Szücs Ildikó | 2021.01.20. 07:00
Mozgalmas élet a havas és befagyott Balatonon
Közel száz évvel ezelőtt nem volt olyan tél, amikor ne esett volna a hó és ne fagyott volna be a Balaton vize. Akkoriban a tó környékén hónapokig élvezték a síelés, szánkózás és korcsolyázás örömeit, sőt a téli motorverseny vagy jégvitorlázás is olyan program volt, amit szinte minden évben megrendeztek.

„Ma kezdődnek a balatoni jégnapok. Ebből az alkalomból Budapestről több különvonat megy a Balatonra. Este kilenc órakor a jégnapok rendezősége bált rendez a vendégek tiszteletére. Vasárnap délelőtt tíz órakor lesz az első magyarországi jégvitorlás verseny, amelyen a legkiválóbb magyar jégvitorlázók vesznek részt. Tizenegy órakor fakutya- és vitorlás-korcsolyázóversenyeket rendeznek, délben 12 órakor pedig a BKB tartja műkorcsolyázó bemutatóját. Délután a balatoni jégbalászatot mutatják be, ezt jégbalett és jégbál követi.” – írta 1937. január 31-én Az Est című folyóirat.

1966. Balatonfüred, jégvitorlázás
Fotó: Fortepan/Berkó Pál

A befagyott tavat kihasználták az emberek, hogy a téli szórakozásokból mindenki kivehesse a részét, és a hideg ellenére fantasztikus időt töltsenek a szabad levegőn. A füredi jégnapokról még a Filmhíradó is beszámolt:

1940-ben azonban elmaradt a jégvitorlás verseny, mert a nagy havazások miatt Balatonföldvár mellett elakadtak a versenyzők. Erről az Új-Somogy folyóirat számolt be:

„A vasárnapi programból törölni kellett a jégvitorlás versenyeket, mert a Füreden összegyűlt nagyszámú versenyzők a földvári határban tornyosuló hófúvások miatt nem tudtak szánjaikkal a versenyre átjönni. Ezért nem tudtuk üdvözölni a jégnapok illusztris résztvevői között Reményi Schneller Lajos pénzügyminisztert sem, kinek vitorlásszánját a hótorlaszok szintén visszatérésre kényszerítették.
Meg
kell dicsérnünk mindenekelőtt a BIB megbízott rendezőjét, Tóth Lajos főtitkárt, továbbá a Csúcsszövetség elnökségét, melynek tagjai közül Iklódy Szabó János a téli napok látványosságait két jéghalászattal is gazdagította…”
(Forrás: Arcanum.hu)

A jeges halászat a Balaton parti lakosság ősi foglalkozása volt, amelynek módja évszázadok óta ugyanaz volt. Amikor vastag jégpáncél borította a Balatont, megkezdődhetett a több hétig tartó jéghalászat.

Ebben a videóban lépésről lépésre nyomon követhetjük, hogyan zajlott a halászat és az akkori híradónak megfelelően le is írják a szakszerű módszert:

A korcsolyázás mellett a fakutyázás szintén kedvelt téli szórakozás volt, hiszen ezt azok is művelhették, akik nem tudtak korcsolyázni.

A szántalpakra vagy keskeny lécekre szerelt támlás széken kényelmesen ülve két szöges végű bottal lehetett meghajtani, vagy valaki korcsolyázva tolta a fakutyát. A néprajzi kutatások szerint a Festetics család eyik tagja hozta Magyarországra az eszközt 1860 körül, és értelemszerűen Keszthely környékén használták először.

1967. Balatonfüred, fakutyázás a jeges tavon
Fotó: Fortepan/Bojár Sándor

 

Erről még Simon Böske, az első magyar szépségkirálynő naplójában is olvashatunk:

„Télen a „fakutya” boldogított bennünket. A fakutya balatoni különlegesség. Aféle primitiv szántalp, alacsony ülőkével. Két bot egészíti ki, amelyekkel boszorkányos motollázással hajtja magát az ember előre. Már az, akinek sikerül… Mondhatom, minden Zandernél jobban megdolgoztatja az embert.”
(Forrás: Arcanum.hu/Színházi Élet, 1929.)

Ilyen volt a téli sportélet a Balatonon 1938-ban, amikor a Magyar Jogászok Sportegyesülete a minden évben hagyományos kirándulását rendezte meg:

 

A múlt században azonban nem csak a tó jegét használták ki téli sportokra, hanem a havas tájakat is. Már akkor is rendeztek motorkerékpáros pontszerző túraversenyeket mégpedig a Filatori gát és Balatonkenese között. Erről egyrészt hírt adtak az újságokban is, és még videó is készült a verseny néhány pillanatáról.

„Az első idei autó- és motorverseny Az idei első motorkerékpár turabajnoki pontszerző verseny február 18-án kerül lebonyolításra a BSE motorszakosztályának rendezésében. rendezésében. A versenyen motorkerékpárok 250, 350 éz 500 kcm. csoportban oldaikocsismotorkerékpárok, valamint turaautomobilok hengerűrtartalom nélkül nevezhetnek. Nevezési zárlat február 14-én este hét órakor. A verseny útvonala a Filatori gátnál kezdődik, Budakalászon, Pomázon, Csobánkán, Pilisvörösváron, Solymáron, Pesthidegkuton, Deknárkesergőn, Szép juhászné, Jánoshegyi vendéglőn. Normafauton, Istenhegyi-ut, Alkotás-utcán, Szent Imre herceg-utján és a Fehérvári-uton át Székesfehérvárra, onnan pedig a Balatonkenesén levő Fővárosi üdülőtelepnél levő célhoz vezet.”
(Forrás: Arcanum.hu/Pesti Hírlap, 1934.)

Azokon a teleken általános volt, hogy a különböző parti települések változatos programokat szerveztek, mint amilyen 1940-ben a sportünnepség Balatonföldváron:

„Dr. Pöltzel Jenő miniszteri tanácsos a m. kir. Balatoni Intéző Bizottság agilis vezetőjének kezdeményezésére az elmúlt évben rendszeresített Balatoni Téli Napoka behavazott Balatonvidék és a befagyott téli sportlehetőségeit és a téli Balaton szépségeit mutatja be. Az elmúlt évben a Balatoni Intéző Bizottság Balatonföldváron és Balatonfüreden rendezett Balatoni Téli Napok“-at.”
(Forrás: Arcanum.hu/Nemzeti Ujság, 1940.)

Bízzunk benne, hogy idén is lehet részünk abban a csodában, amit a befagyott Balaton adhat, hiszen a tó jegén siklani, csúszkálni vagy csak sétálni is különleges élvezetet ad kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Addig pedig nosztalgiázhatunk régi videókat és fotókat nézegetve, hogy volt idő, amikor a téli Balaton képét a havas táj és a csillogó jég jellemezte.

1980. Keszthely – Hó, hó és jég mindenütt
Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva