A 2008-ban alakult egyesület magja egy négy fős munkaszervezet, akik a fő szervezési dolgokat intézik, de ezen kívül számos szakemberrel és szakértővel dolgoznak együtt. Az egyesület csapattagjai között vannak tősgyökeres balatoniak, és olyanok is, akik a fővárosból érkeztek, de mindannyian itt élnek a Balaton-felvidéken, hiszen ez a munka abszolút szerelemből végezhető.
A csapat vezetőjével, Harta Annamáriával beszélgettem, aki 2010 óta, viszonylag a kezdetektől dolgozik itt. Neki az egyetem elvégzése után, a gazdasági válság idején nagyszerű lehetőséget adott az egyesület, ahol kiteljesedhetett a Balaton-felvidék őrzésén való munkában.
– Milyen indíttatásból született meg annak idején az egyesület?
– Egy EU-s program keretén belül jött létre, azon belül az úgynevezett Leader program mentén. Ennek a lényege, hogy vannak különböző helyi akciócsoportok, akik a vidéken lévő kis települések fejlesztésével foglalkoznak.
Az egyesület 2008-ban alakult és 59 települést foglal magába, Sümegtől a füredi térségig tart a területünk. A kötelező feladatok mellett fontosnak tartjuk a közösségi együtműködést, fejlesztést, a Balaton-felvidéki vállalkozók, önkormányzatok és civil szervezetek közötti összefogást. 12 éve működünk egy cél mentén, vagyis hogy akkor tudunk fejlődni, ha együtt dolgozunk a térségben.
– Tehát a fő cél az értékek felfedezése, megőrzése és megismertetése volt?
– A célunk elég összetett, ha egy szóval mondanám, akkor a feladatunk a vidékfejlesztés. Ezen belül viszont van egyfajta hagyományőrzés, az itt lévő értékek feltérképezése, és a helyi szolgáltatások népszerűsítése. Nem csak az élelmiszer jellegű termékekre kell gondolni, ebbe a körbe beletartoznak a turisztikai szolgáltatások és a kézműves termékek is. Fontos számunkra, hogy a Balaton környéki turizmust egész évben segítsük és élhetővé tegyük az egész vidéket. Azt gondolom, hogy ez most a járvány ellenére is jó irányba indult el, és jobb a helyzet, mint mondjuk 12 évvel ezelőtt.
– Egyik fontos programotok a saját védjegy megalkotása. Mikor és hogyan alakult meg ennek a rendszere?
– A védjegy ötlete abszolút közösségi szinten született meg. A Leader program egyik alappillére az alulról építkezés elve, fontos szempont, hogy a lakosságnak mire van szüksége. Mind az 59 településen fórumot tartottunk, ahol felmértük az igényeket, mi az amit a helyi lakosság lát, ki mit tart fontosnak. Ebbe a folyamatba bevontuk a civil szervezeteket, tettvágyó magánszemélyeket, önkormányzatokat is, egyébként a különböző projektek is így indultak el. Tudni kell, hogy elég sok külföldi kapcsolatunk is van, a spanyol Leader csoport vezette be ezt a védjegyet, mi pedig tőlük vettük át a bevezetésének rendszerét.
Így jött létre 2014-ben a „Vidék Minősége – Éltető Balaton-felvidék” védjegy, ami egy saját, helyi márka lett. Annak idején körülbelül 50-60 védjegyessel indultunk, mára pedig nagyjából százan vannak.
– Mi alapján ítélitek oda ezt valakinek, és hogyan történik az elbírálása?
– A folyamat elég összetett. A védjegyre élelmiszeripari termékkel, turisztikai szolgáltatással vagy kézműves termékkel lehet jelentkezni. Van egy általános szabályzatunk, aminek meg kell felelni. Ebben olyan környezeti, társadalmi és gazdasági elvárások vannak, amelyek közül valamelyiknek teljesülnie kell. Például, hogy segítse a hátrányos helyzetű csoportokat, helyi munkaerőt alkalmazzon, lehetőség szerint figyeljen oda a környezetvédelemre, szelektív hulladékgyűjtésre és hasonlók. Fontos, hogy legyen hosszútávú terve, célja. Emellett van egy szakma specifikus szabályzat is, ebben benne van, hogy amit a jogszabály előír például a termelőknek, azt mi nem ellenőrizzük, hanem kötelezőnek vesszük. Ehhez hozzátettünk olyan elvárásokat például, hogy egy lekvárnál, szörpnél honnan származhat a gyümölcs, a tejtermékek csak magyar tarka tehenek tejéből készülhetnek, minden élelmiszerre, borra megvannak az előírások.
Egy szakemberekből álló bizottság segített megalkotni a szabályzatot és bírálja el a pályázókat. Ilyenkor van egy helyszíni szemle is, majd egy 12 tagú tanács dönt, hogy megfelel-e a védjegynek a termék.
– Ezek az előírások mind a márkát és a pályázókat is védik. Fontos tudni, hogy aki bekerül a közösségbe, 5 évre kapja meg a védjegyet. Öt évente van egy felülvizsgálat, mert a megtartásához kell, hogy a minőség ugyanolyan vagy magasabb szintű legyen. A szemlélet szerint a cél az, hogy minél jobb, minél minőségibb helyi termékek kapjanak védjegyet, ezzel ösztönözve a helyi termelőket is az egyre jobb minőségre.
– Előfordult, hogy valakinek 5 év után nem hosszabbítottátok meg a védjegyét?
– Benne van a pakliban, de nem fordult még elő. Viszont olyan volt, hogy valaki visszaadta, vagy mert változtatnia kellett a szolgáltatásán és azzal már nem fért bele a kritériumokba, vagy mert nem tudta hozni azt a minőséget, és akkor magától visszaadta. Nagy szerepe van annak, hogy nagy közösség vagyunk, ahol nagyon jó az együttműködés és az információáramlás, így tudjuk segíteni egymást, hogy tényleg a legjobb minőségű termékek tartozzanak a védjegyes közösségbe.
– Vagyis elmondható, hogy elsősorban a közösség miatt jó védjegyesnek lenni?
– A közösség miatt mindenképpen, mert nagyon jó lehetőséget ad a kapcsolatépítésre. A védjegyesek megismerhetik egymást, tapasztalatot cserélhetnek, mi pedig aktívan részt veszünk a környék rendezvényein. Van például önálló udvarunk Kapolcson a Művészetek völgyében, ami mindenkinek jó lehetőség bemutatkozni és jelen lenni. Ott szoktunk lenni a Bakony Expo-n is és minden rendezvényen, ami a Balaton-felvidéken van.
A védjegy együtt jár támogatással, ami természetesen nagy segítség minden kistermelőnek, őstermelőnek és kézművesnek, ugyanakkor nem csak ez számít. Azt tapasztalom, hogy szerencsére eljött az idő, amikor nem kifejezetten azért akar valaki védjegyes lenni, hogy pályázati támogatáshoz jusson. Hanem érzi, hogy ennél sokkal többet ad neki az, hogy ehhez a közösséghez tartozik. Nekünk pedig azért jó, mert valódi minőséget képviselő emberekkel működhetünk együtt.
A védjegyes termékek sora megtalálható az egyesület honlapján, ahol igazi csemegékből válogathatunk akár élelmiszerről, akár kézműves termékről vagy egy jó szálláshelyről van szó. A Balaton-felvidék szépségét, természetességét és eredetiségét tükrözi minden termék és hely, és nagyszerű tudni, hogy van egy szervezet, amely pont azon munkálkodik, hogy ez a gyönyörű környezet megmaradjon annak, ami: élhető csodának.