Mihály Szilvia | 2019.06.17. 09:00
Sporttörténelmet ír a 14 éves fiú
A magyar OP eddigi legjobb eredményét, egy nyolcadik helyet sikerült begyűjteni a Garda-tavi bajnokságon Tóth Attilának. A 14 éves fiú ezzel valódi sporttörténelmet írt.

Junior korosztályban Tóth Attila a balatonföldvári Spartacus versenyzője a 8. helyen végzett 36. Lake Garda Meetingen. A gyenesdiási fiú hamarosan a Karib-térségben, Antiguán a világbajnokságon képviseli hazánkat a népes mezőnyben.

Egy vitorlázásról szóló filmet nézve Attila 10 évesen határozta el, hogy ezt a sportot választja. A film a világ legnagyobb, legnehezebb versenyéről, a Vendee Globe-ról szólt. A megmérettetésen egyedül kell megkerülni a Földet, ezt a versenyt Fa Nándor többször is nagyon sikeresen zárta. Attila 4 év alatt érte el azokat a sikereket, amivel idén a világbajnokságra szóló kvalifikációt is megszerezte. Ahogy édesapja fogalmaz, csak aki küzd, az tud nyerni.

Fotó: Tóth Attila

– Keszthelyen kezdtük el a vitorlás edzéseket, most Balatonföldváron egy versenyistállóban edzek, ahol a legjobb utánpótlás edzővel, Török Péterrel dolgozhatok. Nagyon sokat tanultam tőle.

– A szüleid elkísérnek az edzésekre, versenyekre?
–Korábban mindig jöttek velem, most már ritkábban.
–A világbajnokságra biztosan elkísérem, ez június végén, július elején lesz Antiguán, egy nagyon egzotikus szigeten a Karib-tengeren – tette hozzá Attila édesapja. – Ez egy 18-20 napos verseny, elég hosszú idő.

– Jó tanuló, jó sportoló vagy. Hogy tudod beosztani az idődet, hogy jó eredményeket érj el a keszthelyi gimnáziumban és a versenyeken is?
– A földvári edzések hétvégén vannak, a nyári időszakban vagyok csak ott mindennap. Iskolaidő alatt külföldi edzéseken és versenyeken veszek részt, emiatt hiányzom többet az átlagosnál, de ez nem megy a tanulás rovására. Építőmérnök szeretnék lenni.
– Nagyon jó alap ehhez a sporthoz a matematika és a fizika. 160-180 önálló döntést kell meghozni a gyerekeknek egy versenyen – tudtuk meg Attila édesanyjától.
–Minden pillanatban mások a körülmények, a szél, a hullám, a hőmérséklet, a versenytársak helyzete folyamatosan változik, ezekre azonnal kell reagálni, ha kell, újratervezni a mozdulatokat.

Fotó: Tóth Attila

– Milyen hajóval versenyzel?
– Magyar hajóm van, 4 éve ezt az Optimist használom.
– Nagy divat, hogy sokan külföldi hajókkal versenyeznek, és évente lecserélik azokat, de Atilla kitart a fűzfői hajója mellett. Ezzel a hajóval korábban egy szlovén fiú már nyert világbajnokságot, ez kabalának is jó. Át van rezegtetve sikerrel ez a hajó – folytatja a büszke anyuka.

– Mi a célod a versenyeken, önmagad vagy a többiek legyőzése?
– Nagy szélben magamat kell legyőzni, abban fejlődhetek. Mindig felkészülök, hogy milyen ellenfelekkel versenyzek, őket és az időt is próbálom legyőzni.

– Mennyire volt nehéz a Garda-tavon versenyezni?
– A Garda-tavon sokkal egyszerűbb vitorlázni, mint a Balatonon, mert ott egy irányból fúj a szél, könnyebb begyakorolni a pályát. A versenyek előtt 2-3 napig az adott tavon, tengeren edzünk, ezt követi a 3-4 napos verseny.
A Balatonon minden öbölben más a széljárás, ez nagyobb taktikát igényel. A földvári részt kedvelem, ezt a területet jól ismerem, nekem az a hazai pálya.
– Azt mondja az edzője, hogy úgy mozog együtt a hajójával, mintha egyek lennének – meséli nevetve az édesanyja.
– Az Optimist a legkisebb hajóosztály a vitorlázásban, nagyon könnyű, sportos kis hajó, de könnyen is borul, nem olyan egyszerű vele menni, tényleg össze kell forrni vele – egészíti ki az édesapa.

Fotó: Tóth Attila

– Be lehet előre tervezni, milyen eredmény várható a világbajnokságon?
– Ez sok mindentől függ, attól, hogy milyen szél lesz, milyenek lesznek az áramlások, mennyire lesz meleg, párás a levegő. A célom az aranycsoportba bekerülni. Ilyen vízen még nem vitorláztam, délebbre van, mint ahol eddig jártam, az óceánnak csak az európai partjainál hajóztam. Ezt a vizet az 5-6 napos edzés alatt kell megismerni.
Eddig kétszer voltam Európa bajnokságon, mindkét alkalommal sikerült az aranycsoportba bekerülni, az első húsz hely valamelyikén végezni pedig újabb sporttörténeti siker lenne.

– Izgulsz a versenyek előtt?
– A felkészülés alatt és az előző napokban nem. Amikor már a hajón vagyok és várom, hogy elkezdődjön a verseny, akkor izgulok, főleg a rajt miatt. Mivel sokszor rajtoltam már rosszul, mindig arra gondolok, hogy most nem ronthatom el, de ha mégsem sikerül, olyankor be kell hozni a hátrányt, és már csak erre koncentrálok.

