A 30-as Scherrenkreuzer a német bányatulajdonos Hans Stinnes megrendelésére, az Abeking & Rassmussen műhelyben épült 1929-ben. Erről az építési könyve is tanúskodik, ami fontos volt a honosításnál – így a hazai 30-as flotta befogadta a korelnök cirkálót.
Tudj meg többet a balatoni vitorlázásról ide kattintva!
A Glückauf-nak három testvérhajója van, melyek ugyanattól a bányatulajdonos megrendelőtől származnak. A legidősebb tengerentúlra került, a két fiatalabb pedig ma is német tavakon vitorlázik. A hajó több néven és több tulajdonossal maradt működőképes, majd a 90-es évek végére nagyon megromlott az állapota, így Németországban gyönyörűen felújították. Nem sokkal ez után Angliában Andy King vette meg, aki Southampton-sziget környékén és a Solent-csatornán vitorlázott vele.
Itt egyébként egy magyar legenda Tuss Miklós lánya Tuss Réka is felkerült a fedélzetre és versenyen is indult. Andy King jól ismerte a Balatont, a Weöres testvérek vendégeként indult a Kékszalagon, jó élményeket szerezve a nehéz versenyen.
A Tuss vitorlázódinasztia történetéről itt írtunk.
2017-ben kora miatt a már két éve parton álló hajót eladásra hirdették. Erre figyelt fel szeptemberben a 18 lábas skiffben világklasszis Újhelyi-Gáspár Miklós. Társával Morvai Zoltánnal azonnal vízre tették a gyönyörű állapotban megérkezett, és nagyon gondos gazdáról tanúskodó hajót.
2018-ban sokat vitorláztak vele a balatonföldvári Spartacus színeiben, a bajnokságon is indultak. Itt már látszottak problémás részek a dekk szerkezetében, de nem találtak üres kapacitású műhelyt a javításokhoz. Házilagosan javítgatták, lakkozták, konzerválták a hajót.
2019-ben új vitorlákat vásároltak rá a hazai Hun Sails műhelyből. A hajó gyenge szélben nagyon jó tulajdonságokat hozott az első megmérettetéseken. A Glückauf a magyar osztálytársaknál korábbi tervek alapján készült, így 1,5 méterrel rövidebb és 20 centivel keskenyebb, valamint egy palánkkal, körülbelül 15 centivel alacsonyabb az oldalfala. Ennek köszönhetően 600 kilóval könnyebb is egyben.
A gyönyörű, 91 éves hajó nem csak kényelmével, de a hozzá kapcsolódó életformával és versenyteljesítményével is eltérítette a nagy sebességhez szokott skiffes kormányost. Kis szélben abszolút versenyképes a Balatonon, erősebb szélben viszont hátrányuk van a rövidebb vízvonal és a kisebb súly miatt – írja a vitorlazasmagazin.hu.
Előjegyzésben 2020-ra kaptak időpontot a Navalia műhelyben a felújításra – sok apró javítás és a dekk újrafugázása volt a terv. Ahogy ilyenkor lenni szokott, a feltárás folyamán kiderült, hogy teljes dekkcserére van szükség. A test alján felrakódott festékrétegek eltávolítása után kiderült, hogy a héj, a palánkozás és az eredeti bordázat tökéletes állapotban van. A munkálatok lényegében a víruskészültséggel egyidőben, március 17-én indultak. A különleges helyzet miatt teljesen zárt kapuk mögött építik a hajót, nem engednek be senkit, hisz’ a rohamtempót nem törheti meg egy-egy megbetegedés.
2020-ban Lovas Péter vette át a Dobó Pál alapította, nagyhírű Navalia hajóépítő műhelyt Cittel Lajostól. Hajós berkekben ismertebben Cimbi, a fahajók megmentője, iskolát alapított műhelyében a saját munkásságával. Ezt most igyekszenek továbbvinni az utódok. Itt újították fel többek között a Nemere II-t, a Siroccót, a Lillafüredet – hogy csak a nagy 75′-ös triumvirátust említsük a számtalan gyönyörű és nagyon igényesen elkészített értékmentésből. Az itt újjászületett hajókról külön fejezetet lehet írni, ahogy a legendás Hungária 6-er yacht felújításáról is, ami az 1926-os amszterdami olimpiára készült a magyar csapat számára.
A Glückauf az eredeti 50-es rajtszámával várhatóan április végén elkészül. Az új műhelygazda szerint csak a vírus állíthatja meg a vízre tételt.
Nyitókép: vitorlazasmagazin.hu