Az idegenforgalom miatt megnövekedett forgalmú, balesetveszélyes útszakaszokon folyamatosan ellenőrzéseket végeznek a rendőrök a Balatonnál, azért, hogy megelőzzék a baleseteket. Legutóbb a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai augusztus 7. és 9. között, a Kaposvárról a Balatonra vezető úton tartottak ellenőrzést. Ez alatt az idő alatt 35 autósnak került sokba hogy túlzottan is sietett a tóhoz. A számukra igen drága felvételek szerint a két leggyorsabb a megengedett 110 helyett 177 km/órával, illetve 193 km/órával közlekedett. Ez a tempó már nem a „véletlenül megszaladt a lábam” vagy „kicsit elbambultam” kategória, nyilván szándékos száguldozásról van szó.
Ám közel sincsenek az eddigi balatoni rekorderhez, aki tavaly októberben mutatott be egy gyorsasági futamot Lellén. A BMW vezetője az 50 km/óra megengedett legnagyobb sebesség helyett, 158 km/óra sebességgel közlekedett. A zalai csúcstartó pedig június 17-én a 760-as számú főútvonalon Hévíz fele közlekedett a megengedett 90 km/óra helyett 190 km/óra sebességgel. Ez nekik kereken 300 ezer forintjukba fájt…
Kőrös András, a Groupama vezetéstechnikai tanpálya vezető trénere azt mondta: a baleseti okok között mindig első helyen áll a relatív gyorshajtás, de a sebességhatár abszolút túllépése is. Ilyenkor a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy jelentősen megnő a reakcióidő alatt megtett út hossza.
— Úgy a leginkább érzékelhető ez, ha pontos távolságokat mondok. 193 kiométeres sebességnél a féktávolság nagyjából 203 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 54, a fékút 149 méter. Vagyis 149 métert kellene előre belátni ahhoz, hogy egyáltalán esély legyen megállni — mondta Kőrös András. — A fizika törvényeit azonban nem lehet megváltoztatni. Ilyenkor esély sincs korrigálni, vagy reagálni valami hirtelen akadályra. Ami rosszabb, ilyen sebességű ütközésnél egy átlagos autóban esély sincs túlélni.
Egy hirtelen eléd kerülő akadálynál 110 kilométeres sebességgel épp meg tudtál volna állni, 193 km/h sebességgel haladva 78.96 méter megtétele után még mindig 176 kilométeres sebességgel ütközöl vele. Ez körülbelül olyan, mintha egy emeletes lakóház 41. emeletéről – 122 méter magasról – estél volna le.
Csak a viszonyítás kedvéért: a megengedett 110 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 79 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 30, a fékút 48 méter, ami még előre belátható, szemben a 149 méterrel…
A szakember szerint az csak tovább fokozza a balesetveszélyt, hogy ennél a sebességnél minden apró tényező felerősödik. Ha bármilyen szennyeződés – például olajfolt, vagy víz – kerül az útra, vagy ha a másik autós nem kalkulál azzal, hogy ennyivel gyorsabban közlekednek vele szemben az úton és előzésbe kezd, vagy ha valamilyen váratlan történés – mondjuk egy úton áthaladó vad – miatt meg kellene állni, nem lehet elkerülni a bajt.
Egy gyorsforgalmi úton, vagy autópályán kevesebb ilyen baleseti kockázat van a párhuzamos közlekedés miatt, mivel nincs szemből érkező forgalom és maga az útpálya is le van választva, de egy főúton 200-al száguldozni, orosz rulett…
Ez történt tavaly Veszprém megyében, amikor egy fiatal autós Papkeszi felől Balatonakarattya felé száguldott. A megengedett 70 helyett, 200-zal. A Veszprém Megyei Főügyészség nemrég emelt vádat ellene, maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt. Felfüggesztett szabadságvesztést és a járművezetéstől való eltiltását indítványoztak.
A 20 éves sofőr egy jobbra ívelő útkanyarban még mindig mintegy 150-es tempóval hajtott, amikor az autó megcsúszott, áttért a bal oldali sávba, majd – a szalagkorlátot átszakítva – felborult és az árokban állt meg. A hátul ülők – akik nem voltak bekötve – kirepültek a kocsiból. Súlyosan megsérültek. Egyikük sérülése maradandó fogyatékossággal és súlyos egészségromlással, egy másik utas sérülése pedig súlyos egészségromlással járt. Az elöl ülő utas, aki tudta használni a biztonsági övet, nyolc napon belül gyógyuló, horzsolásos, zúzódásos sérüléseket szenvedett. És mondhatni, még szerencséjük is volt, hogy nem halt meg senki.
Nyitókép: shutterstock