– Miben vagy a legjobb?
– A rajtban nem – nevet. – De nagy szélben, félszélben és hátszélben jó vagyok nagyon. Kis szélben nincsenek olyan különbségek a versenyzők technikai tudása között, ott jobban számít, ki mennyire könnyű, milyen a vitorlája és mennyire bírja mentálisan. Van, hogy centimétereken múlik a győzelem, többször kell videóbírót is igénybe venni, hogy eldöntsék, kinek a hajója futott be elsőként.
Földváron keleti szélben a legjobbak az eredményeim, tudom, meddig kell a nádasig menni, mikor kell ráfordulni.

Fotó: Tóth Attila

– Hogy készülsz fel a különböző időjárási viszonyokra?
– Hidegben nagyon fel kell öltözni és többet kell mozogni, a nagy szélre erőnléti edzések vannak, tanuljuk a kitartást. Ha már érzed, hogy nagy hullámoknál hogyan kell a hajót megsiklatni, akkor jól tudsz haladni. A kis szélben nehezebb versenyezni, jobban kell koncentrálni,

– Már a többi versenyző is figyel rád?
– Igen, figyelünk egymásra, tudjuk, ki miben jó, ismerjük egymás vitorlásszámát, és verseny közben is tudom követni a legnagyobb vetélytársakat.

– Mikor a legjobb vízen lenni?
– A napsütést nagyon szeretem, de a túl meleget már nem, bár mindig vizes vagyok, ami lehűt. Amikor nagy szél van, azt annyira nem szeretem, közép és kis szélben jobb vagyok.

– Több emlékezetes győzelmed is volt, amikor rávertél a mezőnyre.
– Az egyik Csoki kupán utolértem az előző csapatot, fölényesen nyertem. A vitorla tetejére szalagot teszünk, 50 hajó indul egy csoportban. Általában tíz perc eltéréssel rajtolnak a csapatok, de itt rosszul indítottak, második csapatként 5 perc eltéréssel startoltunk. Utolértem a korábbi indulókat, és az első csapat 14. helyén érkeztem be.

Kik a példaképeid?
– Berecz Zsombor és Érdi Mári nagyon közvetlenek, el szoktak jönni a díjátadókra is. Athénban a múlt télen Zsombor is ott edzett, ahol mi, készítettünk közös képeket és sütögettünk is vele. Zsombor nagyon gyerekpárti, ő átérzi, milyen ebben a hajóosztályban versenyezni, maga is végigjárta ezt a ranglétrát, versenyzett OP-ban is. Nagyon büszke vagyok rá, hogy személyesen ismerem.

Fotó: Tóth Attila

– Mi lesz a következő hajóosztály, amiben versenyzel, és mikor?
– Jövőre váltok hajót. Az, hogy milyen hajóba ülök át, függ attól, mennyit növök, hány cm és hány kg leszek. El kell dönteni, hogy egy személyes hajóban vagy kétszemélyesben folytatom a versenyzést.

– Az edzések mellett a táplálkozásra is oda kell figyelni?
– Ez Magyarországon még nem annyira tudatos, mint ahogy a nemzetközi versenyeken látjuk. Én reggelire ilyenkor tojást vagy zabkását eszek. Többször láttuk, hogy az amerikai csapat egy kikevert turmixszal kezdi a napot, náluk tudatosan fel van építve, hogy miből hány gramm szükséges a versenyzéshez.
– A hajón müzliszelet, banán, víz, izotóniás ital van a gyerekeknél, és nem szendvics, mert attól elálmosodnak – teszi hozzá az édesanyja. – Van, hogy egy versenyen hét órát is vízen vannak, olyankor a vízhatlan hordójukból tudnak enni, pótolni kell az elvesztett energiát.

– Kevesebb pihenés, szabadidő fér bele a mindennapokba, mint a kortársaidnak?
– Igen, de tévézni nagyon szeretek, sokat focizok, és szeretek úszni is a Balatonban, és már a szörfözést is kipróbáltam. Sok barátom van a gimnáziumban és a sportklubban is.

Fotó: Tóth Attila

– Az osztálytársaid, barátaid büszkék az eredményeidre?
– Az iskolában nem nagyon tudják, hogy milyen sok munka van a vitorlázásban, azt hiszik, ez olyan, mint a túravitorlázás naplemente nézéssel.
– Nagyon kevés utánpótlás vitorlás versenyző van, a média sem foglalkozik ezzel annyit, mint a felnőtt versenyekkel. Érdi Mári, Berecz Zsombor, Litkey Farkas a vitorlázó berkeken kívül is ismertek, de sem városi szinten, sem országosan nincsen a többi a fiatal vitorlás sportoló úgy elismerve, mint a focisták vagy kézilabdások – veszi át a szót Attila édesapja.
–Sokan azt hiszik, ez egy szezonális sport, de ezek a gyerekek is egész évben edzenek, versenyeznek. A téli időszakban külföldi versenyek és felkészülések vannak. Ma még sokkal kevesebb a verseny és a versenyző ebben a sportban, mint mondjuk az úszásban. 150-160 versenyző van ebben a korosztályban, ami 7-8 éve még csak 60 volt. Ebből is látszik, hogy jelen pillanatban is nagy fejlődés van a magyar vitorlás utánpótlásban. A húsvéti Garda tavon megrendezett nemzetközi versenyen 1080-an indultak.

Nézd meg Attila legjobb képeit:

Olvasd el Érdi Márival készített riportunkat is!

Készítette: Mihály Szilvia

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva