Fábos Erika | 2020.06.26. 10:00
Nyári menetrend szerint robog a fenyvesi kisvasút
Naponta 14 járat közlekedik az idén 70 éves kisvasúton. Az első vonat 5:35-kor indul Balatonfenyvesről, az utolsóra 18:55-kor lehet felszállni.

A kisvasúton a nyári főszezonban mindennap 7 járat indul Balatonfenyvesről és Somogyszentpálról is. A 14 kilométeres utat 40 perc alatt teszik meg a szerelvények.

Az elmúlt két évben, összesen 2,3 kilométeren építették át a vágányokat, hét vasúti átjárót és egy hidat újítottak fel, továbbá a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát és négy váltóját is korszerűsítették. A kisvasút indulóállomásán megszépültek a peronok, illetve egy C50-es típusú dízelmozdonyt is kiállítottak a gyerekek örömére.

A felújítás fontos volt, hiszen az erdei pálya egyre népszerűbb. Tavaly nyáron rekord forgalommal dicsekedhet a kisvasút: júliusban és augusztusban is 24 ezer ember utazott a járatokon, ez csak augusztusban 50 százalékkal nagyobb utasszámot jelentett, mint egy évvel korábban.

Idén elkezdődik a csisztafürdői vonal újjáépítése is. A nagybereki tájakat bejáró, főleg a nyári turistaszezonban közkedvelt kisvasút hálózatának másik vonalát, az Imremajor és Csisztafürdő közötti 8 kilométeres szakaszt is újjáépíti a MÁV.

Erre a célra 2,1 milliárd forint támogatást különítettek el. Ezen a nyomvonalon 2002 óta szünetel a közlekedés, tehát lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a hidakat, vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani. A beruházás keretében egy új megállót is létesítenek Csisztafürdőnél, ami a kerékpáros-turizmust is kiszolgálja majd.

Egyre népszerűbb a fenyvesi kisvonat, tavaly a főszezonban 24 ezer utast szállított. Fotó: Csertei Gábor

Idén kerek születésnapot ünnepel: 70 éves a kisvasút

A balatonfenyvesi gazdasági vasút, a gazdasági vasutak vállalat utolsó, még üzemelő képviselője. A kisvasút építését – hetven évvel ezelőtt – 1950 tavaszán kezdték, a Nagyberek területén, Balatonfenyves és a mai Imremajor között. A lecsapolásokat követően a területen kialakítandó Balaton-Nagybereki Állami Gazdaság szállítási igényeinek kielégítésére közel 100 km hosszú vágányhálózatot terveztek, egészen a kaposvári cukorgyárig.

Az áruszállítási feladatokra tervezett kisvasúton már 1955-ben szükség személyszállító kocsikban megkezdték az utasok szállítását, majd 1956-tól megindult a menetrendi személyszállítás is. A területen található majorok lakosságát ezzel vitték munkába, iskolába, orvoshoz és szórakozni az Imremajorban felépült 500 személyes színházterembe.

Az 1960-as években az itteni áruszállítás a fénykorát élte, meghaladta az évi 130 ezer tonnát. Az 1970-es évek elejétől ez fokozatosan csökkent, az utolsó tehervonat 1990. május 14-én közlekedett.

A turistaforgalom, az 1980-as évek közepétől jelentősen megnőtt, az utasok jobb kiszolgálása érdekében 1987-ben a csisztai vonalat közel egy km-el meghosszabbították és a fürdő közelében egy háromvágányos állomást alakítottak ki, Csisztagyógyfürdő néven. A pálya rossz műszaki állapota miatt a csisztagyógyfürdői, illetve táskai vonalon 2002-ben felfüggesztették a személyszállítást, a rendszeres forgalom csak a Balatonfenyves – Somogyszentpál vonalon maradt meg. A személyszállítást 2012. szeptember 1-je óta a MÁV-START végzi, a vonatok a Balatonfenyves GV és Somogyszentpál állomások között közszolgáltatás keretében közlekednek.

Nyitókép: Csertei Gábor

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva