vg.hu / Hecker Flórián | 2020.08.23. 10:00
Sok tízmilliónyi ingyenpénzt keresett a Sziget a fesztiválozókon
Mintegy 80,5 millió forint bevétele származott tavaly a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt.-nek (Sziget) a fesztiválkártyákon maradt összegekből – derül ki a társaság 2019-es pénzügyi beszámolójából.

A fesztiválozók által a társaságnál hagyott feltöltések ugyan évről évre csökkennek – 2017-ben ezen a soron 261, 2018-ban több mint 104 millió forintot könyvelt el a Sziget –, de mivel ez ingyenpénz a cégnek, továbbra is tetemesnek mondható.

A Sziget által szervezett fesztiválokon (a legnagyobbak a Sziget, a VOLT és a Balaton Sound) a FestiPay nevű rendszer biztosítja a készpénzmentes, integrált fizetési lehetőséget. Ebben a társaságban a Szigetnek 31,5 százalékos a tulajdonrésze. A rendezvénykártyákra és a csipes karszalagokra mobilapplikációval, online átutalással vagy a helyszínen, az úgynevezett top-up pontokon készpénzzel és bankkártyával lehet pénzt feltölteni.

Olvasói fotó: Szemán Andrea

Mivel a fesztiválokra kilátogatók az előzetesen befizetett összeget jellemzően nem költik el az utolsó forintig, a rendezvények végén a fel nem használt összegek bent ragadnak a FestiPay rendszerében. (A FestiPay csak technikai lebonyolító, az egyenleg nem az ő számlájukon marad.) Ezeket a pénzeket pedig a Sziget csak részben fizeti vissza automatikusan.

A társaság ugyanis megkülönbözteti a helyszíni és az online feltöltéseket a visszatérítés számításakor. Az előbbi esetben a maradványérték csak a helyszínen, a feltöltőpontokon váltható vissza, a fesztivál nyitvatartása alatt. Ez az eljárás olyan fogyasztói tudatosságot feltételez, amely nem feltétlenül várható el, pláne nem fesztiválkörülmények között. Az online feltöltött egyenleg maradványértékét ma már minden esetben visszautalják a fesztivál zárása után, a megadott határidőn belül. A Sziget és a FestiPay tavaly közleményben jelezte, hogy egyszerűbbé vált a megmaradt egyenleg visszatérítése, mivel

40 százalékra emelkedett a költésekben az érintéses bankkártyafizetés aránya, és emelkedett a FestiPay-kártyák online feltöltéseinek száma is, ugyanakkor a karszalagokon hagyott összegek drasztikusan csökkentek.

A javuló trend valóban látszik, ám a tavalyi 80 milliós összeg azt igazolja, hogy a probléma továbbra sincs megoldva.

A Sziget 15,8 milliárd forint árbevétellel zárta az előző évet a 2018-as 15,6 milliárd forint után. Ebből 10,2 milliárd forint jött be a jegyárusításból és 3,2 milliárd forint a vendéglátásból. A 2018-as 1,4 milliárd forintos profit viszont a felére olvadt: a 708 millió forintot – figyelemmel a Covid–19-világjárvány hatásaira – ezúttal az eredménytartalékba helyezték.

A koronavírus-járvány miatt hozott kormányzati döntések nyomán a Sziget a beszámolójában leszögezte, hogy vis maior okokból nem tudja az idén megtartani a rendezvényeit. Az elővételben megvásárolt jegyekkel kapcsolatban zajlik a visszatérítés részletes folyamatának kidolgozása, a szállítókkal is aktívak a tárgyalások. A vezetés megítélése szerint a vállalkozás folytatni tudja a tevékenységét, ellenkező esetben a tulajdonosoktól (2017 óta nem Gerendai Károly üzletember és társai a többségi tulajdonosok, hanem az LMF Luxco Sárl nevű luxemburgi cég) minden segítséget megkapnak, hogy 2021-ben tovább működhessenek.

Forrás: vg.hu

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva