Engedjék meg, hogy riportunkat az eseménynek majdnem a befejezésével kezdjük.
Olvasóink közül bizonyára kevesen vannak, akik nem ismerik a tihanyi versenypálya „lift”-nek nevezett szakaszát. Nos, itt került lebonyolításra a kétnapos osztrák-magyar autós találkozó befejező versenyszáma. Ezen az egykilométeres, 4 kanyarral tarkított hegyi pályán mérték össze képességeiket a vetélkedők: 29 osztrák és 27 magyar autós. Hát bizony, rég nem látott élményben volt részünk.
Különösen akkor, amikor a Porschék (köztük egy Carrera) meg a 190-es Mercedes SL és az Alfa GT-190 spriccelt fel a hegyre. A vezetési készség bemutatásához természetesen nem okvetlen szükséges egy ilyen tőrőlmetszett sportautó, elégséges egy Škoda Spartak is. Erről tett tanúbizonyságot Rugyai Andor, aki a nem e célra épített kocsijával – tudatosan – a felborulás határát súrolva vezette kocsiját. Az Österreichischer Automobilsport Club elnökségének tagja, Gerhard Rauter, aki különben az osztrák vendégek vezetője is volt, hasonló biztonsággal, vérbeli stílusban hozta célba csukott Simcáját.
A pompásan szervezett kétnapos erőpróba egyetlen szerencsés kimenetelű balesetét szenvedte el Karl Zoder bécsi mérnök, aki az alig 5000 km-t futott szép Volvójával egy telefonpóznát tört össze, majd kiemelt egy kerékvetőkövet. Zoder mérnök nyugodtan diktálhatta be születési helyéül Tihany községet…
Kár, hogy a verseny időpontját a június 26-27-i péntek-szombati napokra állapították meg a verseny rendezői, az ÖASC és a MNAK, mert ha vasárnap kerül lefutásra a hegyi verseny – és némi propagandát is kap – akkor bizonyára sok ezren szorongtak volna a pálya szélén.
A szombat délutáni hegyi versenyt a reggeli órákban egy szellemesen összeállított ügyességi próba előzte meg a balatonszárszói strand mellett. Volt itt móka, derű, és nem utolsósorban vetélkedés: melyik autós az ügyesebb. – Hihetetlen – mondta Adolf Oprscheu, az egyik bécsi Moszkvics vezetője – hogy vendéglátóink mennyi fáradtságot vettek maguknak, amikor összeállították ezeket a mulatságos, de ugyanakkor könnyűnek éppen nem nevezhető feladatokat. Gratulálunk! – Alig győztük fogadni az elismerést. A legnagyobb sikere a körbe forgó ballonnak volt, amely alatt úgy kellett a porcelántányérra helyezett pingpong labdát átegyensúlyozni, hogy közben a ballon ne érintse a kocsit, és a kerekek ne üssék el a bábukat. Volt is hahota, ha a billegős talajon nem sikerült a mutatvány.
– Igazán felejthetetlen ez a néhány nap – mondta Kurt Sklar, a Porsche cég bécsi képviselője. – Nem is értem, miért nem jöttünk már régebben Önökhöz. Itt minden olyan csodálatosan szép. És az emberek! Most már értem, mit jelent a magyaros vendégszeretet.
– Tudják – folytatta Porschéjának gyomrában ülve –, hogy mennyivel jobban érzem magam itt, mint mondjuk Itáliában? Ahol ugyan semmivel sem jobb az ellátás, nem szebb a vidék, és az ottani motel sem kényelmesebb, mint a siófoki, de még a zenekar sem játszik jobban, ennek ellenére minden kétszer annyiba kerül, mint itt. Meg aztán a fogadtatás. A városokban sűrű embersorok álltak az út mentén, a falvakban a parasztok integetése kísért. Mindezt észre kellett vennem, pedig jóval száz feletti tempóban jöttem.
(Amit szívesen el is hiszünk, mert később alkalmunk volt a fehér torpedó ülésében meggyőződni a Porsche-Super 170 km-es végsebességéről.)
– Végig az útvonalon, a magyar határtól a túra céljáig, tökéletesen biztosították az utat a fehérzubbonyos rendőreik. Ezúton mondok, sporttársaim nevében is hálás köszönetet – fejezte be bókjait Kurt Sklar.
És, hogy mennyire igaza volt, hadd jegyezzünk ide két időeredményt a Budapest-Margitsziget – Siófok távon: Széles Tibor (Wartburg) 1 óra 22 perc, Franz Bettermann (Porsche Carrera) 1 óra 13 perc. [Ez utóbbinál beleértve a székesfehérvári uzsonnázás idejét is (!)] A kétnapos találkozó erkölcsi győztese kétségkívül a rokkant Franz Bettermann volt, aki nagyon gyors Porsche Carreráját csonka karokkal vezette ilyen kitűnően.
A valóban jól sikerült eseményről a siófoki motel nyüzsgő forgatagában beszélgettünk Gerhard Rauterrel, az ÖASC titkárhelyettesével:
– Egy bajnoki pontszerző versenyről mondtunk le, hogy részt vegyünk a budapest-balatoni túrán. De bő kárpótlást adott ez a felejthetetlen néhány nap. Mindenről csak szuperlatívuszokban beszélhetek, legyen az a vendéglátás, a rendezés, vagy éppen a fogadtatás. Az emberek kedvesek, barátságosak. Ígérhetem, hogy a következő közös rendezvényünkön, amelyre talán késő ősszel, vagy jövő tavasszal kerülne sor, legalább száz kocsival jönnek a klub tagjai, akik között nemcsak osztrák versenyzők vannak, hiszen mint láthatják, most is velünk jött egy német és egy svájci sporttársunk is.
A két szép nap méltó befejezéseként, a díjkiosztást éjszaka a Balatonon ringatózó Beloiannissz kiránduló hajón tartották meg, emelkedett hangulatban.
Rózsa György és Lajos György (MTI) felvételei
Forrás: automotor.hu