vg.hu / D.Z. | 2020.11.04. 07:00
Nem dolgozhatna a Balatonon az elsüllyedt kotróhajó
Eredeti dokumentumai szerint nem is dolgozhat a Balatonon a közelmúltban a tóban elsüllyedt kotróhajó – legalábbis ez derült ki miután a Világgazdaság megkeresésére, Budapest Főváros Kormányhivatala ellenőrzési eljárást indított a helyzet tisztázása érdekében.

A kormányhivatal tájékoztatása szerint a viharban elsüllyedt kotróhajó, a Balatoni Kis Kotró (BKK-1) nevű, úszómunkagép okmánya szerint a 3-as zónába sorolt belvizeken dolgozhat. A Balaton viszont 2-es, vagyis nagyobb hullámzónába van sorolva, és nem véletlenül, amit az élet is bebizonyított, hiszen a hajó el is süllyedt. Vagyis a Balatoni Kis Kotró nevű hajó a kormányhivatal által fellelt dokumentáció alapján nem dolgozhatna a Balatonon – írta a vg.hu.

A hajózás biztonsága érdekében a víziutakat időjárási és hullámjellemzőik szerint e rendeletben meghatározott négy hajózási zóna egyikébe kell sorolni. Víziút hajózási zónába sorolása az 5 százalékos valószínűségű legnagyobb hullámmagasság alapján történik.

A zónába sorolásnál alapul szolgáló hullámmagasság az egyes zónákban a következő:

1 zóna 2,0 méter
2 zóna 1,2 méter
3 zóna 0,6 méter
4 zóna 0,3 méter

Az eset hatósági kezelése azért is különösen érdekes, mert sem a katasztrófavédelem sem a helyi rendőrség nem volt értesítve az eset után. A feltételezhetően egyedi engedélyt kiadó – vagyis a nemzetközi jog által rögzített zónabesorolásokat is felülbíráló – Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) tájékoztatása szerint nem volt havária helyzet, a tóba nem került szennyeződés. Sőt, a kotrógép a vízből való kiemelése után ismét munkába állhatott.

Az OVF korábban a Világgazdaságnak azzal indokolta a kotrógép elsüllyedését, hogy nincs biztonságos kikötésre alkalmas hely, ezért a kotrást végző hajók vihar esetén is a nyílt vízen kénytelenek horgonyozni. Mint írták „2020. szeptember 27-én az éjszakai órákban a viharos szél okozta hullámzásban a Béta-Q Kft. tulajdonában álló Balatoni Kis Kotró (BKK) az oldalára borult, majd elsüllyedt. Mentését még az éjszaka folyamán megkezdték, kiemelésére – a BAHART hajója és úszó daruja segítségével – 2020. szeptember 30-án került sor.”

Az OVF tájékoztatása szerint a kiemelést követő szervizelés után a szakemberek meggyőződtek róla, hogy a kotró üzemképes és a működtetése vízminőségi veszélyt nem jelent, ezért 2020. október 7-től a BKK újra munkába állt és folytatja az iszapkotrást.

Érdekelnek az előzmények és a balatoni iszapkotrás? Azt is megmutatjuk, milyen fura dolgokat rejt a tó mélyén az iszap. Katt ide!

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva