűz összefüggése!
Megkérdeztük a tűzoltó őrnagyot a parkolással kapcsolatban is. Elképesztő dolgokat mondott a – főleg a nagy nyári melegben, az utastérre vonatkozóan.
– Érdekes kérdés a parkolás esete. Ilyenkor, a kánikulában oda kell figyelni, hogy a külső hőmérséklet hatására az utastérben drasztikusan emelkedik a hőmérséklet. 36 fokos külső hőmérsékletnél öt perc után 42, tíz perc után 44, hatvan perc után pedig akár a 70 fokot is elérheti a hőmérséklet – mondta a szakember.
Mit tárolhatunk az utastérben is, mi veszélyes?
A tűzoltó őrnagy elmondta, hogy nagyon fontos, hogy az utastérben is csak olyan dolgokat tároljunk, amelyek nem tűz-és robbanásveszélyesek. Hulladékot semmiképp, illetve semmilyen aeroszolos tárgyat sem, hiszen ezek hő hatására elkezdenek tágulni, felhasadnak és a felszabaduló gőzök-gázok hatására fokozottan tűzveszélyes környezet alakul ki, amely egy szikra, vagy elektrosztatikus kisülés hatására belobbanhat. Parkoláskor még a kézfertőtlenítőt sem érdemes a tűző napon álló autó utasterében hagyni.
Mit tehetünk, ha megtörtént a baj, s kigyullad az autó?
Az egész folyamat nem lángokkal, hanem füsttel kezdődik. Farkas Zoltán szerint, ha ezt tapasztaljuk, amint tudunk, álljunk félre és állítsuk le az autót. Ha a motortér gyulladt ki, akkor csak résnyire szabad felnyitni a motorháztetőt, és azon keresztül bejuttatni az oltóanyagot, mert minél több oxigént juttatunk be azzal, hogy teljesen felnyitjuk, annál nagyobb az esélye, hogy az egész belobban.
Az autószerelő szakember elmondása szerint esetleg a keréktől is érdemes befújni az oltóanyagot, ha nem javallott teljesen felnyitni a motorháztetőt.
Legyen elérhető helyen a kocsiban kézi tűzoltókészülék!
– Ha az utastérben keletkezett a tűz, akkor felnyithatjuk a motorháztetőt, és próbáljuk meg leválasztani az autót az akkumulátor saruról leválasztani. Az elektromos zárlatok ugyanis többnyire akkor keletkeznek, amikor utólag, nem szakember szerel be valamit (új izzó, autórádió, egyéb elektromos berendezés), de a legjobb, ha van nálunk tűzoltókészülék! Szakaszosan üzemeltetve érdemes alkalmazni ezeket. A szakember szerint egyébként egyre tudatosabbak az emberek, és odafigyelnek a biztonságra, egyre többen tartanak az autójukban ilyen készüléket nem csak a saját, hanem mások biztonsága érdekében is: megállnak segíteni, ha látják, hogy valakinél ilyen jellegű gond van – tette hozzá.
Mit tehetünk ha nincs tűzoltókészülékünk?
– El kell zárni az oxigén útját. Vízzel például, ilyen melegben biztosan van az autóban pár palack víz. Amit mi meg tudunk tenni, amíg megérkeznek a tűzoltók, azt mindenképp tegyük meg. Ha biztonsággal eloltottuk, nem feltétlenül kell szakembert hívni, de ez attól függ, hogy mi okozza a tüzet. Ha valaki dohányzik az autóban, leesik a parázs meggyullad a kárpit, eloltja és tovább tud haladni, de ha komolyabb gond van, azzal nem biztos, hogy biztonságosan tovább tud vezetni, még ha el is oltotta a tüzet – részletezte az őrnagy.
Így égett június 30-án az autó az M7-esen:
Kigyulladt egy autó az M7-es autópályán
Egy kigyulladt autó miatt alakult ki torlódás az M7-es autópálya Budapest felé tartó szakaszán a Székesfehérvár előtti részen. Aki most indul el esetleg a Balatonról, annak érdemes lehet kerülnie, sajnos a dugó a nyári csúcsban valószínűleg nem két perc alatt fog feloszlani. Vigyázzunk egymásra és magunkra is!
Közzétette: speedzone.hu – 2020. június 30., kedd
Ezt tedd, amíg megérkeznek a tűzoltók!
– Nagyon fontos a minél pontosabb helyszínbejelentés, kilométerszelvénnyel, valamint ha autópályán vagyunk, hogy annak melyik oldalán, milyen irányban történt az eset, illetve célszerű, amennyire lehet, meghatározni, hogy az autó melyik részén történt a tűz és, hogy valaki van-e veszélyben. Amíg megérkeznek a tűzoltók, érdemes az autóból kipakolni azokat a tárgyakat, amelyeket menteni szeretnénk – természetesen amíg ezt biztonsággal tudjuk megtenni – hangsúlyozta Dóka Imre.
A szakember elmondta, hogy idén eddig országosan 281 autótűzhöz riasztották a tűzoltókat.
Óvári Timót, a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtószóvivője hozzátette, hogy ebből Somogy megyében 10, az M7-es autópálya kifejezetten Somogy megyei szakaszán pedig 2 gépjárműtűz történt.
Ez a szám országosan tavaly több, mint 500 volt. Érdemes végiggondolni, hogy idén a járvány miatt sokkal kevesebbet használtuk az autónkat, főleg hosszabb utakra, az autópályán. Ennek fényében is érdemes nézni ezeket a számokat, valamint hogy az időjárás is nagyban befolyásolja a járműtüzet, így most, a nagy melegben fokozottan érdemes figyelni, mert nemcsak mi, hanem a járművünk is „felhevült állapotban van”.
Nyitókép: Pixabay