Szücs Ildikó | 2021.05.14. 06:00
Legendás balatoni hajók #5 - Lillafüred
A Balaton vizét számos nevezetes hajó szelte az idők során, és szeli a mai napig. A három legendás 75-ös cirkáló közül a Nemere II és a Sirocco után a legifjabb a Lillafüred, amelynek újjáépítése szintén a Balatonfüredi Hajógyárnak és Cittel Lajosnak köszönhető.

A Lillafüred a három 75-ös Schärenkreuzer, vagyis cirkáló egyike, amely a Balatonon található. Testvéreiről írtunk már, itt olvashatsz a Nemere II-ről, a Sirocco-ról pedig ebben a cikkben tudhatsz meg titkokat.

A legifjabb klasszikus, faépítésű vitorlást 1944-ben kezdték építeni a Balatonfüredi Hajógyárban, de a világháború miatt csak 1950-ben került vízre. Sok éven keresztül folyamatosan romlott a hajó állapota, amíg Cittel Lajos hajóépítő mester – a másik két legendával együtt – újjá nem élesztette a Lillafüredet is.

Fotó: Lillafüred Cirkáló közösségi oldala

Régi újságcikkekben azért fellelhető néhány mozzanat a legenda sorsából:

„A kikötőben a Lillafüred vitorlást hintáztatja a víz. Berta Károly, a kapitány jóságos, atyai hangon „parancsol”.
— Csak óvatosan kislányok — szól a hajóra óvakodó két kis szöszinek. — Leülni a fedélzeten pajtások, mert ma nyugtalan a „tenger”.
— És itt is lehet tengeri betegséget kapni? — Érdeklődik egy barna legényke.
Mosoly a válasz.
— Laci a kötelekhez! Vitorlát fel, Gabi fiam húzd erősebben! — irányítja a gimnazistákból lett két matrózát.
A hajó a nyílt víznek fordul, s az egyre nagyobb hullámokra mártogatja az orrát. ” (Forrás: Arcanum/Veszprémi Napló, 1973.)

Berta Károly, a Lillafüred kapitánya a hajó kormányzását mutatja kis barátainak
Kép forrása: Arcanum.hu

 

„Szegény Lillafüredet fejedelmi hajónak tervezték, de beleszületett a szocializmusba. Impozáns testét rusnya nagy kajüt, fedélzetét padok sokasága rondította, szürke igáslóként vitte az utasokat évtizedeken át. Mára azonban lekerült a hám. A Lillafüred egyike a Balaton három 75-ös cirkálójának. A 75-ös cirkálókat (scharenkreuzerek) eredetileg tengeri használatra tervezték, de a három magyarországit a balatonfüredi hajógyárban építették 1944 és 1949 között. A nevükben szereplő szám nem a lábban kifejezett hosszukra utal, mint a mai hajóknál, hanem a virtorlafelületükre. […] A régi Lillafüredből tulajdonképpen csak a név, a tőkesúly, valamint a vasbordák – ez a vitorlás csontvázának tekinthető – fele maradt, ezeken kívül minden új. Annyiban különbözik majd két nővérétől, hogy míg azok mahagóni, tehát természetes fa színben pompáznak, addig a Lillafüred fehér lesz, olyan, mint amilyennek eredetileg szánták. Az, hogy lassan a hetvenedik életévéhez közeledik, semmit sem von le versenyhajói értékéből. Természetesen a mai ultrakönnyű műanyag rohanógépeket nem, vagy csak extrém időjárási viszonyok között tudja megverni, de azért még most is ott lohol majd a leggyorsabbak sarkában.” (Forrás: Arcanum/Veszprémi Napló, 2012.)

Cittel Lajos, a fahajók hazai mestere
Kép forrása: Arcanum.hu

„A távolban magaslik a Lillafüred 21 méteres árboca. A flotta matrózai mindannyian büszkék rá, a Balaton „legcsinosabb” hajójának tartják. … A Balaton gondoskodik arról, hogy ne unatkozzunk — szól Kiss József, a sudár árbocú Lillafüred parancsnoka. Emlékeivel igazolja szavait. Pár évvel ezelőtt Almádiból Badacsonyba tartott, fedélzetén huszonöt utassal. Útközben érte őket ,a vihar. A legénységnek sikerült a hajót kézbentartani, sőt az erős szél Segítségével gyorsasági rekordot állítottak fel az út végén. A baj másutt volt. Az utasok között kitört a pánik, s csak nehezen lehetett megnyugtatni őket. így bizony a parancsnoknak kettős munkát kellett végeznie.
— Beleizzadtam az útba, mire megérkeztünk — meséli mosolyogva, s a Balaton visszamosolyog ékszínkék tükrével, ártatlan hullámaival meghazudtolja szavait. Kacér és szeszélyes víz, nehéz kiismerni.” (Forrás: Arcanum/Középdunántúli Napló, 1960.)

Fotó: Lillafüred Cirkáló közösségi oldala

A hajó újjáépítése 2009 márciusában kezdődött el, a Navalia Kft. veszprémi műhelyében, Cittel Lajos irányítása alatt. Az eredeti, klasszikus stílusában építették újjá, de a mai legmagasabb technológiákat használták hozzá, a legnemesebb anyagok felhasználásával. A rudazat karbonból készült, a vitorlázat a kor követelményeinek megfelelő szabással és anyagokból. A gondos felújításnak köszönhetően egy valóban klasszikus megjelenésű, ám a mai vitorlázó élmezőnyben is versenyképes cirkáló lett a Lillafüredből.

A felújítást követően végül 2012-ben a 44. Kékszalagon versenyezhetett először, amikor újra megmérettette magát két testvérével, a Nemere II-vel és a Sirocco-val. Azóta is töretlenül és gyönyörűen siklik a Balaton vizén egy gondos csapat keze alatt.

Nyitókép: Lillafüred Cirkáló közösségi oldala

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva